توضیحات

ویرایش
آرامگاه امامزاده سلیمان شاه (علیه السلام ) در یک کیلومتری مزار شیخ برهان الدین ، در قسمت غربی کوهبنان، در اراضی مشهور به «دِهنو» می‌باشد و اهالی وقت او را امام زاده سلیمان شاه می‌نامند و مانند عامه‌ی اهالی اکثر قرای ایران، وی را برادر امام رضا (ع) می‌دانند.
این بنا از مهمترین و معتبرترین امامزاده‌های استان کرمان است. تاریخ بنای بقعه به درستی معلوم نیست ، اما از برخی شواهد می‌توان آن را به دوران صفوی احتمال داد که در دوران اخیر بازسازی و مرمت شده است.
وی سیدی جلیل القدر ، شریف و از بزرگان سادات کرمان بود که در کوهبنان سکونت داشته و در قرن ششم هجری قمری می‌زیسته و به احتمال قوی در اواخر قرن ششم هجری نیز وفات یافته است.
سیدسلیمان دارای فرزندی به نام سیدمحسن بود که او نیز دارای فرزندی به نام سیدوحید و در نتیجه از او سیدشمس الدین محمدشاه به وجود آمده که در روستای فتح آباد زرند مدفون است.
او فرزندی به نام علی داشته که از او محمدشاه و از او نیز جمال الدین محمد و از او نیز مرتضی و از او نیز سیدرفیع الدین علی به وجود آمده اند که جملگی درکوهبنان ...مشاهده کامل متن و کرمان بوده اند.اکثر اجداد و بنی اعمام او پس از استقرار دولت فاطمی در مصر، به مغرب و مصر مهاجرت کردند و شمار اندکی از آنان در کرمان، کرمانشاه و دینور سکنی گزیدند که منجمله آنان همین امامزاده سیدسلیمان است.
نسب شریف سیدسلیمان کوهبنان با 12 واسطه به امام جعفر صادق (علیه السلام) منتهی می‌شود. چون کوهبنان زمانی محل تجمع اهل تصوف بوده و این گروه در آخر نام اقطاب خود، کلمه شاه را اضافه می‌نموده اند، لذا این مکان هم آرامگاه یکی از همان اقطاب تصوف است که «سلیمان شاه » نامیده می‌شود .
ساختمان اولیه این بنا قدیمی و به صورت خشت و گلی بوده که از قدمت آن اطلاعی در دست نیست. اما ساختمان جدید آن که حدود 20 سال قبل ساخته شده از آجر بوده و داخل آن سنگ کاری شده است.
ساختمان این مقبره، به صورت مربع با سقفی گنبدی شکل که دارای پنجره‌های طاقی بوده که در زیر گنبد آن، مقبره‌ی سلیمان واقع شده و اطراف مقبره را ضریح چوبی که قدت آن به حدود 90 سال می‌رسد، فرا گرفته است.
حدود چهارصد و اندی سال قبل، گنجلی خان این محل را باز سازی نموده و اکنون نیز به همت اداره‌ی اوقاف استان کرمان، تعمیر گردیده است.مردم اموات خود را در اطراف این امامزاده به خاک می‌سپارند و شهیدان هشت سال دفاع مقدس در جوار این امامزاده آرمیده اند.

منبع:
http://www.emamzadegan.ir/
http://www.mahk.tk/
http://mahk92.rzb.ir/
http://www.negahmedia.ir/
آرامگاه محمد شهید کوهبنان (خاک آخوند)‌

آرامگاه محمد ش...

هدایت علی شاه کوهبنانی معروف به محمد شهید کوهبنانی هدایت علی شاه کوهبنانی ،از فضلای زمان خود بوده است که در کوهبنان متولد گردیده است و برای تحصیل به کرمان هجرت می‌کند . ایشان در محضر اساتیدی همجون عبد الصمد همدانی ،به کسب مدارج علمی نائل آمد و در جریان سفر به مشهد در میانه راه به دست ا...

اطلاعات | نقشه
تخت امیر

تخت امیر

در مجاورت خانقاه شیخ ابوسعیدابوالخیر تختی صاف و از سنگ و گچ ساخته شده است به نام تخت امیر ، این تخت یا همان «تخت لطیفی» بنایی در دامنه کوه خانقاه، محلی برای عبادت عارفان و چله‌نشینی آنها بوده که روایت است عارفان بزرگی چون برهان‌الدین کوهبنانی، شاه نعمت‌الله‌ولی و … در آن جا به تدریس می‌...

اطلاعات | نقشه
خانقاه شیخ ابوسعید ابوالخیر

خانقاه شیخ ابو...

ابوسعید فضل الله ابن ابوالخیر، از حیث عظمت و مقام عرفانی و شخصیت ممتاز و کم نظیر اجتماعی و وسعت مشرب و بسطر حال و وجد صوفیانه، از درخشان‌ترین چهره‌های تصوف ایران محسوب می‌شود. ابوسعید در اول محرم ۳۵۷ در روستای میهنه از توابع ابیورد دیده به جهان گشود و در شب جمعه چهارم شعبان ۴۴۰ در زاد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده سلیمان شاه (علیه السلام )

امامزاده سلیما...

آرامگاه امامزاده سلیمان شاه (علیه السلام ) در یک کیلومتری مزار شیخ برهان الدین ، در قسمت غربی کوهبنان، در اراضی مشهور به «دِهنو» می‌باشد و اهالی وقت او را امام زاده سلیمان شاه می‌نامند و مانند عامه‌ی اهالی اکثر قرای ایران، وی را برادر امام رضا (ع) می‌دانند. این بنا از مهمترین و معتبرتر...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب