توضیحات

ویرایش
روستای رونج در ۲۳ کیلومتری جاده تربت جام به مشهد و دامنه کوههای رونج - بزد واقع شده است.
فرهنگ لغت دهخدا " روستای رونج" را به نقل از جلد نهم فرهنگ جغرافیایی ایران اینگونه معرفی می‌کند: "دهی از بخش تربت جام شهرستان مشهد.
سکنه آن ۱۶۱۷ تن. آب آن از قنات.
محصولات آنجا غلات و پنبه. صنایع دستی آنجا قالیچه و گلیم و جوراب بافی".
البته از حدود هفتاد سال قبل که دهخدا مطالب این لغت نامه را گرد آوری نمود تاکنون تغییرات بسیار زیادی در این روستا از نظر وسعت، جمعیت و شرایط زندگی رخ داده است.
فاصله این روستا تا شهرستان تربت جام ۳۵ کیلومتر می‌باشد. برای رسیدن به روستا باید حدود ۱۲ کیلومتر از جاده اصلی تربت جام-مشهد به سمت کوه رانندگی کرد. البته این جاده آسفالته می‌باشد ، در مسیر جاده تربت جام به رونج و پس از خارج شدن از جاده اصلی چند روستای دیگر از جمله سمرغاوه و کلات ...مشاهده کامل متن سفید نیز وجود دارند که البته از نظر جمعیت و وسعت کوچکتر از رونج هستند.علیرغم واقع شدن در منطقه خشک و کویری تربت جام، روستای رونج به دلیل واقع شدن در کوهپایه از آب و هوای بسیار خوبی بویژه در فصول بهار و تابستان برخوردار است ، در فصل زمستان هوا سرد می‌شود.
این روستا دارای باغات میوه بسیار سرسبز و زیبایی است که بسیاری از مردم تربت جام و روستاهای اطراف برای استفاده از طبیعت زیبای آن و همچنین برای کوهنوردی به این روستا می‌روند.
در باغهای رونج اکثر میوه‌ها و محصولات فصلی کشاورزی منطقه یافت می‌شود از جمله آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گلابی، انگور، سیب، به، انار ، در این روستا همچنین درختان گردو و بادام به وفور وجود دارند.
در چند سال اخیر کاشت زعفران در زمینهای اطراف روستا بسیار گسترده شده است.
اکثریت قریب به اتفاق ساکنین به کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغول اند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی روستا گندم، جو، چغندر قند است که به دو صورت آبی و دیم کاشت می‌شود.
آب کشاورزی و مصرفی روستا از طریق آب جاری از کوه، چندین چشمه واقع اطراف روستا و همچنین چند قنات تامین می‌شود.
از جمله مناطق دیدنی و جذاب این روستا نیز آبشار رونج و باغهای سرسبز حاشیه آب و همچنین طبیعت بسیار زیبا و خوش آب و هوای و بکر دامنه کوه می‌باشد، البته در اطراف روستا چندین چشمه نیز وجود دارد.
تقریبا حصاری از تپه‌ها و کوه اطراف روستا را پوشانده که در یکی از این تپه و در داخل سنگلاخ‌های تپه، پناهگاه هایی به شکل غار از چند صد سال قبل کنده شده که به راحتی می‌توان به داخل آن وارد شد.
گویا چاه هایی نیز در زیر این غار‌ها وجود دارد که هنوز به طور دقیق مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته اند.
در روستای رونج و اطراف روستا تعداد زیادی مناطق تفریحی طبیعی و تاریخی وجود دارد که می‌تواند برای بسیاری از میهمانان و خانواده هایی که برای تفریح و گذراندن ایام فراغت با هدف تفرحی سیاحتی و یا حتی گردش علمی به این روستا می‌آیند راضی کننده باشد.
از جمله این اماکن و تفرجگاهها می‌توان از آبشار و باغات اطراف آن، غار ها، چشمه‌ها و قنات ها، چنارهای قدیمی، نواحی اطراف دکل مخابرات در ارتفاعات کوههای رونج، کوههای روستا و همچنین اماکن زیارتی از جمله چند مزار نام برد.
1.آبشار و باغات اطراف آن
آب جاری حاصل از آب شدن برفهای کوه و همچنین چشمه سارهای کوههای رونج در ابتدای ورود از کوه به روستا دو آبشار نسبتا متوسط و زیبا را ایجاد کرده است که به همراه آب و هوای معتدل و خنک، درختان سربلند و باغات سرسبز و جوی آب روان اطراف آن، منطقه بسیار زیبایی را ایجاد کرده است که هر ساله پذیرای بسیاری از میهمانهایی است که به این روستا می‌آیند.
علاوه بر آن در نزدیکی آبشار بقایایی از چند آسیاب آبی هنوز باقی مانده است که در قدیم الایام مردم از انرژی آب برای آرد کردن گندم و محصولات مشابه آن استفاده می‌کرده اند.
برای رسیدن به این منطقه باید از وسط روستا مستقیم بالا آمده و سپس از مسیر رودخانه و یا باغات اطراف به این منطقه رسید. بخش زیادی از این مسیر بویژه تا انتهای روستا و باغهای انتهای روستا را می‌توان با ماشین طی کرد.

در دل کوه و تپه‌های سنگلاخی حاشیه روستای رونج چند غار نه چندان طولانی وجود دارد که چندین نسل قبل توسط انسان‌ها حفر شده است.
اگر چه تاریخ دقیق و قدمت این غارهای مشخص نیست ولی آثار کلنگ و یا اشیاء شبیه به آن که برای کندن این غارها استفاده شده به وضوح قابل مشاهده است.
به نظر می‌رسد که از این مکان برای سکونت و یا اقامت گاه‌های موقت استفاده می‌کرده اند.
روایات افسانه وار حاکی و تحقیق نشده حاکی از آن است که در گذشته در زیر چند مورد از این غارها چاه هایی وجود داشته و دارد که از طریق راههایی از زیر زمین (به طول چند کیلومتر) به مرکز روستا راه داشته است.
هر چند تا کنون کسی نخواسته به طور دقیق صحت این موضوع را بررسی کند.
با این وجود بسیاری از پیران و بزرگان روستا بر وجود چنین راههایی تاکید دارند. بویژه اینکه در گذشته که این روستا از نظر جمعیت و وسعت بسیار کوچک‌تر از وضعیت کنونی بوده برای حفاظت بیشتر از ساکنین و مردم در برابر راهزنان و بیگانگان، اطراف آن با حصاری بلند همچون قلعه‌های باستانی محصور بوده است.
به دلیل ساخت وساز خانه‌ها و گسترش روستا، در حال حاضر اثر چندانی از این دیوار و حصار قدیمی باقی نمانده است.
در حاشیه و اطراف روستای رونج نیز چند درخت چنار کهن چند صدساله وجود دارد که به نوبه خود دیدنی است. یکی از این چنارهای تنومند و قطور در داخل روستا، در حاشیه رودخانه و نزدیک قنات (کاریز) روستا است که البته چند سال قبل آتش گرفت و بخش قابل توجهی از آن در آتش سوخت.
از جمله چنارهای بزرگ، قدیمی و معروف روستا نیز چناری است که در بیرون از روستا و در دامنه پایین کوه قرار دارد. در زیر این درخت تنومند و کهن سال چشمه آبی جاری است و برکه ای نیز درست شده است.
مالکان باغها و زمینهای طراف معمولا ساعاتی از شبانه روز و بویژه شبها راه خروج آب از این برکه را بسته تا آب زیاد شود و سپس از طریق یک جوی کوچک ازآب آن برای آبیاری مزارع و باغهای خود استفاده می‌کنند.
برای دسترسی به این درخت و استراحت در سایه آن باید قبل از وارد شدن به روستا و در پیچ آخر به طور مستقیم وارد جاده خاکی مقابل شده و حدود یک کیلومتری جلو بروید.
این چنار چنان بلند و افراشته است که از دور دست دیده می‌شود.
در روستای رونج نیز چندین نسل قبل چند رشته قنات برای تامین آب کشاورزی روستا حفر شده است که هنوز هم سالم بوده و حداقل از یکی از یکی از آنها آب جاری است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.یکی از این قنات‌ها از مرکز روستا عبور می‌کند و دارای یک دهنه ورودی با شیبی پلکانی است که در قدیم و زمانی که هنوز آب مصرفی لوله کشی وجود نداشت مردم روستا اغلب از آن برای آب مصرفی استفاده می‌کردند.
هر چند هم اکنون نیز دسترسی به این قنات ممکن است و در تابستان آب بسیار خنک و گوارایی دارد. جالب اینکه بنا به دلایل زمین شناسی در زمستان آب این قنات از آب لوله کشی مصرفی روستا، که از کوه آورده می‌شود، نسبتا گرم‌تر است.
برای دسترسی به این قنات (که در روستا کاریز یا کهریز نامیده می‌شود) باید از وسط روستا و درست از مقابل مسجد روستا (حدود دویست تا سیصد متر) به سمت راست بروید.

منبع:
http://www.revenj.blogfa.com/
http://www.iranvillage.ir/
http://wikiroosta.ir/
مسجد عتیق تربت جام

مسجد عتیق تربت...

مسجد عتیق تربت جام از مساجد قدیمی تربت جام در استان خراسان رضوی می‌باشد بانی این بنا را رضی الدین احمد متولی جامی نوشته‌اند و تاریخ ساخت آن را ۷۲۰ هـجری قمری دانسته‌اند. مسلمانان اهل سنت ازنمازگزاران این مسجد اند و این مسجد محل برگزاری نماز جمعه اهل سنت تربت جام است. این بنا، مسجدی...

اطلاعات
مجموعه آرامگاهی تربت شیخ احمد جام

مجموعه آرامگاه...

زیارتگاه احمد بن ابوالحسن شیخ احمد جام (536-441 هـ.ق) در شهرستان تربت‌جام، در میان جاده مشهد به هرات قرار دارد و شامل ده بنای تاریخی است که در اطراف یک حیاط وسیع مجتمع شده است. قبرشیخ، بدون هیچ‌گونه بنایی، به صورت روباز در مقابل ایوان عظیمی قرار دارد. پیشینه بناهای مجموعه شیخ جام بر ...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ احمد جامی

آرامگاه شیخ اح...

آرامگاه شیخ الاسلام احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی قرار دارد,زیارتگاه شیخ احمد، یکی از بزرگترین مراکز زیارتی شرق ایران است ,این بنا مربوط به سده ۹ تا ۱۲ ه‍.ق است شیخ‌الاسلام ابونصر احمد بن ابی الحسن بن محمد بن حریر بن عبدالله بن لیث بن نام...

اطلاعات | نقشه
مسجد کرمانی

مسجد کرمانی

یکی از مسجدهای قدیمی تربت جام مسجد کرمانی است ، در خصوص تاریخ ساخت این بنا نمی‌توان اظهار نظر دقیقی داشت اما احتمال بیش‌تری وجود دارد که این بنا به نیمه دوم قرن هشتم هـ.ق متعلق باشد. این مسجد با ابعاد ۷۰/۱۰ * ۱۷ متر دارای شاه نشینی در وسط هر ضلع و سه حجره (چله خانی) در اضلاع غربی ـ شر...

اطلاعات
منطقه حفاظت شده باغ کشمیر

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده باغ کشمیر در ۵۵ کیلومتری شمال تربت جام واقع شده است ، وسعت منطقه ۲۰۲۹۹ هکتار و دارای ارتفاع ۹۴۰ تا ۱۶۴۹ متر می‌باشد ، وضعیت توپوگرافی آن کوهستانی است، تپه ماهورو منطقه با ارزشی از نظر وجود جنگلهای پسته وحشی است، درختان پراکنده پسته وحشی از جمله شاخصه‌های منحصر به فرد منط...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شاه قاسم انوار

آرامگاه شاه قا...

سید معین‌الدین علی پسر نصیر،پسر هارون، پسر ابوالقاسم حسینی قاسمی انواری تبریزی معروف به قاسم انوار، از شاعران ایرانی است. وی در سال ۷۵۷ هجری قمری در سراب تبریز به دنیا آمد. او از پیروان خاندان صفی‌الدین اردبیلی بود. معین‌الدین در شعر قاسمی یا قاسم تخلص می‌کرد و یکی از پسران شیخ صفی‌الد...

اطلاعات | نقشه
رباط جام

رباط جام

در گذشته و بخصوص در دوران اسلامی رباطها به عنوان تاسیسات بین راهی در مسیر راههای اصلی و با فواصل معین ساخته می‌شدند، این مکانهای سر پوشیده جایی برای استراحت مسافران و کاروانیان بود. سعی بر این بوده که رباطها در کنار چشمه‌ها و روستاها بنا شوند تا با مشکل کم آبی روبه رو نباشند. در کنار ...

اطلاعات | نقشه
روستای پیر وحش

روستای پیر وحش

پیر وحش نام روستایی است که در 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان تربت جام و 30 کیلومتری شمال شهر مرزی صالح آباد و در منطقه ای تقریبا نیمه کوهستانی در خراسان رضوی واقع شده است. کوههای اطراف این روستا را نوع خاصی درخت پسته فرا گرفته که بصورت طبیعی رشد کرده است. تمامی این کوهها تحت نظر آستان ق...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب