توضیحات

ویرایش

روستای خوشاب از توابع شهرستان بردسکن ، در 36 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است. شاید علت نامگذاری روستا به خوشاب، آب وهوای مطبوع وخوش روستا باشد، زیرا در تابستان که هوای گرم وکویری شهرستان تا چند درجه بالای صفر می‌رسد ، آب وهوای خنک و دلپذیر خوشاب میزبان میهمانانی است که از شهر و روستاهای اطراف به آنجا می‌آیند تا جمعه را در دامان طبیعت بکر و زیبای روستا باشند.
روستای خوشاب بر روی تپه ای ساخته شده است و همه اطراف آن زمین‌ها و باغ‌ها و مزارع است. در قسمت غربی روستا تنگل بالا ودرخت بید قرار دارد، البته قبرستان روستا نیز در قسمت غربی است .در قبرستان روستا مکانی است به نام گودلو که قنات ودرخت و استخر در آن مکان وجو دارد البته آب قنات آن جا کم شده است .
شغل اکثر اهالی کشاورزی و در کنار آن به دامداری مشغول می‌باشند. خوشاب بخاطر سابقه دیرینه دارای آثار تاریخی فراوان ودیدنی می‌باشد که ازجمله آنها می‌توان به خرابه‌های باقیمانده از قلعه پسر در کوههای جنوبی با ارتفاع بسیار از سطح رودخانه ، خرابه‌های قلعه دختر در پایین روستا و در انتهای رودخانه ای چشمگیر و زیبا در محلی بنام تنگل آسیا و در بالای کوهی بسیار بلند روبروی قلعه دختر بندی جهت ذخیره آب بنام بند شاهی با قدمتی دیرینه بربالای رودخانه ای فصلی که از کوهسرخ سرچشمه می‌گیرد اشاره کرد.
قسمت شمالی روستا خوشاب پی نام دارد. در قسمت جنوبی نیز زمین هایی وجود دارد که این قسمت به پا جوی زاری معروف است. در قسمت شرق روستا نگه بالا ونگه ته (نگه پایین ) وجود دارد .
در شرقی‌ترین قسمت روستا یک مکان تاریخی به نام تنگل آسیا وجود دارد، این نام به دلیل این که قبلا در این جا یک اسیاب آبی بوده است بر آن نهاده شده که هم اکنون اثری از آن نیست .
این جنگل شخصی است و متعلق به حاجی نساجیان است. در کوه غربی این تنگل قلعه‌ی دختر وجود دارد و اگر از روی این کوه به سمت غرب حرکت کنیم به قلعه‌ی پسر میرسیم که این دو قلعه در مقابل هم هستند.این تنگل به سد شاهی منتهی میشود ، سد شاهی نیز یکی از مکان‌های تاریخی روستا است.
گوشت،شیر،ماست،کره،پنیر،کشک،روغن زرد،روغن حیوانی،قرقروت فراورده‌های دامی روستا هستند.
اسمی که افراد بومی منطقه برای شناسایی دام‌های خود به کار میبرند به زبان محلی:
الا خچ: بز هایی که در روی صورتشان دو خط قهوه ای وجود دارد.
گیش خچ: بزهایی که در روی صورتشان دو خط قهوه ای دارند وگوش‌های پهن واندازه معمولی دارند.
کُرخچ: بزهایی که گوش‌های کوچکی دارند.
گیش کفتر: بز‌های که گوش هایشان پهن وبلند است وگوش هایشان به رنگ پر کبوتر است.الا کفتر،کُر کغتر.
الا عروس: بزی که صورتش سفید وگوش هایش پهن وبلند است. کُر عروس ،گیش عروس.
الا سیاه: بزی که تمام بدنش سیاه باشد وگوش هایش پهن وبلند باشد.
گَزُر: بزی که سر و گردنش سفید باشد وبقیه بدنش سیاه.
شکر: بزی که تمام بدنش به رنگ شیری باشد.
هَلندی: بز هایی که هیکل درشتی دارند وگوش هایشان خیلی دراز است ونژادشان از هلند است.
روستای خوشاب دارای 200 نوع گیاه دارویی است . تعدادی از این گیاهان وحشی روستا :
گل زوفا،استخو دوس،دم گاو،آویشن،پونه کوهی،پر سیاوشان،گل بو مادران،کل پوره، کوریا،تره کوهی،پیازکوهی،تاتوره،زیره کوهی،بادرنجوبه،طرق طرقو،کاکاتو،گل گاوزبان،گل کجیره،شاه تره،ترشک(سیخ تروش)،کنگر،کمای،ریواس،شقایق،گوش بره،خار سیاه،جعفری کوهی، قرپاچو...
بید مشک، انجیر کوهی،پسته کوهی،بنه کوهی، ارغوان، گز، مندر، زرشک وحشی، تمشک،بید، علف خرس، درختان کوهی روستا هستند.
گردو،زرد آلو، آلو،آلوسیاه،تناسل گل،شفت الو، هلو،انگور، سیبب در ختی،انجیر،گیلاس،آلبالو،گیلاس، گلابی،گوجه سبز،توت، شاه توت،سپیدار،چنار،سرون، درختان باغی روستای خوشاب هستند.
محصولات کشاورزی روستای خوشاب عبارت ان از:
گندم، جو، پنبه، لوبیا، نخود، عدس، زیره، کنجد، ماش،شلغم،سیب زمینی، چغندر، پیاز، سیر، خیار، خربزه، کدو، هندوانه، هویج،‌زعفران.
روستای خوشاب دار ای 7 قنات است ؛ نام کوها و برخی مناطق به زبان محلی وتوضیحی درباره آنها :
قال برف(غار برف): دلیل انتخاب این اسم برای این دره این است که در این کوه مکانی غار مانند است که برف‌های زمستان در آنجا انباشته می‌شده است و تا تابستان برف‌ها آب نمی‌شدند و در اصطلاح محلی به آن قال برف میگو یند ودرپایین این کوه چشمه‌های سرد و گوارایی وجود دارد.
زو تنوره: در قسمت شرق روستا در ابتدای ورود به تگل آسیا مکانی است که کوهای بسیار صاف و زیبایی دارد و در مسیر رودخانه ای که در این مکان است آب از قسمت بالا در مکانی تنور مانند میریزد که به زو تنوره معروف شده است.
کوه بغدش(باغ دشت) : این کوه مرتفع‌ترین رشته کوه در روستای خوشاب است که در پایین این رشته کوه دشت وسیعی است که از بوته‌های بید مشک و دورمنه ودرخت بنه کوهی و انجیر کوهی پوشیده شده است به همین علت آن را باغ دشت می‌نامند.
همچنین در این رشته کوه یک کوه اتشفشان خاموش وجود دارد وچشمه‌ی آب گرمی در انتهای این کوه در روستای کریز وجود دارد . این ر شته کوه در شمال شرقی روستا وجود دارد.
کوه‌های دو بررو(دو برادر) :در شمال شرقی روستا دو کوه وجود دارد که این دو کوه شبیه هم هستند همانند دو برادر که در اصطلاح محلی به آن‌ها کوه‌های دوبرور میگویند ودر زمان‌های قدیم برای تشخیص ساعت از سایه‌ی این دو کوه استفاده میکردند.
تک تریک: کوه‌های اطراف این منطقه سیاه رنگ است و در این منطقه کوه‌های بلندی وجود دارد که نور خورشید کم‌تر به آن می‌رسد وتاریک است به همین دلیل به آن تک تریک میگویند.
پرجوی زری: این منطقه به علت داشتن بوته‌های گیاهی به نام پرجوی به این نام معروف شده است. این منطقه در جنوب روستا واقع است.
پرجوی: گیاهی است که دارای شاخه‌های مقاوم است که در قدیم از آن در بالای دیوارهای گلی و اطراف پشت بام‌ها برای جلو گیری از فرسایش دیوارها در مقابل باران و حفاظ استفاده میشده است.
پیر بنه : پیر بنه یک درخت بنه پیر در روستای خوشاب است.
به نقل از مردم روستا در زمان‌های قدیم چند نفر از مردم روستا در کنار این درخت نور ی دیده اند و چند نفر خواب دیده اند که در این مکان قبر یک فرد مقدس است.
مردم روستا به همین دلایل وقتی نذرشان قبول میشود در کنار این در خت به مردم روستا آش یا غذای دیگری میدهند.
اورو شومکش(اب ابریشم کش): در رودخانه تنگل آسیا خوشاب قسمتی از رودخانه که دو طرف آن صخره‌های بلندی است ، این مکان به اوروشوم کش (اب ابریشم کش) معروف است در زمان‌های قدیم که در روی این صخره‌ها انسان زندگی میکرده برای تامین آب طناب هایی بلند از جنس ابریشم از بالای این صخره به داخل رودخانه می‌انداختندکه آب بر اثر خاصیت موئینگی آب از طریق طناب به بالا حرکت میکرده است و آب داخل حوضچه هایی که در بالای صخره بوده می‌ریخت.


منبع:
http://www.khoshaab.blogfa.com/
http://bagherkhoshab.blogfa.com/
http://khushab.ir/

برج علی‌آباد

برج علی‌آباد

برج باشکوه علی آباد در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بردسکن در میان روستای کشمر واقع است و در ۵ کیلومتری شمال جاده بردسکن به مشهد نمایان است. این بنا بر فراز بقایا و آواره‌های قلعه کهن بنام کوشک بنیان شده‌است و قدمت این منطقه به دوره کیانیان و اشکانیان می‌رسد. اعتقاد بر این است که این برج یک...

اطلاعات | نقشه
برج فیروزآباد

برج فیروزآباد

فیروزآباد، روستایی در استان خراسان رضوی، شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، دهستان جلگه است. برج فیروز آباد اثر تاریخی در ۱۷ کیلومتری جنوب بردسکن و در بخش شهرآباد در میان روستای فیروزآباد و بر روی ویرانه‌های بست دروازه ترشیز قدیم قرار دارد. این مناره به شکل استوانه‌ای دولایه است و از آجر سا...

اطلاعات | نقشه
برج علی آباد

برج علی آباد

برج علی‌آباد در شهرستان بردسکن، روستای کشمر واقع شده است و در ۵ کیلومتری شمال جاده بردسکن به مشهد نمایان است. اعتقاد بر این است که این برج یک مقبره بوده‌است و به مقبره کشمر نیز معروف شده است. مشخص نشده است که این مقبره به یادبود زرتشت یا طغرل سلجوقی ساخته شده است. این برج ۱۸ متر ارتفا...

اطلاعات | نقشه
مقبره عبدل آباد

مقبره عبدل آبا...

عبدل آباد نام روستایی در استان خراسان رضوی ، شهرستان بردسکن ، بخش شهرآباد ، دهستان جلگه است. مقبره عبدل آباد در روستاى عبدل آباد واقع شده و به مسجد و گنبد عبدل نیز مشهور است. به جهت واقع شدن بقعه در حاشیه کویر، شن‌هاى روان از سمت شرق به آن حمله ور می‏شوند و همین امر باعث فرسایش در این ...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکارممنوع درونه

منطقه شکارممنو...

منطقه حفاظت شده درونه در غرب شهرستان بردسکن و در حاشیه منطقه حفاظت شده توران واقع شده است. منطقه درونه در سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام و پس از آن طی مصوبه شماره ۲۷۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۸/۱/۱۹ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته ا...

اطلاعات | نقشه
روستای خوشاب

روستای خوشاب

روستای خوشاب از توابع شهرستان بردسکن ، در 36 کیلومتری شمال شرق این شهرستان واقع شده است. شاید علت نامگذاری روستا به خوشاب، آب وهوای مطبوع وخوش روستا باشد، زیرا در تابستان که هوای گرم وکویری شهرستان تا چند درجه بالای صفر می‌رسد ، آب وهوای خنک و دلپذیر خوشاب میزبان میهمانانی است که از شهر...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش دشت لاغری

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری در شمال غربی شهرستان بردسکن قرار گرفته است. منطقه دشت لاغری طی مصوبه شماره ۳۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۹۱/۲/۳۱ با وسعت ۲۶۲۱۳ هکتار بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. گونه شاخص گیاهی این منطقه قیچ می‌باشد که همرا...

اطلاعات
انجیر

انجیر

خواص تغذیه ای و درمانی انجیر : انجیرمیوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " و نام انگلیسی آن " "FIG"می باشد. درخت انجیر بومی آسیای غربی و کشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان ، سوریه و اسرائیل برده شده است . انجیر درختی است با برگ‌های زر...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب