توضیحات

ویرایش
بحرود نام روستایی از توابع دهستان تحت جلگه بخش مرکزی شهرستان فیروزه است که در 7 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان واقع شده است.
این روستا از جنوب با روستای بازوبند و از شرق با روستای معتمدیه و از شمال با روستای اقبالیه همسایه است . در غرب نیز با اراضی کشاورزی روستای حاجی آباد (خالی از سکنه) محدود می‌شود و از طریق یک جاده آسفالته آنتنی به طول 500 متر به جاده فیروزه- حسن آباد سالار متصل می‌شود.
این روستا در میانه دشت قرار گرفته و اطراف آن کاملا هموار و صاف است و از کوهستان و ارتفاعات فاصله زیادی دارد.
بحرود و اطراف آن توسط رسوبات آبرفتی مربوط به دوران چهارم زمین شناسی پوشیده شده است و با توجه به نزدیکی به گسل‌های بینالود در منطقه زلزله خیز قرار دارد.
شیب روستا از شمال به جنوب بوده و میزان آن حدود 2 درصد می‌باشد.
آب و هوای آن نیمه بیابانی تا خشک است ، مردم روستای بحرود به زبان فارسی و با لهجه محلی شهرستان فیروزه صحبت می‌کنند.
حدود نیمی از اهالی از طوایف کرد حاجی بیگلو هستند که بین خود به زبان کرمانجی ...مشاهده کامل متن و در روستا به زبان فارسی سخن می‌گویند.
کشاورزی و دامداری مهمترین فعالیت اقتصادی مردم بحرود است ، آب مورد نیاز کشاورزی از یک حلقه چاه آب تامین می‌گردد و آب شرب روستا هم از مجتمع آبرسانی سرده تامین می‌گردد.
با توجه به کمبود آب استفاده از استخر‌های ذخیره و سیستم آبیاری قطره ای در روستا در حال گسترش است.روستا دارای یک دبستان ، یک مسجد ، یک حسینیه ،نانوائی و میدان مرکزی است.
معروف‌ترین اثر تاریخی بحرود ، یخدان زیبا و بلند آن است که سبب شهرت بحرود در سطح کشور شده است. به جز یخدان خرابه‌های قلعه قدیمی در غرب روستای فعلی و تپه قدیمی معروف به قبرستان قدیمی و داشخانه از آثار قدیمی بحرود محسوب می‌شود.
ورودی این یخدان زیبا، از ضلع شمالی، با عرض 20/1 متر است. قطر بنا 9متر و محیط بیرونی آن حدود 41 متر است. این بنا، در ضلع غربی، مخروطی شکل بوده و مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر با اندود کاهگل و استفاده از چوب در قسمت بالایی بنا می‌باشد.
قلعه قدیمی که تا اوایل انقلاب (سال ۱۳۶۳)مسکونی بوده قدمت زیادی ندارد اما یخدان حدود 250 سال پیش ساخته شده است.

منبع:
http://bahrud.blogfa.com/
http://press-online.ir
معدن فیروزه

معدن فیروزه

مشهورترین فیروزه در ایران فیروزه نیشابور است و مهم‌ترین معدن فیروزه در ایران در شهرستان نیشابور می‌باشد مهمترین معدن فیروزه ایران در نزدیکی روستای معدن از توابع شهرستان فیروزه واقع شده است و از سطح زمین ۲۰۱۲ متر بلندی دارد, بیش از 2000 سال است که این معدن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد....

اطلاعات | نقشه
عمارت و باغ نشاط فیروزه

عمارت و باغ نش...

باغ نشاط فیروزه در ۳ کیلومتری شهر فیروزه و ۲۰ کیلومتری شهر نیشابور قرار گرفته است. این باغ تاریخی به «باغ سالار» یا «باغ نشاط» معروف است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد و در سال ۱۳۳۶ قمری به دست «آقابالاخان سالار معتمد گنجی» بنا شده است. مالک اصلی این باغ ((سالار معتمد)) فرزند ابراهیم...

اطلاعات | نقشه
آب انبار همت آباد زمانی

آب انبار همت آ...

پیشینه‌ی بنای «آب انبار همت آباد زمانی» که در دهستان تحت جلگه بخش مرکزی شهرستان فیروزه قرار گرفته، به دوره‌ی قاجاری می‌رسد. مالکیت این بنا وقفی بوده و به شماره‌ی 5145 در تاریخ 25/12/1380در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است. بنای آب‌انبار همت‌آباد، با داشتن فرم کلی و اصلی آب‌انبا...

اطلاعات | نقشه
روستای بحرود

روستای بحرود

بحرود نام روستایی از توابع دهستان تحت جلگه بخش مرکزی شهرستان فیروزه است که در 7 کیلومتری جنوب مرکز شهرستان واقع شده است. این روستا از جنوب با روستای بازوبند و از شرق با روستای معتمدیه و از شمال با روستای اقبالیه همسایه است . در غرب نیز با اراضی کشاورزی روستای حاجی آباد (خالی از سکنه) م...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب