1

توضیحات

ویرایش
منطقه حفاظت شده دهج در 72 کیلومتری شمال غرب شهرستان شهر بابک واقع شده است.این منطقه از سال 1370 تا کنون به واسطه پتانسیل‌های خوب منطقه همواره توسط واحد گشت سیار شهرستان شهر بابک نظارت غیر مستقیم در منطقه صورت می‌گیرد.
ضمناً در سال1374 توسط یکی از خیرین شهر دهج محیط بانی به وسعت 1500 متر مربع در ابتدای شهر ساخته و تحویل واحد گشت منطقه گردید.
بطور کلی از لحاظ اقلیمی دارای تابستانهای معتدل و خشک و زمستانهای نسبتاً سرد و خشک می‌باشد. منطقه با دارا بودن سیمای کوهستانی در بخش‌های مرکز و جنوب و همچنین دشت‌های وسیع در بخش شمالی از چشم اندازهای منحصر به فردی برخوردار می‌باشد ، از جمله تیپ‌های گیاهی شناسایی شده در منطقه می‌توان به درمنه- قیچ، درمنه- گون، درمنه- گون، قاضی، وارژن اشاره داشت.
از جمله رودخانه‌های دائمی و فصلی مهم منطقه می‌توان به توران، چهار خادو، دهج، مدوار و چغوتو اشاره داشت. همچنین منطقه دارای بیش از ۱۰۵ چشمه که تعداد زیادی از آنها فاقد نام بوده، سه بند و۱۳ قنات میباشد که منابع آبی بسیار مهم جهت زیست حیات وحش منطقه محسوب می‌گردد.
ساخت آبشخورهای سه شاه، عاج بالا(۲ تا)، عاج پایین، کلاته، ایوب و مرپر از جمله اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان محسوب می‌گردد.
در منطقه حضور 22 گونه ...مشاهده کامل متن پستاندار از جمله راس کل و بز (800 راس) ، قوچ و میش( 400راس)، گراز (50 راس)، آهو(30راس)، گرگ( 12 قلاده) و گورخر تا سه دهه قبل جمعیت 20 راسی از این گونه در حوزه شمالی منطقه دیده می‌شد.
همچنین بیش از 82 گونه پرنده از جمله هوبره، زاغ بور، شاهین، بحری، عقاب شاهی در منطقه به ثبت رسیده است. شایان ذکر است جمعیت کبک منطقه در حدود6000 قطعه، هوبره 70 قطعه زمستان و زاغ بور تا 15 قطعه می‌رسد.
بزمجه بیابانی و مار شاخدار نیز از جمله خزندگان منطقه محسوب می‌گردند.
زیارتگاه دوازده امام واقع در بخشهای جنوبی منطقه و در مجاورت روستای باغ زردآلو در بین مردم منطقه از اهمیت خاصی بر خوردار می‌باشد. همچنین زیارتگاه غار ایوب در بخش‌های میانی منطقه و در مجاورت روستای ترکن و زاردوئیه منجر به آن شده است که در روزهای پایانی هفته و مراسم‌های مختلف شاهد حضور جمعیت کثیری در منطقه باشیم.
کوه عاج بالا و پایین، کوه ایوب، کوه کلاته و دره توران از جمله کوههای و دره‌های بسیار زیبا منطقه محسوب شده که به همراه چشمه سارهای فراوان و تنوع بی نظر پوشش گیاهی می‌تواند باعث جذب گردشگران طبیعت گردد.
همچنین غار ایوب در میان کوه ایوب و چهل خانه ای در حاشیه کلاته از دیگرجاذبه‌های مهم منطقه پیشنهادی دهج می‌باشد.
منطقه دهج در کسب تجربه دانشجویان رشته‌های مختلف در ارتباط با شناسایی عملی فون، فلور، زمین شناسی و … منطقه بسیار مفید می‌باشد.
همچنین قرار گیری در۲۰ کیلومتری جاده ترانزیتی تهران- یزد- کرمان – بندر عباس می‌تواند محل مطلوبی جهت توقف مسافران محسوب گردد. ضمناً به دلیل نوع آب و هوای منطقه و خاک خوب حتی در دوره‌های خشک سالی نیازی به تامین علوفه دستی جهت تغذیه وحوش نمی‌باشد.
نکته قابل توجه در خصوص دامداری‌های منطقه این است که عمدتاً دام‌های منطقه متمرکز بوده و بسیاری ازآبادی‌های داخل منطقه یا فاقد سکنه و یا دارای جمعیت اندک بوده که به صورت فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


منبع:
http://www.negahmedia.ir/
http://www.iew.ir
http://boomegan.com/
روستای میمند

روستای میمند

آدرس : کرمان-بخش مرکزی شهرستان شهربابک میمند روستایی صخره‌ای با ۴۲۰ کیلومترمربع، در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان شهربابک بین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد. این روستا از اولین و باستانی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در ایران به حساب می‌آید. این منطقه قدمت ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ ساله دارد و تا...

اطلاعات | نقشه
عمارت موسی خانی

عمارت موسی خان...

عمارت موسی خانی یکی از شاهکارهای معماری ایرانی و همچنین ازجاذبه‌های زیبای گردشگری شهرستان شهربابک از توابع استان کرمان می‌باشد که ، از نظر موقعیت مکانی در خیابان شریعتی و در محله سفلای این شهر قرار دارد. تاریخ احداث آن ۱۲۶۵-۱۲۷۰ هجری قمری است. مساحت بنا: ۷۵۰۰ متر مربع (۲۳۰۰متر مربع زی...

اطلاعات | نقشه
دشت ریواس

دشت ریواس

بزرگترین و زیباترین دشت ریواس کشور دشت ریواس شهربابک است که با وسعت دو هزار و چهارصد هکتار در قسمت جنوبی کوه‌های مسینان، میدوک و کنگ وهمچنین در شمال شهرستان شهربابک و در فاصله ۲۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. زمان گل‌دهی که اوایل اردیبهشت تا اواسط این ماه است کاملاً به رنگ قرم...

اطلاعات | نقشه
غار ایوب

غار ایوب

ایوب نام غاری است که بزرگترین غار آذرین ایران با بزرگترین دهانه همچنین نقش زیارتگاهی نیز دارد و در کوهی به همین نام در هفت کیلومتری جنوب شهر دهج از توابع شهرستان شهربابک واقع شده است. کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار دارد در جنوب شرقی شهر دهج واقع در استان کرمان با ارتفاع حدود سه هزار و ...

اطلاعات | نقشه
روستای مسینان

روستای مسینان

مسینان نام روستایی در شهربابک است که در منطقه ای بسیار خوش آب وهوا واقع شده است. از بیاض که به سمت غرب حرکت کنیم با پیمودن کمتر از 10 کیلومتر در یک جاده خاکی وارد منطقه کوهستانی می‌شویم که ابتدای آن موسوم به «دهنه بیاض» و ادامه آن به دهستان مسینان در شهرستان شهربابک منتهی می‌گردد. ا...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده دهج

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده دهج در 72 کیلومتری شمال غرب شهرستان شهر بابک واقع شده است.این منطقه از سال 1370 تا کنون به واسطه پتانسیل‌های خوب منطقه همواره توسط واحد گشت سیار شهرستان شهر بابک نظارت غیر مستقیم در منطقه صورت می‌گیرد. ضمناً در سال1374 توسط یکی از خیرین شهر دهج محیط بانی به وسعت 1500 ...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب