توضیحات

ویرایش
برج تلویزیونی تاشکند یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر تاشکند ازبکستان محسوب می‌شود.
این برج تلویزیونی 375 متری همچنین یکی از بلندترین سازه‌ها در آسیای مرکزی محسوب می‌گردد و اکنون به نمادی برای توسعه ازبکستان تبدیل شده است.کارهای ساخت این برج از سال 1978 میلادی آغاز و پس از 6 سال به پایان رسید و در تاریخ 15 ژانویه سال 1985 میلادی مورد بهره برداری قرار گرفت.
اهمیت ساخت این برج تاجایی بود که در سال 1991 میلادی برج تلویزیونی تاشکند به عضویت فدراسیون برج‌های بزرگ جهانی پیوست و در بین بیش از دویست برج جهان، مقام دوازدهم را به خود اختصاص داد.
همچنین در بین کشور‌های مستقل مشترک المنافع پس از برج تلویزیونی «آستانکینو» شهر مسکو، روسیه (در سال 1967 میلادی ساخته شده و بلندی آن 540 متر است) و برج تلویزیونی اوکراین (در سال 1973 میلادی ساخته و بلندی آن 385 متر است) برج تلویزیونی تاشکند مقام سوم را داراست.
با وجود اینکه وزن برج تلویزیونی تاشکند ...مشاهده کامل متن بیش از 6 هزار تن می‌باشد، در مقابل زلزله بسیار مقاوم بوده و این برج قادر است زلزله‌هایی با بزرگی 9 ریشتر را تحمل کند.در ارتفاع 100 و 220 متری این برج، اتاق‌های خدماتی، فنی، هواشناسی و رستوران گردان واقع است.
بازدیدکنندگان تا عرشه دیدبانی که در ارتفاع 94 متری واقع است، با 3 آسانسور سریع السیر با سرعت 4 متر بر ثانیه می‌توانند مناظر زیبای شهر تاشکند را ببینند.
مهمانان از عرشه دیدبانی به رستوران «کائینات» (کیهان)، محلی که دوتا سالن مجهز از جمله «سالن آبی» با غذاهای ملی و «سالن قرمز» با غذاهای اروپایی که همزمان از 120 نفر بازدیدکننده پذیرایی می‌کند، می‌روند.
این سالن‌ها به ترتیب در ارتفاع 98 و 104 متری واقع است.
رستوران گردان برج تلویزیونی تاشکند هر یک ساعت یک دور کامل به دور خود زده و بازدیدکنندگان هم‌زمان با نشستن پشت میزهای سرو شده می‌توانند منظره شهر تاشکندرا از بالا تماشا کنند.برج تلویزیونی تاشکند بر 3 پایه عمودی مخروطی شکل که هر کدام 93 متر ارتفاع دارد، نصب شده است.
وظایف اساسی برج تلویزیونی تاشکند پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیونی می‌باشد همچنین از آن، به منظور برقراری ارتباط توسط بسیاری از وزارتخانه‌ها و ادارات، سازمان‌های تجاری استفاده می‌شود در حالیکه ایستگاه نظارتی مرکز هیدروهواشناسی ازبکستان نیز در این برج قرار دارد.
طرح منحصر بفرد برج تلویزیونی تاشکندرا معماران برجسه روسی مانند «ن.گ.تیرزی یف- ساروک اف»، «د.یا.سیماشکو» و همچنین مهندسان «یه.پ.ماروزاف» و «م.د.موشیف» تهیه کرده‌اند.
قیمت بلیت‌های بازدید از برج تلویزیونی تاشکند، 2 دلار و برای گردشگران خارجی 15 دلار تعیین شده است.

منبع:http://www.akairan.com/
موزه امیر تیمور

موزه امیر تیمو...

موزه امیر تیمور در میدانی به همین نام قرار دارد. میدانی که مجسمه‌ی تیمور به جای مجسمه‌ی "مارکس" سال 1994 سوار بر اسب در آن جا گرفت. معماری موزه بی نظیر است و البته سقف گنبدی آن. در مورد تاریخ مغول اطلاعات زیادی در این موزه وجود دارد.موزه امیر تیمور در ششصد و شصتمین سالگرد امیر تیمور...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع تاشکند

مسجد جامع تاشک...

قدیمی‌ترین مسجد جامع تاشکند گنجایش تعداد زیادی نمازگزار را داراست که قدمت آن به سال 816 هجری می‌رسد.مسجد جامع خواجه احرار در بالاترین نقطه مرکز ازبکستان بنا شده تاکنون چندبار بازسازی شده است. مسجد جامع خواجه احرار ولی واقع در منطقه «چارسو» است که تنها نمونه مساجد اواخر قرون وسطی در آسی...

اطلاعات
بازار چهارسو

بازار چهارسو

در پایتخت ازبکستان یک بازار دهقانی به نام «اسکی ژووه» وجود دارد که بیشتر با عنوان بازار «چارسو» مشهور است.بازار «چارسو» در تاشکند یکی از بزرگترین بازارها در آسیای مرکزی محسوب می‌شود. این بازار نه تنها بزرگترین بلکه قدیمی‌ترین بازار منطقه آسیای مرکزی است که بیش از 2 هزار سال پیش در این ...

اطلاعات | نقشه
برج تاشکند

برج تاشکند

برج تلویزیونی تاشکند یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر تاشکند ازبکستان محسوب می‌شود. این برج تلویزیونی 375 متری همچنین یکی از بلندترین سازه‌ها در آسیای مرکزی محسوب می‌گردد و اکنون به نمادی برای توسعه ازبکستان تبدیل شده است.کارهای ساخت این برج از سال 1978 میلادی آغاز و پس از 6 سال ب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب