توضیحات

ویرایش
نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب که از گوشت تازه و چربیدار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است.
کباب بناب در واقع بدلیل کیفیت گوشت مصرفی ونحوه فراوری آن معروف است وآن بدین صورت است که:گوشت تازه گوساله وگوسفند را به همراه مقدار مشخصی پیاز خرد شده درروی کنده بزرگی از درخت (معمولا گردو یا توت)، بوسیله ابزاری ساطور مانند بنام قیمه چه ساطوری می‌کنند وزمان اماده شدن گوشت وقتیست که قسمت بیشتر گوشت به ساطور یا قیمه چه بچسبد.
اغلب کباب بناب در روی ذغال با کیفیت بهتری می‌پزد. مخترع کباب بناب شخصی بنام صمد کباب پز بوده که در میهمانی‌های بزرگ در باری (شاهنشاهی) سر اشپز بوده‌است امروزه کباب بناب طرفداران بیشماری در کل ایران حتی جهان دارد وعلاوه بر شهرهای ایران در شهرهای بزرگ اروپایی وامریکایی... شعبه‌هایی از کباب بناب وجود دارد.
کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار، امروزه ...مشاهده کامل متن به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می‌شود.
این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.
کباب بناب” غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ایران زمین تبدیل شده، بلکه نشانی از غذای سنتی و تاریخ و شهر مردم بناب دارد که با دیدن هر باره این اسم در ذهن‌ها خاطره اش را یاد آور می‌شود.
درحالی کسی نشانی از این غذای محبوب که تاریخ و نامش با مردم بناب گره خورده، نمی‌گیرد که تصویر بناب یادآور همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی‌ها در هر خیابان و کوچه بازاری است و فضای جالب و منحصر به فردی برای جذب گردشگر به این شهر می‌دهد.
بناب، شهر کبابی‌های سنتی
با ورود به بناب آنچه در نگاه نخست بیش از هر چیز دیگری توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند، تکرار تصاویر مشابه از همسایگی کباب پزی‌ها و قصابی هایی است که صف به صف همچون قطار از سر هر خیابان و کوچه بازاری کنار هم چیده شده اند.
در شهر کمتر غذا خوری یا فست فود دیده می‌شود و هر چه هست کباب پزی است که در آن جز کباب چیز دیگری سرو نمی‌شود.
بناب، شهری با 101 کبابی است و شاید تعداد فست فودهای این شهر به تعداد انگشتان دست هم نرسد!
کباب غذای ثابت مردمان بناب بوده و کباب پزی‌ها همواره شاهد رفت و آمد مشتریان همیشگی خود هستند و علی رغم افزایش روز افزون تعداد کباب پزی‌ها در این شهر، هیچگاه در خاطرات “کبابی ها” کسادی بازار ثبت نشده است.
تقاضای بالای مشتریان عامل افزایش روز افزون کباب پزی‌ها در بناب
علی رغم اینکه کباب بناب دیگر به سنت پیشینه خود طبخ نمی‌شود اما همچنان محبوبیت خود را در این شهر حفظ کرده و بناب هر روز شاهد افزایش تعداد کباب پزی‌ها بوده و کبابی‌ها بدون نگرانی از کمبود مشتری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
مسئول امور صنفی کباب پزان بناب از افزایش روز افزون کباب پزی‌ها در این شهر خبر داده و علت این امر را در تقاضای بالای مشتریان و تمایل به صرف این غذای سنتی عنوان می‌کند که علی رغم تعداد بالای کباب پزی در بناب تمام کبابی‌ها بدون دغدغه از کمبود مشتری فعالیت می‌کنند.
کباب یکی از غذاهای سنتی و قدیمی این شهر بوده که از دیر باز در سنت و فرهنگ مردمان این خطه از ایران زمین جاودانه شده و کسبه در نیمه روز برای صرف نهار دکانهای خود را تعطیل کرده و به کباب پزی‌ها می‌روند.
این غذای سنتی نه تنها مورد استقبال مردم این شهر بوده بلکه کارمندان و کارگرانی که در سفرها و رفت و آمدهای کاری خود از بناب عبور می‌کنند نیز مشتریان ثابت کباب پزی‌های این شهر هستند و این چنین بازار کباب پزان در بناب همواره پر رونق است.
کباب بناب” فرصتی برای جذب گردشگر به بناب
بناب، شهری است که با ساماندهی مناسب کباب پزی‌ها و فراهم آوردن شرایط مناسب برای پذیرایی از گردشگران، می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری و ترویج فرهنگ و سنت‌های این خطه از ایران زمین همت بگمارد.
ایرانی‌های مقیم کشورهای خارجی که برای تجدید خاطرات به بناب آمده و سفارش کباب سنتی می‌دهند، از مواردی است که کباب پزان این شهر در تجربه‌های کاری خود به آنها اشاره می‌کنند.
پیشینه کباب بناب نه تنها ریشه در تاریخ مردمان این شهر داشته بلکه از سوی دیگر، قالب فرهنگی و بافت شهری بناب نیز با این غذای سنتی از دیرباز گره خورده که ثبت معنوی آن نه تنها گامی در راستای معرفی فرهنگ و سنت این خطه از ایران زمین است بلکه می‌تواند با اندکی سرمایه گذاری و تبلیغات مناسب فرصت مناسبی برای جذب گردشگر فراهم کند.
مواد اولیه:
1 کیلو گرم گوشت گوسفند پر چرب چرخ کرده-ترجیحاٌ قلوه گاه
2 عدد پیاز متوسط
به مقدار لازم نمک
به مقدار لازم فلفل سیاه
دستورالعمل
گام اول: ابتدا پیاز را ریز ساطوری کرده و به همراه نمک و فلفل کاملاٌ با گوشت مخلوط کرده و ماساژ می‌دهیم.
گام دوم: بمیزان دلخواه از گوشت برداشته و کف دست مانند کوفته گرد کرده و سیخ را از وسط آن عبور می‌دهیم و بعد با انگشتان دست آن را به شکل عکس در امتداد سیخ بطور یکسان پهن می‌کنیم.
گام سوم: قبل از قرار دادن سیخها بر روی آتش ذغالها باید گداخته شده باشند و بطور مساوی در همه جای منقل توزیع شده باشند.
گام چهارم: بعد از قرار دادن سیخها بر روی آتش مطلقاٌ آتش را باد نزنید و پس از گذشت یک دقیقه سیخ را بر گردانید تا طرف دیگر آن یک دقیقه رو به آتش باشد و گوشت بهم بچسبد و دیگر شانسی برای ریختن وجود نداشته باشد.
گام پنجم: به طور مداوم هر چند دقیقه یکبار سیخها را برگردانید. مطلقاٌ آتش را باد نزنید و منتظر سیاه شدن کبابها نباشید و سعی کنید با چاقو از ته سیخ قدری از کباب را جدا کرده و بچشید، برای اینکه متوجه شوید کباب پخته است.
گام ششم: بهتر است کبابها را قبل از خشک شدن و هنگامی که هنوز آبدار هستند از روی آتش بر دارید داخل نان گذاشته سیخها را خارج نموده و بلا فاصله قدری سماق به آنها بپاشید و سپس بهمراه برنج ،کره، ماست چکیده، پیاز و ریحان نوش جان کنید.

منبع :
http://fa.wikipedia.org/
http://food.sarzade.com/
مسجد جامع مهر آباد

مسجد جامع مهر ...

مسجد مهرآباد بناب که به شماره 780 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است، یکی از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی منطقه است. این مسجد به دلیل داشتن کتبه تاریخدار و سرستون‌های منقش و مناره بلند زیبا به ارتفاع 25 متر از اهمیت خاص و استثنائی برخوردار است. این مسجد در سال 951 هجری - قمری با هزینه...

اطلاعات | نقشه
مسجد اسماعیل بیگ

مسجد اسماعیل ب...

مسجد اسماعیل بیگ در استان آذر بایجان شرقی در بناب خیابان باهند واقع شده است. این بنا از لحاظ معماری به دوره صفوی تعلق دارد، اما در این اثر نوشته یا لوحی که نام بانی و تاریخ ساخت آن بوده باشد، به چشم نمی‌خورد. حدس زده می‌شود که این نوشته‌ها در جریان تعمیرات و نقاشی‌های بنا مخدوش شده ...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی صور

روستای تاریخی ...

بُناب یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان بناب است، روستای تاریخی صور یکی از روستاهای بناب است این روستا در 24 کیلومتری شهر بناب قرار گرفته و علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و طبیعت منحصر به خود، اکثریت اهالی آن از ایثارگران دوران دفاع مقدس هستند. روستای تاریخی صور با ق...

اطلاعات | نقشه
تالاب قره قشلاق

تالاب قره قشلا...

تالاب قره قشلاق از تالابهای چسبیده به دریاچه ارومیه است که محل زیست پرندگان مختلفی به شمار می‌رود و ۲۲ هزار هکتار مساحت دارد و به دلیل زیبائی و تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی به عروس تالابهای شمالغرب کشور شهرت یافته است. در این تالاب ۱۵۳ گونه پرنده شناسائی شده است و از گونه‌های شاخص این ...

اطلاعات
موزه مردم‌شناسی بناب

موزه مردم‌شناس...

موزه مردم شناسی جنوب سهند ˈ بناب ˈ با نشان دادن آثار تاریخی و فرهنگ عمومی در حمام قدیمی شهر بناب واقع در منطقه آقاجری این شهر است. این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام‌های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت 342 متر مربع ساخته شده و رو به روی آن هم ...

اطلاعات | نقشه
موزه صفوی بناب ( خانه سیف العلما )

موزه صفوی بناب...

موزه صفوی بناب در سال ۱۳۹۰ و در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شده است . این خانه در محله گزاوشت که از محلات قدیمی شهر بناب است و در خیابان شهید بهشتی (خیابان دریا ) قرار دارد. فاصله این خانه از میدان اصلی شهر در حدود ۵۰۰ متر به سمت غرب میباشد، این بنا مربوط به اوایل دوره قاجار...

اطلاعات | نقشه
مسجد کبود بناب

مسجد کبود بناب

این مسجد در محله گزاوشت و در کوچه سیف العلماء قرار دارد. با اینکه نامی از کبود (گوی) گرفته و بدان مشهور شده است، ولی به رغم ابنیه منسوب بدین نام (مسجد کبود تبریز و گنبد مراغه) که اغلب از پوشش و تزئینات کاشی‌های فیروزه ای و مینایی برخوردار هستند، این بنا فاقد چنین بنا و تزئینات است. این...

اطلاعات | نقشه
برنج کاسه‌ای آذری

برنج کاسه‌ای آ...

برنج کاسه ای آذری یکی از غذاهای محلی آذربایجان شرقی و شاید اکثر آذری زبان‌ها باشد. روش تهیه مواد لازم: برنج۳ پیمانه، ذرت ۱ پیمانه، نخودفرنگی ۱پیمانه، هویج خردشده ۲ عدد، گوشت مرغ ۲۵۰ گرم، زرشک ۲ قاشق غذاخوری، خلال بادام (یا پسته شامی) ۲ قاشق غذاخوری، پیاز خرد شده ۲ عدد، نمک وفلفل واود...

اطلاعات
کباب بناب

کباب بناب

نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب که از گوشت تازه و چربیدار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. هر پرس این نوع کباب بر خلاف کباب کوبیده معمولاً یک سیخ است. کباب بناب در واقع بدلیل کیفیت گوشت مصرفی ونحوه فراوری آن معروف است وآن بدین صورت است که:گوشت...

اطلاعات

بناب، شهر کبابی‌های سنتی

کباب بناب غذای سلطنتی دوران قاجار، امروزه به یک غذای سنتی در سراسر کشور تبدیل شده و بهترین برند کباب ایرانی محسوب می‌شود. این درحالی است که هنوز این غذا به عنوان غذای بومی و سنتی مردم بناب به رسمیت شناخته نشده و به ثبت معنوی نرسیده است.

“کباب بناب” غذایی است که نه تنها امروزه به غذای محبوب مردمان ... ادامه مطلب
بناب، شهر کبابی‌های سنتی

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی دوشنبه 27 اردیبهشت 95 - 06:41

به به ....

کباب بناب

استان آذربایجان شرقی با قدمت چند هزار ساله و شرایط آب و هوایی خود از تنوع غذایی فراوانی برخوردار است. یکی از این غذاها که شهرت کشوری داشته و بتازگی در میراث معنوی ملی به ثبت رسیده، کباب است.
به گفته اغلب کباب‌پزان بنابی در پخت کباب ابتدا گوشت را به صورت نصف گوساله و نصف گوسفند از قصابان معتبر و معروف ... ادامه مطلب
کباب بناب

کباب «بُناب» ثبت ملی شد
در جلسه‌ی شورای ثبت میراث ناملموس که چند روز قبل در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، قرعه به نام کباب «بناب» از آذربایجان شرقی افتاد و مهارت پخت این کباب هم در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت شد.

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی ثبت مهارت در انواع و اقسام ... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب