توضیحات

ویرایش
شروینه از مناطق گردشگری نمونه و در ۱۷ کیلومتری شهر جوانرود یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که به دلیل قابلیتهای طبیعی بسیار یکی از مناطق نمونه و زیبای گردشگری شهرستان جوانرود و غرب کشور می‌باشد.
به دلیل واقع شدن شروینه در مسیر رودخانه‌های اصلی شهرستان مثل (آب سفید برگ) که این از کوههای جنوب شرقی پاوه سرچشمه می‌گیرد یکی از شاخه‌های آن نام آب خلفیه از رودخانه‌های جاری در شهرستان پاوه است که در روستای نوخاص در دهستان منصورآقایی با ریزابه‌های شرقی مخلوط شده و به نام سفید برگ به دهستان شروینه شهرستان جوانرود وارد می‌شود و رودخانه (لیله) نیز که از دامنه شمالی کوه بند گاز در دهستان دولت آباد سرچشمه گرفته از روستاهای دهستان گذشته و وارد دهستان شروینه شده پس از سیراب ساختن روستاهای ده توت و شروینه سرانجام در شمال باختری روستاهای سرخه بان سفلی با آب سفیدبرگ می‌پیوندد.
از قابلیتهای طبیعی شروینه قابلیت استفاده از طبیعت آن برای کوهنوردی، کایت‌سواری، برگزاری تورهای علمی، دوچرخه سواری کوهستان، و ... می‌باشد که وجود باغات میوه، فعالیت شکار ...مشاهده کامل متن و طبیعت، وجود چشمه‌های آب و جویبارهای روان در منطقه و تنوع پوشش گیاهی تنها بخشی از مزیت‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های منطقه نمونه گردشگری «شروینه» است.
وجود کوههای ، مله مه کول و شیرچگاه و باغهای متعدد و فراوان در اطراف شروینه همچون باغ ویشه، باغ هنجیره، باغ مشهوربالاخانی وژیر باغ، باغ چاوگ،باغ شروینه، باغ‌های دهتوت و وجود ۵۶ چشمه در بخش که معروفترین آنها چشمه آب خنک بالاخانی، کاوا در گردک ، سراب سفید زیران، چشمه‌های متعدد شیلات و پرورش ماهی مشهور روستای سفید برگ و و زیران این منطقه را به یکی از زیبا‌ترین مناطق شهرستان جوانرود تبدیل نموده است که می‌تواند این منطقه را به عنوان یکی از بخشهای گردشگری در کشور مطرح نماید.
در مسیر شروینه روستاهایی با طبیعتی زیبا همچون گردک ، ده توت علیا،بالاخانی و بیوله وجود دارد که هر کدام دارای جذابیتها و زیباییهای خود از نظر طبیعت زیبا و بکر برخوردارند و در میان آنها باغها و چشمه‌های بسیار بالاخانی زبانزد خاص و عام است.
این مسیر دارای باغات فراوانی است و سراب و باغات بالاخانی با جلوه هایی زیبا از طبیعت بکر و دست نخورده در قسمت غربی شروینه قرارگرفته است و کوه شیرچگاه .
دهستان شروینه مشتمل بر روستاها و مزرعه و مکان زیبا و خاطره انگیز از جمله گردک، ده توت علیا، ده توت سفلی، گلی، گلباغی، ده سرخ، شروینه، مزرعه حوض علی، حوض سید مراد، چاقوکل، مزرعه بالاخانی، بیوله، نوئل، گنداب علیا، گنداب علیا، گنداب سفلی، سرخبان علیا، سرخبان‌سفلی، سفید برگ، بیوند سفلی، بیوند علیا، زیران، هانولان،هشت پشوله، پونیه، علی‌آباد ساسل، مزرعه ساسل و جندین روستا و مکانهای دیدنی دیگر می‌باشد که هر کدام به نوبه خود با جاذبه‌های طبعی متفاوت گردشگرانی را به سوی خود می‌کشانند.
طبیعت این منطقه دارای پوشش گیاهی خودرو بسیار فراوان بوده که مهمترین آنها جنگلها، مراتع و پوشش گیاهی گسترده کوهستانی و کوهپایه ای و جنگلها و بیشه‌های آن شامل درختان بلوط، مازوج، ونوشک، زالزالک وحشی، امرود(گلاب کوهی)، بادام کوهی، آلبالوی کوهی، گون، انجیرکوهی و درختان ون می‌باشد.

منبع :
http://isna.ir/
http://www.dana.ir/
غار کاوات

غار کاوات

غار کاوات در رشته‌کوه شاهو در شمال درهٔ غار قوری قلعه از توابع جوانرود قرار دارد. دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ابعاد آن ۸×۱۵ متر است که با شیب تندی، یک محوطة بزرگ به طول و عرض ۷۰×۱۱۵ و ارتفاع تقریبی ۶۱ تا ۸۰ متر را تشکیل می‌دهد. شاخة اصلی غار، با دهانه کوچ...

اطلاعات | نقشه
بازارچه مرزی جوانرود

بازارچه مرزی ج...

بازارچه جوانرود از بزرگترین بازارچه‌های غرب کشور ایران است و محصولات این بازارچه دارای کیفیت خوب و قیمتی مناسب است. کالاهای ارزان و با کیفیت موجود در بازارچه جوانرود از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. در بازارچه جوانرود بیش از 300 غرفه وجود دارد که اقلام مختلفی از لوازم صوتی و تصویری گر...

اطلاعات | نقشه
منطقه نمونه گردشگری شروینه

منطقه نمونه گر...

شروینه از مناطق گردشگری نمونه و در ۱۷ کیلومتری شهر جوانرود یکی از 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه است که به دلیل قابلیتهای طبیعی بسیار یکی از مناطق نمونه و زیبای گردشگری شهرستان جوانرود و غرب کشور می‌باشد. به دلیل واقع شدن شروینه در مسیر رودخانه‌های اصلی شهرستان مثل (آب سفید برگ)...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب