توضیحات

ویرایش
تل تخت یا دژ داریوش، که به تخت مادر سلیمان هم شهرت دارد، یکی از بناهای محوطه پاسارگاد می‌باشد.
داریوش، چهارمین پادشاه هخامنشی (با احتساب بردیای دروغین) که تخت جمشید را بنیان نهاد در حاشیه بنای پاسارگاد، دژ تل تخت را بنا کرد که این بنا محدوده‌ای به وسعت دو هکتار را در بر می‌گیرد.
تل تخت در زمان ایران باستان به عنوان بنایی تشریفاتی و مذهبی مورد استفاده قرار می‌گرفت و پادشاهان هخامنشی از این بنا با ساخت دژ و برج و بارو حفاظت می‌کردند.
در این دژ تالارهای ستون دار، انبار، اتاق‌ها و سکوهایی بزرگ وجود دارد که بخش عمده‌ای از این بناها در کاوشهای دیوید استروناخ در چهل سال پیش کشف شده است.
داریوش بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشی پس از به قدرت رسیدن علاوه بر احداث تخت‌جمشید در مرودشت، برخی اقدامات نیز در پاسارگاد انجام می‌دهد که از آن‌جمله تغییر کاربری بنای باستانی تُل‌تخت در شمال پاسارگاد از یک بنای تشریفاتی به دژی مستحکم با وسعت دو هکتار است.
تل‌تخت ...مشاهده کامل متن در مسیر راه باستانی مناطق مرکزی ایران با ناحیه فارس به عنوان اولین ایستگاه در محل ورود به پارسه‌کده که به ده پارسه یا همان پاسارگاد نیز معروف است و دره بلاغی بنا و سپس در دوره سلوکیان، حکومت محلی ناحیه فارس و دوره اسلامی مسکونی شد.
ارتفاع تختگاه از کف دشت پنجاه متر می‌باشد که پس از صاف کردن قسمتی از تپه تختگاه را به صورت مصنوعی روی آن بنا کرده اند. برای ساخت تختگاه از سنگهای زیادی استفاده شده که شامل دو گونه سنگ سفید مرمر نما و سنگ ماسه ای کبود رنگ می‌باشد.
دیواره بیرونی تختگاه از بیست ردیف سنگ آهکی بزرگ مرمر نما بنا شده و نمای تل تخت را تشکیل می‌دهد.
بلوکهای این دیواره با استفاده از بستهای فلزی (آهن و سرب) به یکدیگر متصل شده که این بستها در گذشته از جای خود در آورده شده و تنها جای آنها اکنون به شکل سوراخ هایی در بدنه صفه به جا مانده است.
برای استحکام بیشتر دیواره سنگی، ردیف‌های پایین بلوکها را جلوتر و به صورت پنجه بنا ساخته اند. سنگ‌های دیواره بیرونی به شیوه ای زیبا تراش خورده، به گونه ای که اطراف آن‌ها قاب بندی شده و میان آنها برآمدگی دارد.
این شکل تراش، ظاهری بسیار زیبا پدید آورده که به آن باد بر گفته می‌شود.
تعدادی نشانه و علامت روی این بلوکها وجود دارد که مربوط به معماران و سنگ تراشان دوره هخامنشی می‌باشد. دیواره درونی که پشت دیواره بیرونی قرار گرفته از لاشه سنگ‌های مسی و کبود رنگی تشکیل شده است که بدون ملات و به گونه ای ماهرانه در هم قفل شده اند تا دیواره بیرونی و کف سازی بنا را حفاظت کنند.
هسته بنا که سطح درونی تپه و قسمت مرکزی آن را شامل می‌شود، جای ساختمان‌های روی تختگاه بوده و همه از خشت و لاشه سنگ ساخته شده است.
برای ورود به صفه سنگی، دو راه پله در بخش شمال شرقی در نظر گرفته شده که بخش هایی از آنها باقی مانده است، ولی معلوم می‌شود که پس از کوروش یکی از آنها را بسته اند و پلکانی بزرگتر در شرق پلکان نخست تعبیه کرده اند.
با توجه به وضعیت بنا و موقعیت آن، احتمالاً اولین جایی می‌باشد که در مجموعه پاسارگاد ساخته شده و به صورت قلعه ای است که از بالای تپه بر همه دشت مشرف بوده است.
این تختگاه را احتمالا کوروش برای ساختن کاخ هایی روی آن ساخته است. با توجه به جستجو‌های باستان شناسی، تختگاه دارای قسمتهای مختلف بوده است.
پیرامون آن را برج و باروی خشتی فرا گرفته که آثاری از آنها هنوز وجود دارد. اتاق هایی برای اقامت سربازان و نگهبانان، آب انبار، حمام و سیستم جمع آوری آب باران، قسمت هایی از ساختار تختگاه را تشکیل داده است.
تل تخت آثار چهار دوره را شامل می‌شود. آثار دوره اول مربوط به دوره پادشاهی کوروش و ساخت دیواره‌های صفه و پلکان ورودی می‌باشد.
آثار دوره دوم مربوط به سالهای پانصد تا دویست و هشتاد پیش از میلاد یعنی از زمان سلطنت داریوش هخامنشی تا آخر سلطنت سلوکوس اول است.
در دوره داریوش، دژی محکم با دیوارهای آجری و خشتی روی محوطه ساخته شده و تغییراتی در مجموعه بالای صفه به وجود آورده اند. مثلاً دیوار بلندی از خشت با پانزده برج در اطراف صفه ساخته اند.
آثار دوره سوم بین سال‌های صد و هشتاد الی دویست و هشتاد پیش از میلاد یعنی از زمان سلطنت آنتیوخوس اول تا زمان سلطنت آنتیوخوس چهارم ایجاد شده و دوباره تغییراتی در اتاق‌ها و راهروها داده شده است.
به احتمال زیاد پاسارگاد در این دوره، در دست پادشاهان محلی فارس به نام فرترکه بوده است.
پس از یک دوره بلند مدت فراموشی، آثار دوره چهارم مشاهده می‌شود که مربوط به سده‌های آغازین اسلامی می‌باشد و نشان می‌دهد که دوباره این بخش مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن مجددا متروک شده است.
این بنا در دوره اسلامی به تخت سلیمان شهرت داشته است.

منابع :
http://www.fardanews.com/
http://khorasannews.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.pasargadae.ir/
http://www.arianica.com/
پاسارگاد

پاسارگاد

شهر پاسارگاد نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی برجای‌مانده از دوران هخامنشی است که در ۷۰ کیلومتری شمال تخت جمشید، در جاده آسفالته شیراز – آباده در فاصله سه کیلومتری جاده واقع است. این شهر توسط کوروش کبیر ساخته شد و تا اواخر حکومت هخامنشیان تاج گذاری پادشاه...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه کوروش کبیر

آرامگاه کوروش ...

آرامگاه کوروش کبیر در 138 کیلومتری شهر شیراز ، در جاده آسفالته شیراز به آباده ، کمی دورتر از جاده امروزی ، ( حدود 3 کیلومتر)در دشتی به نام مرغاب واقع است که مساحت تقریبی این دشت تقریباً 15×20 کیلومتر است. رودی به نام پلور که در عهد باستان به آن مِدوس می‌گفتند در آن جریان دارد و در کل ...

اطلاعات | نقشه
مقبره کمبوجیه ( زندان سلیمان )

مقبره کمبوجیه ...

مقبره کمبوجبه در حاشیه شمالی محوطه کاخ‌ها (مجموعه پاسارگاد) در سلطه ویرانه‌ها دیواره ( برج ) در امتداد راه اصلی هخامنشی که ناحیه کاخ‌ها و بوستان پاسارگاد را به تل تخت (تخت سلیمان) متصل می‌کند قرار دارد و از سمت شمال به آثار یک برج سنگی معروف به زندان سلیمان مشرف است. آن چه از این بنا ب...

اطلاعات | نقشه
تنگ بلاغی

تنگ بلاغی

تنگ بلاغی یا تنگه هخامنشی پوشیده از درختان گوناگون و کهنسالی است که قدمت گونه­ای از آنها همانند درخت بنه به چند هزار سال می­رسد، در جنوب غربی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد قرارگرفته است و نزدیک به 18 کیلومتر طول دارد این تنگه به عنوان یکی از قدیمی­ترین گذرگاه­های فارس به شمار می­آید. در...

اطلاعات | نقشه
تل تخت

تل تخت

تل تخت یا دژ داریوش، که به تخت مادر سلیمان هم شهرت دارد، یکی از بناهای محوطه پاسارگاد می‌باشد. داریوش، چهارمین پادشاه هخامنشی (با احتساب بردیای دروغین) که تخت جمشید را بنیان نهاد در حاشیه بنای پاسارگاد، دژ تل تخت را بنا کرد که این بنا محدوده‌ای به وسعت دو هکتار را در بر می‌گیرد. تل ت...

اطلاعات | نقشه
مجموعه سلطنتی پاسارگاد

مجموعه سلطنتی ...

مجموعه سلطنتی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی باقی مانده از دوران هخامنشی می‌باشد که در فاصله صد و سی و پنج کیلومتری شمال شیراز در منطقهٔ پاسارگاد استان فارس قرار دارد. این مجموعه شامل بنا هایی مانند کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبو...

اطلاعات | نقشه
محوطه مقدس پاسارگاد

محوطه مقدس پاس...

محوطه مقدس مربوط به دوره هخامنشی است و در شهرستان پاسارگاد، بخش هخامنش، شمال مجموعه پاسارگاد واقع شده است. این محوطه در فاصله تقریبا هزار و دویست متری شمال غربی مجموعه پاسارگاد و پشت تپه ماهوری‌‌های سنگی مشرف به دشت واقع شده است که دو سکوی سنگی سفید رنگ و یک تپه مستطیل شکل پله‌ای را شا...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای مظفری

کاروانسرای مظف...

کاروانسرای مظفری در نزدیکی آرامگاه کوروش ساخته شده است. این بنا شامل حیاتی به مساحت دویست و هشت مترمربع می‌باشد که به شکل نامنظم از سنگ‌های سپید منتقل شده از کاخ‌های پاسارگاد ساخته شده و همچنین ایوانی به پهنای سه متر و سی سانتیمتر با جرزهای سنگی نامنظم و چهار گوش با اتاق‌های کوچک و بزرگ...

اطلاعات | نقشه

نظر شما درباره تل تخت

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب