توضیحات

ویرایش
منطقه شکارممنوع بصیران در قسمتی از شهرستان اقلید در استان فارس محصور است. این منطقه با مساحتی حدود صد و پنجاه هزار هکتار در چهار کیلومتری جنوب شهر آباده واقع شده است.
منطقه شکارممنوع بصیران به دلیل گونه‌های نادر گیاهی و جانوری مورد حفاظت قرار گرفته و یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های حیات وحش ایران و استان فارس محسوب می‌شود.
این منطقه از تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال هزار و سیصد و هفتاد و هشت به مدت پنج سال منطقه شکار ممنوع اعلام شده بود.
پوشش گیاهی این منطقه را درمنه، انواع گون، خار شتر، کما، علف مار، گلرنگ، تاتوره، میخک، فرفیون، لاله واژگون، شاه تره، کلاغک، پنیرک، لاله، بنفشه و اسپند شامل می‌شوند و همچنین حیواناتی همچون : کل وبز، قوچ ومیش، روباه، آهو، پلنگ، گرگ، خرگوش، تشی، کفتار، شغال و پرندگان منطقه شامل: کبک، تیهو، دلیجه، سارگپه معمولی، بحری، بلدرچین، طرقه، چکاوک، دم جنبانک ابلق و سنقر گندمزار، انواع پرندگان مهاجر نظیر درنا، اردک و انواع مرغابی سانان در این منطقه زیست می‌کنند.
شهرستان اقلید مساحتی حدود هفت هزار و دویست و پنج کیلومتر مربع را شامل ...مشاهده کامل متن می‌شود. ارتفاع متوسط این شهرتان از سطح دریا دو هزار و دویست تا دو هزار و سیصد متر می‌باشد و دارای زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل است و از نظر کلی دارای آب و هوای استپی می‌باشد.
کوهستان‌های اقلید،رشته کوه‌های زاگرس و بلندترین آن کوه بل به ارتفاع سه هزار و نهصد و چهل و شش متر که تقریبا در وسط منطقه شکار ممنوع بصیران قرار گرفته است را شامل می‌شود.
برداشت کتیرا از حدود صد سال پیش در منطقه انجام می‌گرفته، افراد بومی در گروه‌‌های حداکثر دوازده نفری به برداشت کتیرا اقدام و یکی از مشاغل فصلی اهالی بومی بوده است که بعد از انقلاب به دلیل رکود در بازار کتیرا و مقرون به صرفه نبودن تقریباً منسوخ گردیده است.
آمار آب و هوا از ایستگاه هواشناسی شهر اقلید در کنار منطقه شکار ممنوع بصیران و در زون ضربه گیر پیشنهادی قرار گرفته (ارتفاع 2350 متر از سطح دریا) استخراج گردید.
میانگین میزان بارندگی در یک دوره سی و سه ساله حدود نود و سه و سه دهم میلی متر یعنی در سی و سه سال اخیر حدود ده متر بارندگی در منطقه باریده است.
بیشترین قسمت منطقه شکار ممنوع بصیران کوهستانی و میزان متوسط بارندگی بیشتر از مقدار فوق و اکثرا به صورت برف و منشا ابرها بیشتر دریای مدیترانه و جهت آن از شمال غربی منطقه به جنوب شرقی و در بعضی از سال‌ها در تابستان رگبارهایی وجود دارد که منشا آن اقیانوس هند می‌باشد.
میانگین روزهای یخبندان در طول سال هشتاد و نه روز و میانگین حداکثر درجه حرارت در طول سال بیست و یک و نیم درجه سانتیگراد و میانگین حداقل درجه حرارت حدود سه درجه سانتی گراد می‌باشد.
بطور میانگین در طول سال صد و شصت و شش روز باد با سرعت بیش ازدو متر بر ثانیه وجود دارد که با رسم گلباد جهت اکثر بادها شمال غربی ـ جنوب شرقی می‌باشد که جای تامل و مطالعه جهت احداث نیروگاه بادی و تولید انرژی پاک می‌باشد.
میانگین حداکثر رطوبت نسبی حدود شصت و دو درصد و میانگین حداقل رطوبت نسبی حدود نه درصد می‌باشد. در ارتفاعات حدود هفت ماه از سال پوشش برفی وجود دارد.

منابع :
http://fa.wikipedia.org/
http://dir.wikipg.com/
http://vista.ir/
http://farsbam-eghlid.blogfa.com/
http://ibclub.ir/
چشمه رسول الله

چشمه رسول الله

چشمه محمد رسول الله یا چشمه رسول الله، از جاذبه‌های دیدنی شهرستان اقلید در استان فارس است که این چشمه در ضلع جنوب غربی و در کنار مزارع و زراعت‌های شهر اقلید واقع شده است. چشمه رسول الله درجنوب غربی شهر اقلید و درفاصله 5 کیلومتری آن قراردارد. از زیر یک تپه سنگی ، آب زلالی می‌جوشد که تف...

اطلاعات | نقشه
کتیبه و حوضچه دختر گبر

کتیبه و حوضچه ...

حوضچه دختر گبر یادمانی از عهد ساسانی و یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان اقلید در استان فارس است. . در مرکز شهر اقلید به چند تپه بر میخوریم . در پای تپه دوم امامزاده ای با گورستانی بزرگ قرار دارد. در نیمه‌های این تپه در صخره سنگی، حوضی تراشیده شده است که در نمای جلوی آن در قابی 160*56 سا...

اطلاعات | نقشه
دریاچه کافتر

دریاچه کافتر

دریاچه آب شیرین کافتر با مساحتی در حدود 48 کیلومترمربع، در جنوب شرقی شهرستان اقلید در استان فارس واقع شده است. این دریاچه از زیستگاه‌های بسیار ارزشمند پرندگان مهاجر محسوب می‌شود. اگرچه این دریاچه یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی استان می‌باشد، اما هیچ‌گونه حفاظت جدی از آن صورت نگر...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع اقلید

مسجد جامع اقلی...

این مسجد در جنوب شهرستان آباده در شهر اقلید قرار دارد که بنایی خشت و گلی می‌باشد و به صورت مستمر بازسازی شده است. ساختمان مسجد ظاهرا از اهمیت معماری و هنری زیادی بر خوردار نیست، اما کتیبه ای چوبین بر سردر مسجد نصب شده که بر اساس مفاد آن، مسجد در ماه ربیع الاول سال هشتصد و چهل و نه هجری ...

اطلاعات | نقشه
تنگه براق

تنگه براق

تنگ براق در شمال روستایى به همین نام در منطقهٔ کامفیروز، تقریباً روبروى آبشار مارگون قرار دارد. این تنگ، محل عبور یکى از شاخه‌هاى اصلى آب سد درودزن است. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی درکوه بوجود آورده‌است. تنگ براق...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع بصیران

منطقه شکار ممن...

منطقه شکارممنوع بصیران در قسمتی از شهرستان اقلید در استان فارس محصور است. این منطقه با مساحتی حدود صد و پنجاه هزار هکتار در چهار کیلومتری جنوب شهر آباده واقع شده است. منطقه شکارممنوع بصیران به دلیل گونه‌های نادر گیاهی و جانوری مورد حفاظت قرار گرفته و یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های حیا...

اطلاعات | نقشه
چشمه بالنگان حاجی آباد

چشمه بالنگان ح...

چشمه بالنگان یکی از چشمه‌های شهرستان اقلید در استان فارس می‌باشد. این چشمه که یکی از سرچشمه‌های رود کر است در نزدیکی روستاهای حاجی‌آباد و آسپاس از بخش سده اقلید واقع است. چشمه بالنگان که از بن کوه بلندی به جوشش می‌آید به طرف سد ملاصدرا راهی می‌شود و از آنجا به طرف سد درودزن و سر انجام ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب