توضیحات

ویرایش
اکثریت کارگران ایرانی شرکت نفت ،بختیاری بودند و در ابتدای سکونت آنان در مسجد سلیمان به بازیهای سنتی بختیاری می‌پرداختند .
یکی از این بازیها که طرفداران بیشماری داشت بازی «چوتل » بود . بازی «چوتل » یا «هفت چو »در بعضی از مناطق عشایری و روستایی ایران با تفاوتهایی در مقررات آن ، بازی می‌شده است . از تاریخ آغاز این بازی مانند بازیهای محلی دیگر اطلاع دقیقی در دست نیست اما با توجه به تشابه در شیوه کلی بازی در مناطق مختلف ایران،میتوان گفت که این بازی یکی از بازیهای بسیار قدیمی ایران است . وسایل بازی :چوپ و توپ
چوب را بازیکنان با توجه به توانایی‌های خود انتخاب می‌کردند و اما که توپی که عشایر بختیاری از آن در این بازی استفاده می‌کردند به توپ «مِل گاهی » معروف بود.
پس از جمع آوری موهای چهار تا پنج گاو «یک سنگ کوچک و گرد در میان این موها می‌گذاشتند و با نخ پشمی دور تا دور آن را می‌بافتند سپس آن را درون یک پارچه می‌گذاشتند و آنرا می‌دوختند . این توپ به اندازه یک توپ تنیس بود . بعدها با ورود توپ تیس به کشور این بازی را با توپ تنیس انجام می‌دادند .
تعداد باریکنان :این بازی معمولا در دو گروه 7 نفره انجام می‌شد
تل‌ها «جایگاها » : در زمین بازی سه تل بوسیله سنگهایی که قابل دید برای بازیکنان بود مشخص می‌شد . فاصله تل‌ها بستگی به قدرت ضربه زدن بازیکنان به توپ داشت و فاصله آنها به توافق بازیکنان مشخص ...مشاهده کامل متن می‌شد .
تل شماره یک :جایگاه زنندگان ضربه به توپ بود .
تل شماره دو : که به آن «تل آپشت »هم می‌گفتند . این تل سه تا پنج متری تل اول بود و محلی بود که بازیکن می‌توانست وقتی به آنجا برسد تصمیم بگیرد به تل شماره سه برود و یا عقب نشینی کند .
تل شماره سه : محلی است که بازیکنان با رفتن به آنجا و برگشتن به تل شماره یک امتیاز مجدد ضربه زدن به توپ را کسب می‌کردند .
شیوه بازی : بعد از تقسیم افراد به دو گروه مساوی، بازی شروع می‌شود گروه زننده توپ و گروه گیرنده توپ بوسیله «تر آخشک » (سنگ صاف و کوچکی که با آب دهان خیس می‌کردند تا کاربد سکه را در ابتدای بازی داشته باشد) یا «پر آپیچ » (پریاپوچ) و یا با زدن یک ضربه توپ بوسیله دو «سلار » (سالار، سرگروه)معلوم میشود. گروه زننده توپ در تل شماره یک جمع میشوند و گروه گیرنده توپ در فاصله تل شماره 2 تا اطراف تل شماره 3 به صورت پراکنده و به اختیار می‌ایستند . سلار تنها بازیکنی است که 7 ضربه به توپ می‌زند . ولی بقیه بازی کنان باید یک ضربه به توپ بزنند . در بعضی از مناطق یک بازیکن سه ضربه ای نیز وجود دارد . ابتدا بازیکنان یک ضربه ای،ضربه خود را به توپ میزنند . بازیکنان باید توپ را با یک دست به هوا پرتاپ کنند و با چوب به توپ بزنند .

گاهی به انتخاب زننده ، بازیکن دیگری توپ را برای او می‌اندازد . بازیکنی که ضربه خود را به توپ زده ، مرده محسوب می‌شود و دیگر حق زدن به توپ را ندارد مگر اینکه با ضربه خود ویا همگروهش بتواند خود را به تل شماره سه برساند و برگردد که پاداش او یک ضربه دیگر است . اگر بازیکنی برای پاداش اقدام کرده و خود را به تل شماره دو برساند و با توجه به موقعیت نتواند خود را به جایگاه شماره سه برساند می‌تواند عفب نشینی کند ، اما اکر از تل شماره دو گذشت گروه مقابل با پاس دادن توپ به همدیگر او را هدف قرار می‌دهند . تنها جای بازیکن رونده که توپ به آن بخورد بازنده محسوب نمی‌شود کف دست اوست و بازیکن می‌تواند با کف دست از خود دفاع کند بازیکن رونده میتواند با یک ضربه ، خود را به تل شماره سه برساند و برگردد و میتواند در تل شماره سه بماند تا با یک ضربه دیگر از اطراف همگروهایش به تل شماره یک برگردد و پاداش بگیرد .
سلار آخرین نفری است که هفت ضربه توپ می‌زند و به بازیکن «هفت چو» معروف است. اگر تمام بازیکنان و سرگرئه ضربه‌های خود را به توپ زدند و کسی باقی نماند سرگروه اجازه دارد یک ضربه «کله مرکی »(کله: کوتاه، مرکی:آرنج) بزند .

سر گروه در زدن این ضربه باید یک سرچوب را به آرنج خود بچسباند و به توپ ضربه بزند و بازیکنان در این هنگام باید حداکثر تلاش را برای گرفتن پاداش انجام دهند .

شرایط تعویض گروهها :

1- یکی از افراد گروه زننده در حین رفت و برگشت بوسیله حریف با توپ زده شود .
2- گرفتن توپ از هوا توسط گرو ه گیرنده . «بُل »
3- افتادن چوب از دست زننده در هنگام ضربه زدن به توپ ، به شرطی که گروه گیرنده زودتر به چوب برسند و چوب را بردارند و بر آن بوسه بزنند.
4- نبود بازیکنی از گروه زننده که اجازه ضربه زدن مجدد به توپ را داشته باشد .
این ورزش اکنون با نام چو گو زیر نظر فدراسیون « بیس بال ،سافت بال ، کری کت،چوگو » میباشد و متاسفانه شیوه امتیاز دهی و قوانین و مقررات جدید به تصویب رسیده مانع جذابیت این بازی سنتی شده و همین ضعف باعث شده که بازیکنان و تماشاچیان معدودی جذب آن شوند . بهتر آن است که بعد از سه دور بازی از اطراف هر دسته تعداد گیرندگان پاداش ، امتیاز آن دسته محسوب شود و دسته برنده گروهی باشد که افراد بیشتری از آن به پاداش رسیده باشند .
مسابقات چوگو استان در سال 64 در مسجد سلیمان برگزار شد، یکی از برادران روستایی با تشویق تماشاچیان و با اجازه مسئولین مسابقات وارد زمین بازی شد و با چوب چنان به توپ ضربه زد که محل فرود توپ برای تماشاچیان غیرذ قابل تصور بود . حال اگر بخواهیم این بازیهای سنتی را گسترش دهیم ابتدا باید توسط ادارات و سازمانهای دولتی که با روستائیان و عشایر ارتباط دارند بر نامه ریزی شود و بازیکنان هر شهرستان و استان از میان افراد زبده روستایی و عشایری انتخاب شوند .
منبع :http://www.anzan92.blogfa.com/cat-33.aspx

جاذبه های گردشگری شهرکرد

قلعه دزک

قلعه دزک

قلعه دزک، قلعه‌ای است در روستایی به نام دزک که در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۳۲ کیلومتری شهرکرد، (مرکز استان چهارمحال و بختیاری) واقع است. این قلعه به دستور امیر مفخم بختیاری پسر امامقلی خان حاچ ایلخانی بنا شد. قلعه‌ی دزک در دوران حیات امیر مفخم به پسر بزرگ او، فتعلی خان سردا...

اطلاعات | نقشه | مسیر
کتیبه‌های سنگی رخ

کتیبه‌های سنگی...

کتیبه سنگی رخ در زمان شاه عباس دوم صفوی و به سال 1062 ه.ق بر دامنه شمالی گردنه رخ که راه باستانی اصفهان – خوزستان از این مکان می‌گذشت، حک گردیده است. این کتیبه از آثار سنگی مهم استان چهار محال و بختیاری و مربوط به دوره اسلامی است. در زمانی که شاه عباس جهت سرکشی به حفر ترعه ای که قرار بو...

اطلاعات | نقشه | مسیر
شیر سنگی ( برد شیر )

شیر سنگی ( برد...

شیر سنگی یکی نمادهای مردمان لر بختیاری است که بر روی گور بزرگان و نامداران این مردم گذاشته می‌شود. در گویش بختیاری به این مجسمه‌ها برد شیر می‌گویند. نماد شیر علاوه بر این تندیس‌ها، در قالی و گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز دیده می‌شود. منطقه بختیاری سرزمین شیرهای سنگی است. ...

اطلاعات | نقشه | مسیر
امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

امامزادگان حلی...

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون مربوط به دوره قاجار است و در شهرکرد، خیابان ولی عصر جنوبی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون دختران ابراهیم مجاب از فرزندان حضرت امام موسی‌بن جعفر( ع) ه...

اطلاعات | نقشه | مسیر
آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیخ...

شهرستان کوهرنگ به عنوان یکی ازذخایر آب کشور و تولید کننده آب کشور مطرح است. در جای جای آن چشمه‌ها و آبشارهای فصلی و دائمی بسیار زیادی وجود دارد که جلوه‌های خاصی در هر فصل از سال ایجاد می‌کند. آبشار شیخ علیخان در شهرستان کوهرنگ، در 92 کیلومتری شهرکرد در نزدیکی روستایی به همین نام قرار ...

اطلاعات | نقشه | مسیر
پارک ملی تنگ صیاد

پارک ملی تنگ ص...

تنگ صیاد یک منطقه حفاظت‌شده پارک ملی وزیست جانوری است که در بخش شرقی شهرستان شهرکرد و بخش غربی شهرستان بروجن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد و از شمال به پلیس راه فرخشهر وکوههای سفیدشت از جنوب به کوه برافتاب سورک - ایرانچه ودستگرد ازغرب به راه دستگرد فرخشهر واز شرق به کوهای دهنو ...

اطلاعات | نقشه | مسیر
قلعه چالشتر

قلعه چالشتر

قلعه چالشتر یا قلعه خدا رحم خان در استان چهار محال و بختیاری تلفیقی از معماری دوران قاجار در ایران با معماری اروپایی است که با ستونهایی ایستاده از سنگ و نقش برجسته‌های دیدنی خودنمایی می‌کند. این اثر باشکوه از نظر معماری و هنری حجاری در ایران، در سال 1323 قمری در چالشتر در 5 کیلو‌متری ش...

اطلاعات | نقشه | مسیر
خانه ستوده

خانه ستوده

محمودخان معروف به "ستوده" در سال ۱۲۷۱ هجری شمسی(1310 هجری قمری) در چالشتر متولد شد. پدرش خدارحم خان چالشتری که قلعه چالشتری به نام بوده است. خانه ستوده در واقع قسمت اندرونی، بخش حاکم نشین قلعه چالشتر میباشد . شالوده اصلی این بخش در سال 1323 هجری قمری به پایان رسیده که دارای ازاره‌ه...

اطلاعات | نقشه | مسیر
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

آداب و رسوم شهرکرد

لباس محلی مردم چهار محال بختیاری

لباس محلی مردم...

پوشاک بختیاری اما همچنان درمناطق دور از بافت شهری ویژگی‌های خود را پاس داشته و با وجود تخته قاپوی ایل در بسیاری از نواحی این استان، لباس بومی مولفه‌های سنتی خود را حفظ کرده است. پوشاک منطقه چهارمحال و بختیاری هماهنگ با ویژگی‌های سایر لباس مناطق لرنشین اما حائز برخی نمادهای مخصوص به خود ...

اطلاعات
جشن نوروز

جشن نوروز

در استان چهارمحال و بختیاری نیز مانند اقصی نقاط کشور نورز با رسم و رسوم خاصی همراه می‌باشد. در این استان با خانه تکانی که معمولا دو هفته قبل از عید شروع می‌شوند به استقبال سال نو می‌روند، فرش‌های آویخته از در و دیوار بیشتر از هر چیز دیگر به انسان یادآوری می‌کند که عید نزدیک است . آب ریخ...

اطلاعات
کباب بختیاری

کباب بختیاری

غذاهای محلی و سنتی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های اجتماعی به شمار می‌روند. تقریبا همه انواع خوراک‌ها در این استان تهیه و طبخ می‌شود ولی متداول‌ترین غذا انواع کباب گوشت است که نوع خاصی از آن به کباب بختیاری شهرت دارد و دربین گردشگران منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است. کباب بختیاری از فیله گ...

اطلاعات
نان بلوط

نان بلوط

میوه بلوط توسط زنان ومردان از درخت چیده می‌شود. میوه‌ها را با چاقویی بنام "ورنجوک" پوست می‌گیرند. عمل پوست گیری میوه بلوط را "کیکه" می‌گویند. بلوط‌های پوست گرفته شده را درون چاله ای بنام "لهه" که در آن آتش افروخته اند می‌ریزند. پس از قرار گرفتن بلوط در لهه ، مقداری آتش نیز روی بلوط‌ها م...

اطلاعات
شب یلدا

شب یلدا

«یلدا لغت سریانی است به معنی میلاد در عربی و چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کرده اند، از این رو بدین نام، نامیده اند. باید توجه داشت که جشن میلاد مسیح(نوئل) که در 25 دسامبر تثبیت شده، طبق تحقیق محققان در اصل، جشن ظهور میترا(مهر) بوده که مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد ...

اطلاعات
باورهای مردم بختیاری به آب

باورهای مردم ب...

نگاه بختیاریها به آب همچون سایر عناصر طبیعی با نگاهی قدسی و معنوی می‌باشد تا جائی که به عنوان منبعی قدسی به آن سوگند می‌خورند و نیز آلودن آن را به ناپاکی‌ها گناهی نابخشنودی می‌شمارند از سوی دیگر علاوه بر ماهیت اصلی آب که منشاء حیات است برخی نمادهای دیگر نیز همچون باران و چشمه هر کدام به...

اطلاعات
اعتقادات و باورهای مردم بختیاری

اعتقادات و باو...

۱- اگر مرغی مثل خروس صدا می‌کرد بدشگون دانسته و بلافاصله سرش را می‌بریدند. ۲- خواب زن چپ است یعنی وارونه تعبیر می‌شود. ۳- برای طلب باران مراسمی برگزار می‌کردند که به آن هَل هَل هَلونَکی می‌گفتند. ۴- همیشه روی بلندی‌ها می‌روند و روبه امامزاده‌ها سلام می‌دهند . ۵- به متولیان امامزاده‌ها ک...

اطلاعات
سیری در فرهنگ بختیاریهای

سیری در فرهنگ ...

عشایر و روستائیان بختیاری و شاید قوم لر که بنوعی فال گرفتن هم میشود گفت شو شمه یا شب شنبه زدن میباشد .بدین منظور که کسی که مراد یا نیتی داره و میخواد ببینه سرانجامش چی میشه این کار رو انجام میده بدین منظور که شب شنبه به پشت در یا نزدیکی منزل همسایشون یا فامیل شاید بشه گفت بصورت فال گوش...

اطلاعات
مشاهده تمامی آداب و رسوم

محصولات شهرکرد

نان کاکولى

نان کاکولى

در استان چهارمحال و بختیاری در ماه رمضان مانند سایراستان‌ها آداب و رسوم‌های ویژه ای وجود دارد. کاکولی پزون رسمی قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری است که در سرتاسر این استان بخصوص شهر فرخ شهر و شهرهای دیگر استان از جمله بروجن رایج است, در بروجن این نان به نام کپچی معروف است. کاکولی نوع...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب

تمامی حقوق اين سايت متعلق به تیشینه می‌باشد.