توضیحات

ویرایش

روستای آتش بیگ از توابع بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود واقع در استان آذربایجانشرقی، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای آذربایجان شرقی است که در طول تاریخ، وقایع بسیار مهمی در آن اتفاق افتاده است.
رودخانه ­ها و چشمه­‌ها
در روستای آتش­‌بیگ دو رودخانه اصلی با نام­های قرّانقو و جبیید وجود دارندT که اولی از کوه سهند و دومی از کوه آغ­داغ سرچشمه می­گیرد و درست در گوشه پایین روستای آتش­بیگ (جنوب شرقی) به همدیگر ملحق می­شوند و در نهایت با پیوستن به رود قزل­اوزن و ارس به دریای خزر می­ریزند رودخانه قرّانقو بزرگترین و پر­آب‌ترین رودخانه آذربایجان­ شرقی می­باشد.
به برکت آب این دو رودخانه باغات و مزارع آبی زیادی در اطراف آنها وجود دارند. همچنین در این روستا چشمه ­های فراوانی وجود دارند که مثل نام خود روستا، وابسته به زمان نام­های متفاوتی داشته­ اند و برخی از آنها به گویش محلی امروزی عبارتند از چشمه بسیار مشهور آرا گوزه (که آب شرب روستا با لوله کشی از این چشمه تاًمین می­شود)، چوپلیجه، شیرّ آتان، شنوو، یومبری گوزه (۳ چشمه با نام مشابه در موقعیت­های مختلف روستا)، عشقعلی بولاغی، گولتیخ چمن، سنح چکن (۲ چشمه بزرگ با فاصله ۲۰۰ متری از همدیگر)، قوشا بولاغ، قیزدیرما بولاغی (۲ چشمه با فاصله ۲۰۰ متر از همدیگر)، داش بولاغ، قیبلا بولاغی، صفر گوزه­سی، جعفر گوزه­سی، خان گولی، کند قاباغی، گوللویه، جین­دره­سی بولاغی، جیرانلار، چشمه زیر روستا، شور بولاغ، کوتورگه و بسیاری از چشمه­‌ها که به مرور زمان بویژه طی خشک­سالی­های ده سال اخیر خشک شده­اند.
بطور کلی روستای آتش­بیگ تنها روستای منطقه است که علاوه بر مردم آن، مزارع و باغات آن نیز از این نظر مکفی می­باشند و هیچ وقت خشک­سالی­‌ها باعث آزار و اذیت آنچنانی اهالی روستا نشده است.
این روستا یکی از مهمترین روستاهایی است که به دلیل وجود ادارات دولتی و افراد دانشمند ، نقش مهمی در پرورش افراد برجسته و ماهر در زمینه‌های علمی پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه دارد.
چندین بار در جنگهای روسیه علیه ایران محل برخورد نظامی لشکریان روس و ایران بوده است. قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به عنوان مرکز خیلی از روستاهای اطراف بوده است.گذشته این روستا به قبل از زمان زرتشتیان برمی گردد و جزء آتشکده‌های زمان مذکور به حساب می‌آمده است.
نامهای قاسم بیگ (در زمان نادر شاه)، آتاش بی، آتاش بیگ، آتش بیگ وابسته به زمان روی آن گذاشته شده است.
روستای آتش‌بیگ به دلیل قدمت تاریخی بسیار زیاد، دارای آثار باستانی زیادی از جمله شش روستای تخریب شده (به نامهای گوللویه، شنو، دگیرمان، دولاما تپه، بیز تپه، چوپلیجه و خرابه که نام برخی از آنها از جمله شنو که یکی از روستاهای زمان زرتشتی است) میباشد.

منبع :
هشترود نیوز
http://tabriz.irib.ir/

[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب