توضیحات

ویرایش
روستای رودخانه سادات از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای مناظر جذاب و طبیعی فراوانی است.
روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای شهرستان چرام است که در 75 کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت به باغچه جلیل قرار دارد.وجه تسمیه این روستا برگرفته از رودخانه‌ای است که از کنار آن می‌گذرد، رودخانه‌ای که از دامنه‌های کوه ساورز سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از کنار چندین روستا و پاره ده که ساکنان آن از اهالی سادات امامزاده علی (ع) هستند از حاشیه روستای رودخانه سادات نیز می‌گذرد و پس از تلاقی با رود غارون در لوداب به رودخانه مارون می‌ریزد.
این روستا از شمال به منطقه لوداب و کوه نیر، از جنوب به کوه ساورز و روستای قریه آخوند، از شرق به کوه دمه و میان تنگان و از غرب به منطقه جوی خانه و کوه چالخاگک منتهی می‌شود.
روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای تنگ سادات است که قدمت آن به بیش از 40 سال می‌رسد و تا قبل از آن، این منطقه به عنوان ...مشاهده کامل متن یکی از مناطق ییلاقی ایل سادات امامزاده علی (ع) به شمار می‌آمد.هم‌اکنون بیش از 40 خانوار در روستای رودخانه سادات سکنی دارند که به دامداری و باغداری مشغول هستند.
محصول اصلی باغداران این روستا گردو است که به خاطر وفور آب و زمین حاصلخیز از کیفیت بالایی نیز برخوردار است و به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گردو در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود.زردآلو، هلو، انواع سیب و نیز پیاز و گوجه فرنگی از دیگر محصولات کشاورزان این روستا است.
خانه‌های این روستا همگی به شیوه سنتی بنا شده‌اند و با توجه به اقلیم منطقه نوع مصالح به کار رفته در خانه‌ها از نوع گچ، سنگ و چوب است.
یکی از جاذبه‌های اصلی روستای رودخانه سادات وجود درختان سپیدار فراوان و سربه فلک کشیده است که شکوهی خاص و مثال‌زدنی را در این دیار به‌وجود آورده‌اند.
خوشبختانه به علت وفور آب و نیز به برکت وجود زمین‌های مستعد باغ‌های گردوی این روستا پرمحصول هستند و سالانه مقدار زیادی گردو از این منطقه به شهرها و استان‌های مجاور صادر می‌شود.انبوه درختان گردو و سپیدار در این روستا جاذبه‌های سحرآمیزی را به‌وجود آورده‌اند که هر رهگذری را مسحور خود می‌کند.
رقص سپیداران و خنکای درختان گردوی رودخانه سادات به همراه جوی‌های پر آب و نوای دلنشین پرندگان در این روستا آدمی را به وجد می‌آورد.


منبع:
http://www.farsnews.com/
http://www.tebyan-zn.ir/
mehremihan.ir
باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس

باغ چشمه بلقیس در استان کهگیلویه و بویراحمد، در دشتی هموار معروف به شهرک قلعه کره شهبازی از توابع بخش چرام و در 9 کیلومتری شرق چرام و یک کیلومتری روستای شهرک در میان تپه ماهورها و کوهها واقع شده است این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رس...

اطلاعات | نقشه
روستای تاریخی آرند

روستای تاریخی ...

آرند ،نام یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین روستاهای شهرستان چرام است که در 8 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. نام این روستابه دلیل آن است که در زمان ساسانیان شاهزاده‌ای به نام اورنگ (orang) شاه در اینجا زندگی می‌کرده که بعد از هجوم اعراب به این سر...

اطلاعات
منطقه گردشگری طسوج

منطقه گردشگری ...

منطقه طسوج در سردسیرترین نقطه شهرستان چرام و در70 کیلومتری شهر دهدشت قرار دارد. این منطقه گردشگری در قسمت جنوب شرقی شهرستان کهگیلویه واقع گردیده است منطقه گردشگری طسوج دارای طبیعت کوهستانی و زیباست همچنین دارای منابع آب فراوان، چشم انداز زیبا، طبیعتی بکر و بسیار منحصر به فرد می‌باشد....

اطلاعات | نقشه
روستای رودخانه سادات

روستای رودخانه...

روستای رودخانه سادات از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای مناظر جذاب و طبیعی فراوانی است. روستای رودخانه سادات یکی از روستاهای سردسیری و خوش آب و هوای شهرستان چرام است که در 75 کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده دهدشت به باغچه جلیل قرار دارد.وجه تسمیه ا...

اطلاعات | نقشه
روستای شیخ هابیل

روستای شیخ هاب...

روستای شیخ هابیل از توابع بخش سرفاریاب چرام در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق دهدشت در استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.برای رسیدن به روستای شیخ‌هابیل باید از مسیر سرفاریاب عبور کرد؛ راه ارتباطی این روستا آسفالته و چشم‌اندازهای زیبای مسیر دل هر رهگذری را به خود جذب می‌کند. عبور از تنگ...

اطلاعات | نقشه
سنگ چهره

سنگ چهره

روستای زیبا و تاریخی مه گردی با طبیعتی دل انگیز و بکر در شمال شهر سرفاریاب واقع شده است.برای رسیدن به منطقه بکر مه گردی باید تنگه شاه حمزه و تنگه نادعلی سرفاریاب را با جاذبه‌های طبیعی زیبا پشت سرگذاشت.برای طبیعت دوستان و کوهنوردان مسیر دو ساعته کوهپیمایی در این مسیر مفرح و سرشار از جاذب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب