توضیحات

ویرایش
برج دختر (Maiden`s Tower) به ترکی استانبولی می‌شود Kız Kulesi و در یونان باستان و قرون وسطی بیزانس به عنوان برج Leander شناخته شده است. برج دختر در جزیره کوچکی واقع در تنگه Bosphorus در سواحل Uskudar در استانبول، ترکیه واقع شده است.
این برج در نقطه ای از دریا جایی که دو قاره آسیا و اروپا به یکدیگرمنتهی می‌شوند قرار دارد،قلعه دختر با موقعیت و شکوه بی نظیر و قدمت تاریخی بیش از 2500 سال ، داستانها و حکایتهای بسیاری دارد که سالهاست بین مردم رواج دارد .
برج دختر در نوشته‌های رفیق خالد نویسنده بزرگ ترک , بعنوان نیلوفری که پژمرده نمی‌شود، عنوان شده؛ این برج یکی ازمعروفترین جاذبه‌های استانبول می‌باشد که مانند نیلوفر دریایی زیبا در بین آبهای آبی تنگه بسفر، بی سر و صدا و تنها , نظاره گر استانبول می‌باشد.
برج دختر بر روی صخره ای بزرگ و صاف که درست در وسط تنگه ...مشاهده کامل متن بسفر قرار گرفته، ساخته شده است. این برج ساخته دست بشر,مدتها توسط انسانها به دست فراموشی سپرده شده بود,این دختر زیبا مدتهاست به تنها زیستن عادت کرده , زیرا دوستان چندانی ندارد.
او در هر ساعتی از روز با نسیم‌ها و بادهای تند همراه و رفیق است. در این میان نباید مرغان دریایی را فراموش کرد که با صدای مداوم حضور خود را در کنار برج دختر اعلام می‌نمایند.
اگر ازمردم استانبول بپرسیم که دوست داشتنی‌ترین بنای استانبول کجاست، همه برج دختر را نشان می‌دهند. همه اهالی استانبول از بچه هفت ساله تا پیرمرد هفتاد ساله عاشق این بنای زیبا هستند و همه اینها به خاطر داستانهای عاشقانه بسیاری است که درمورد آن نقل میکنند.
مردم استانبول به این داستانهای عشقی از ته دل وابسته هستند.
در فرهنگ عثمانی ، شخصی بانام حمدالله از مردم آماسیا مانند لاندروس خود را به آبها سپرده و سعی نمود تا به طرف مقابل تنگه برود اما این مرد جسور نه بخاطر عشق ,بلکه برای دادن درس عبرت به پادشاه این کار را انجام داده بود.
در این افسانه حمدالله افندی نه با شنا کردن بلکه با چهار زانو نشستن بر روی آب، تنگه را پشت سر گذاشته و به قصر توپکاپی رسیده است.
یکی دیگر از داستانها قصه دختر پادشاه است. این دختر با موهای بلند، ابروان کمانی و چشمان آبی خود بی همتا بوده است. پادشاه دختر را ازهمه پنهان میکرد، روزی پادشاه از پیشگویی شنید که ماری دخترش را نیش خواهد زد.
این پادشاه برجی میان تنگه ساخته و دخترش را در آن تحت مراقبت قرار داد. اما روزی ماری از سبد انگوری که برای دخترک فرستاده شده بود، بیرون آمد و دخترک را نیش زد.
برج دختر، این سمبل ارزشمند استانبول، سرچشمه الهام بسیاری از شاعران، نویسندگان و نقاشان داخلی و خارجی بوده و موضوع بسیاری از آثار هنری شده است. ناظم حکمت شاعر بزرگ ترک در شعری که با تمامی هیجانش برج دختر را تقدیر و توصیف می‌کند، چنین می‌گوید:
عزیزم بیا باهم گرگم به هوا بازی کنیم
بیا زیر باران بدنبال هم بدویم
از بلوار سن میشل بدنبال استانبول برویم
و بگردیم در باغات به همراه برج دختر

تاریخچه:
معماری این برج به ۳۴۱ قبل از میلاد بر میگردد.
در این تاریخ فرمانده و کاپیتان "Chares" برای همسرش مقبره یادبودی با ستون‌های مرمر ساخت.
بعد‌ها در سال 410 قبل از میلاد از قسمت سرای بورنو Seraglio Point/Sarayburnu تا قسمتی که امروز قلعه قرار دارد، زنجیر کشیده و به این ترتیب ورود و خروج به این تنگه کنترل میشد و در حقیقت بعنوان گمرک بکار گرفته میشد.
سال 1110 بعد از میلاد اولین پایه‌های بنا (برج) ساخته شد. دستور ساخت برج توسط «امپراتور مانوئل کامنوس "Manuel Comneos" داده شد.
از این برج در زمان فتح استانبول (بدست فاتح سلطان محمد) بعنوان برج مراقبت استفاده شد. پس از 1453 به منظورهای مختلفی از این برج استفاده میشد.
دسته موزیک (نظامی) در این برج ساکن شده و مارش استفلال (سرود ملی) را مینواختند. این قلعه بر اثر زلزله سال 1509 آسیب دید و طی سالهای بعد دوباره مرمت شد.
علاوه بر آن فانوس دریایی (چراغ) نیز به آن اضافه شد تا کشتی‌ها بتوانند مسیر خود را پیدا کنند. در این زمان هم قلعه ای ایجاد شده بود و هم داخل آن برج قرار داشت حتی داخل این برج سارینچ Sarınç ساخته شد.بعد از آن این برج در سال 1719 بر اثر آتش سوزی که در سیستم روشنایی فانوس برج ایجاد شده بود بکلی سوخت.
سال 1725 یکی از استادان معماری تورک از شهر «نوشیهر Nevşehir بنام «داماد ابراهیم پاشا» دوباره این برج را با کمی تغییر باز سازی کرد.
در سال 1830 با شیوع «وبا» در شهر اینجا بعنوان بیمارستان و قرنطینه بکار گرفته شد. پس از فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی دوباره از این برج برای مقاصد نظامی و مراقبت از شهر استفاده و توپهای زیادی را به این جزیره فرستادند.
سالهای بعد خطاط معروف راکیم Rakim روی مرمر سمبل و نشانه «سلطان محمود دوم» را خطاطی نمود. 1857 دوباره بعنوان «فانوس دریایی» از این برج استفاده شد تا اینکه در سال 1920 سیستم روشنایی اتوماتیک به این قلعه آورده شد.
در 1944 دوباره مرمت و بازسازی این بنا صورت گرفت. 1959 این جزیره و قلعه به «ارتش» واگذار و به ایستگاه رادار نظامی تبدیل گشت. در سال 1982 به مدیریت دریانوردی ترکیه واگذار شد.
در این مدت در زمان کوتاهی به یکی از انبارهای «سیانور» تبدیل شد.
در نهایت در سال 1992 این برج به بخش خصوصی واگذارشد تا به عنوان یک پایگاه گردشگری از آن استفاده شود.
در حال حاضر داخل این برج تغییر شکل داده شده و تبدیل به رستوران‌ها و کافه‌های محبویی شده است که منظره فوق العاده زیبایی به بیرون دارد. قایق‌ها روزی چند مرتبه به سمت این برج در حرکت هستند تا مسافران و گردشگران را به این مکان زیبا برسانند.

منبع:
http://www.1doost.com/
http://tebyan-zn.ir/
http://azrurmia-turkiye.blogfa.com/
موزه ایاصوفیا

موزه ایاصوفیا

«ایاصوفیه‌» بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیت شرق در دوران امپراتوری بیزانس‌، پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳، به یکی از معروف‌ترین مساجد جهان اسلام تبدیل شد و از سال ۱۹۳۴ به عنوان موزه مورد بهره برداری قرار گرفت. روبروی درب شمالی مسجد حفّاری شده و نقش و مجسّمه هایی که از خاک بیرون کشیده شده نشا...

اطلاعات | نقشه
مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احم...

مسجد سلطان احمد که در زبان ترکی «Sultanahmet Camii» نام دارد، مسجدی است که در شهر استانبول واقع شده و یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامی است. این مسجد به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به «مسجد آبی» شهرت دارد. این مسجد طی سال‌های 1609 تا 1619 به دستور سلطان احمد اول بن...

اطلاعات | نقشه
برج دختر

برج دختر

برج دختر (Maiden`s Tower) به ترکی استانبولی می‌شود Kız Kulesi و در یونان باستان و قرون وسطی بیزانس به عنوان برج Leander شناخته شده است. برج دختر در جزیره کوچکی واقع در تنگه Bosphorus در سواحل Uskudar در استانبول، ترکیه واقع شده است. این برج در نقطه ای از دریا جایی که دو قاره آسیا و ارو...

اطلاعات | نقشه
پارک مینیاتورک

پارک مینیاتورک

پارک مینیاتورک با مساحت 60 هزار متر مربع شامل 15 هزار متر مربع فضای ماکت، 40 هزار متر مربع فضای سبز و آزاد و همچنین 3 هزار و 500 متر مربع فضای سرپوشیده و نیز 2 هزار متر مربع استخر و راه آبی و با گنجایش 500 اتومبیل پارکینگ در سال 2003 به عنوان بزرگترین پارک مینیاتوری دنیا افتتاح شد . ای...

اطلاعات | نقشه
تنگه بسفر

تنگه بسفر

تنگه بسفر باریکه آبی است که دریای سیاه را به دریای مرمره پیوند میزند. این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا کرده است.طول متوسط بسفر در حدود سی کیلومتر و عرض آن میان حد تقریبی ۷۰۰ تا ۳۵۵۰ متر است. در مرکز این آبراه یک جریان تند ( سه کیلومتر و نیم در ساعت ) در جهت دریای سیاه به...

اطلاعات | نقشه
روملی حصار

روملی حصار

روملی حصار نام قلعه ای است که در تنگه بسفر در ساحل «روملی» در شهر استانبول در بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده است و یکی از قلعه‌های مشهور کشور ترکیه است، بنای بسیار بزرگ و زیبا به شکل مستطیل، این قلعهٔ بسیار زیبا توسط سلطان محمد فاتح ساخته شده‌است.ارتفاع دیوار قلعه در حدود ۸۲ متر ...

اطلاعات | نقشه
یدی کوله

یدی کوله

یدی کوله دروازه با شکوهی در نزدیکی ساحل دریای مرمره است که از آن به عنوان دروازه باشکوه شهر استانبول یاد میشد، دروازه ای است که پیش از این مختص تشریفات امپراطور بود و همچون مدال افتخاری بین دو برج مرمر قرار داشت و سپاهیان و لشگریان که فاتح از جنگ برمیگشتند، از این دروازه وارد شهر میشدند...

اطلاعات | نقشه
برج گالاتا

برج گالاتا

برج گالاتا (گالاتا کوله سی) یکی از قدیمی‌ترین برجهای جهان است که در سمت گالاتای استانبول واقع شده و یکی از سمبلهای استانبول می‌باشد. این برج در قرون وسطی در سال 528 ساخته شد . از این برج خلیج گلدن هورن و آثاری تاریخی مهم استانبول ، پل بغاز ، خلیج بسفر و استانبول را می‌توانید پانورام...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

قلعه ای با افسانه‌های باور نکردنی

برج دختر استانبول بر روی صخره ای بزرگ و صاف که درست دروسط تنگه بسفر قرار گرفته، ساخته شده است. این برج ساخته دست بشر,مدتها توسط انسانها به دست فراموشی سپرده شده بود,
برج دختر یا"کیز کوله سی" که درنوشته‌های رفیق خالد نویسنده بزرگ ترک , بعنوان نیلوفری که پژمرده نمی‌شود، عنوان شده؛
یکی ازمعروفترین ... ادامه مطلب
قلعه ای با افسانه‌های باور نکردنی

ستاره فربد مهر

ستاره فربد مهر شنبه 16 آبان 94 - 13:44

جالب بود داستانش

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب