توضیحات

ویرایش
آدرس : ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج - پایین‌تر از مسجد داروغه
حمام خان که امروزه به موزه تبدیل شده است در ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج در مجاورت مسجدی به نام داروغه قرار دارد.
این حمام از گذشته تاکنون با توجه به موقعیت خاص آن با بازار ارتباط نزدیک داشته است.
راه‌های دسترسی به این بنا از خیابان‌های انقلاب و طالقانی و از سمت میدان انقلاب امکان پذیر است. از سمت خیابان چهارباغ و کوچه‌های پشت بازار و از سمت شمال میدان سنندجی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.
به عبارتی حمام در بافت قدیمی و هسته مرکزی شهر واقع شده است. بافت قدیمی شهر سنندج دارای محلات متعددی است که به تبع آن حمام‌های مختلفی در آنها قرار داشته و شماری از آنها هم باقی مانده که از جمله می‌توان به حمام خان اشاره کرد.
بنا به نوشته مورخان محلی کردستان در کتاب هایی همچون تفحه ناصریه نوشته میرزا شکرالله سنندجی حدیقه ناصر میرزاعلی اکبر وقایع نگار، تاریخ اردلان مستوره کردستانی، زبده التواریخ سنندجی نوشته قاضی محمد ...مشاهده کامل متن شریف، لب التواریخ نوشته خسرو بن محمد به موضوع ساخت کهن دژ (قلعه)، بازار، مساجد، حمام و بناهای مختلف در زمان ساخت دوباره شهر سنندج به عنوان مرکز ایالت کردستان به دست «سلیمان خان اردلان» والی کردستان اشاره شده است.
به نظر می‌رسد این بنا یکی از مکان‌های عالی و باشکوه شهر سنندج با توجه به سنگ نوشته آن مربوط به دوره حاکمیت «امان الله خان اردلان» والی کردستان بوده و کار ساختمانی آن در سال ۱۲۲۰ هجری قمری به اتمام رسیده است.
این بنا بعدها به سبب تملک آن به وسیله امین التجار در سال ۱۲۹۵ هجری قمری در دوران حکومت «فرهاد میرزای معتمدالدوله» (عموی ناصرالدین شاه) بازسازی و مرمت عمده به ویژه تزئینات آهک بری آن تجدید شده است.
کتیبه‌های داخل آهنگری‌های اضلاع شمالی و جنوبی سکوهای سربینه (حمام سرد) گویای این امر است که تاریخ آنها مربوط به سال ۱۲۵۹ هجری قمری است. این آهنگری‌های دوره نخست تقریباً به صورت عمده در زیر لایه جدید قرار می‌گیرد به جز مواردی که در سکوهای شمالی و جنوبی سربینه (حمام سرد) باقی مانده است.
حمام خان سنندج در سال ۱۳۷۷ از سوی اداره کل میراث فرهنگی وقت تملک گردید و کار مرمت و حفاظ آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد.
معماری:
معماری حمام خان به سبک حمام‌های دیگر ایرانی طراحی و ساخته شده و دارای بخش‌های مختلفی است که ازجمله آنها سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، میان در، بینه (حمام گرم)، خزینه، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب انبار اضافی و تون است.
ترکیب بندی فضاهای حمام توأم با آب نماهای (حوض های) زیبا و استفاده از آب قنات برای استفاده قابل تأمل است.
به ویژه که در دو سکوی این حمام دو آب نما وجود داشته که به احتمال در زمان «امین التجار» پر شده بودند و در پی گردی و کار مرمت کشف شدند. هرچند که تمام سنگ‌ها و فواره آنها از بین رفته بودند ولیکن براساس قرائن و شواهد بازسازی شدند و این مسأله یکی از ویژگی‌های بارز حمام خان است.
در کنار آن استفاده از فضاهای کفش کن در زیر سکوها، هم کاری جالب توجه است. به طور کلی حمام در بخش سرد دارای سه آب نما و در بخش حمام گرم دو آب نما و در هر یک از خلوتی‌ها آب نمایی در کف تعبیه شده است.
کف حمام سنگ مرمر است و ازاره و درپوش حمام سرد سنگ تیشه ای منطقه است هرچند که به طور دقیق کف سکوهای حمام از ترکیب حمام سرد مشخص نبود ولی برای همخوانی از سنگ تیشه ای استفاده شده است.
سقف تمام فضاهای حمام از ترکیب طاق و گنبد است که در استحکام و ایستایی ساختمان بسیار مؤثر بوده است و مصالح مورد استفاده نیز بیشتر از سنگ و آجر و آهک به صورت بسیار گسترده است و ملات آبی در این ساختمان نقش اول را داشته است.
تزئینات:
ویژگی بارز دیگر این ساختمان تزئینات پرکار آهکبری با نقش و نگار متنوع و کاشیکاری هفت رنگ با موضوع‌های متنوع است. تمام سطح داخلی فضاهای حمام سرد (سربینه) و حمام گرم، خلوتی‌ها و حتی خزینه با نقوش مختلف آهکبری شده است.
آهکبری‌های این حمام بسیار پرکار است و در آن از نقوش گل و گیاه، هندسی، نقش‌های حیوانی و انسانی و ترکیب انسانی و پرندگان استفاده شده است.
نقش پرندگان به صورت جفت (نر و ماده) و استفاده در سطح گسترده از نقش شیر و طاووس که طاووس‌های آهکبری شده در نوع خود کم نظیر هستند در حمام‌های گرم و سرد در دو طرف به طور قرینه استفاده شده که در دو طرف سردر ورودی قرار گرفته اند.
در اضلاع دیگر نیز نقش‌های اسلیمی، گل و بته، گل و بلبل در کنار بندی‌های سقف گنبدها ترکیب شده اند. از فرم‌های هندسی در حاشیه نقش‌ها و طرح‌های اسلیمی استفاده شایانی شده است.
در سقف گنبد سربینه از ترکیب چهار طاووس به طرز قابل توجهی بهره برده شده و نقش‌های متعدد دیگری که با موضوع‌های مختلف ترکیب انسان و پرنده که در دوره قاجاریه مرسوم بود و با شکل و فرم و صورت قاجاری است به صورت متنوع استفاده شده است.
کاشیکاری در نقش‌های آهکبری زینت بخش حمام سرد است. بر روی تمام پایه‌ها و همچنین ازاره دیوار سکوهای این بخش از کاشیکاری هفت رنگ با طرح‌های اسلیمی بر روی پایه و روی دیوارها طرح شکار و نبرد شیر و اژدها کار شده است.
هرچند مقداری از کاشیکاری تخریب شده است ولی بخش‌های قابل توجهی از آنها باقی مانده است. البته در کاشیکاری‌ها از طرح شکار و نبرد شیر و اژدها، طرح‌های گل و برگ و بلبل مرسوم قاجاری و گل‌های به سبک و فرم طبیعی به صورت قرینه در قسمت هایی از ازاره دیوار سکو استفاده شده است.
به طور کلی کاشیکاری حمام خان در نوع خود قابل توجه و حتی کم نظیر است زیرا نقش کاشیکاری مسجد، مدرسه دارالاحسان، نقوش و طرح‌های متفاوتی دارد و در اینجا استادکاران با توجه به وضع فکری و همچنین نیازهای فضای حمام درشیان خان (والی) از طرح‌های دیگری استفاده کرده اند.
منبع :http://kordestan.irib.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=9907:1390-05-03-14-24-17&catid=351:1390-04-03-12-49-23&Itemid=312
حمام خان ( ظهیری )

حمام خان ( ظهی...

حمام خان که امروزه به موزه تبدیل شده است در ضلع شمالی بازار سرپوشیده سنندج در مجاورت مسجدی به نام داروغه قرار دارد. این حمام از گذشته تاکنون با توجه به موقعیت خاص آن با بازار ارتباط نزدیک داشته است. راه‌های دسترسی به این بنا از خیابان‌های انقلاب و طالقانی و از سمت میدان انقلاب امکان...

اطلاعات | نقشه
حمام عبدالخالق

حمام عبدالخالق

حمامی متعلق به دوره‌ی قاجاریه یا پیش از آن به اسم بانی آن حاج عبدالخالق " حمام عبدالخالق " نام گذاری شده است. دیوار بیرونی حمام دارای طاق نماهائیست که با ترکیبی از دو روش "ساده" و "خفته و راسته" آجر کاری شده است. چندین سال پیش در این کوچه و از جلوی این حمام رودخانه ای میگذشته و حال ا...

اطلاعات | نقشه
حمام شیشه

حمام شیشه

حمام شیشه برخلاف اسم جذابش، شیشه ای نیست. حمامی است مثل تمام حمام‌های دیگر تاریخی که از سنگ و گچ و ملات ساخته شده. با این حال به کار رفتن شیشه‌های رنگی زیبا در این حمام، آن را به این نام معروف کرده است. در حمام شیشه ورودی، هشتی، بینه، سربینه و حمام گرم را می‌بینید که در حمام گرم ستون...

اطلاعات | نقشه
حمام دو خزینه

حمام دو خزینه

حمامهای تاریخی سنندج که یادگار دوران قاجار و صفویه است از اماکن دیدنی و جذاب این شهر بوده و نشانی از مدنیت و معماری شگفت انگیز منطقه است . برخی از این حمامها نظیر حمام «آصف » و «وکیل » استفاده شخصی و خصوصی داشته و برخی دیگر همانند حمام «خان »، «شیشه » و حمام «دو خزینه » برای عموم بوده ...

اطلاعات | نقشه
کلیسای سنندج

کلیسای سنندج

این بنا در ضلع غربی خیابان نمکی و در محله قدیمی (آغه زمان) که محله ای مسیحی نشین است قرار دارد. اواخر صفویه در زمان حکومت شاه عباس دوم هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، گروهی از آنها در شهر سنندج ساکن شدندودران زمان والیان اردلان برای مسیحیان تبعیدی این کلیسارابنا ن...

اطلاعات | نقشه
عمارت آصف ( خانه کرد )

عمارت آصف ( خا...

آصف دیوان، میرزا علی نقی کردستانی (متوفی ۱۳۱۶ ش) پسر میرزا رضای وزیری کردستانی، سیاست پیشة روزگار قاجاری بود. خانواده او اصالتی اصفهانی داشتند و به تشویق هلوخان اردلان حاکم کردستان، در ۱۰۲۲ ق به آن منطقه مهاجرت کردند. چون یکی از افراد این خانواده به نام میرزا عبدالله، به مقام معاونت و...

اطلاعات | نقشه
عمارت سالار سعید ( موزه سنندح )

عمارت سالار سع...

عمارت سالار سعید ساختمانی تاریخی و محل موزه سنندج است که در شهر سنندج ایران واقع شده‌است. این موزه در خیابان امام کوچه حبیبی و در بخش برونی عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام قرار دارد و در آن آثار و اشیاء تاریخی کشف شده از استان و سایر نقاط ایران به نمایش گذاشته شده‌است. اروسی موزه سنند...

اطلاعات | نقشه
قلعه حسن آباد سنندج

قلعه حسن آباد ...

صداقت وجود را می‌توان از سنگ‌های یک حصار ، قلعه یا یک خانه پرسید چون آنان نشانه ای از ماندگاری یک ملت هستند. در لابه لای توفان ناملایمات مدرن، بهر رسیدن به یکی از نشانه‌های تاریخی در کردستان کافی است که از شهر سنندج حدود ۵ کیلومتر به طرف جنوب غربی شهر حرکت کرده و به روستایی به نام حسن آ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
زبان و گویش مردم کردستان

زبان و گویش مر...

زبان مردم کردستان زبان کردی است که همانند زبان فارسی در مجموعه زبانهای گروه هند و اروپائی قرار می‌گیرد و دارای قوانین خاصی از لحاظ دستوری و نوشتاری می‌باشد و هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاههای معتبر اروپائی و خاورمیانه ادبیات آن تدریس می‌شود به علت وسعت زیاد مناطق کردنشین این زبان دارای ل...

اطلاعات
لباس محلی مردم کردستان

لباس محلی مردم...

لباس کردی یکی از زیباترین و متنوع‌ترین و پوشیده‌ترین پوشش هایی است که به نوشته سیاحان در سفرنامه هایشان در سطح فرهنگ مردم دنیا کم نظیر است . به طوری که این لباس در چندین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول را از لحاظ پوشش و زیبائی و تنوع کسب نموده است. پوشاک مردان و زنان کرد شامل تن‌پو...

اطلاعات
جشن و مراسم عروسی

جشن و مراسم عر...

وقتى که پسرى به سن ازدواج مى‏رسد، دخترى را به طرق مختلف شناسایى مى‏کند و موضوع را با خانواده خود در میان مى‏گذارد. اعضاء خانواده نیز درباره دختر و خانواده‏اش تحقیق مى‏کنند وسپس فردى را براى گرفتن وقتى براى خواستگارى به طور محرمانه به خانه عروس مى‏فرستند. اگر خانواده عروس راضى به این وص...

اطلاعات
هیله مارانی ( تخم مرغ شکستن )

هیله مارانی ( ...

این بازی که به صورت برد و باخت انجام می‌گرفت به این صورت بود که در هر مرحله دو نفر با هم روبرو می‌شدند هر کدام از طرفین تخم مرغی را محکم در دستش نگه می‌داشت به طوری که یک سر تخم مرغ به طرف بالا باشد و دیده شود سپس فرد دیگری تخم مرغ خود را از طرف سر آن به تخم مرغ طرف مقابل می‌زد اگر تخم ...

اطلاعات
هنورى ، منورى ( انگورى ) ( قروه  )

هنورى ، منورى ...

بازیکنان به دو گروه تقسیم مى‌شوند و در مقابل یکدیگر در دو صف قرار مى‌گیرند. هریک از افراد براى خود نامى انتخاب مى‌کند مانند: انار، سیب، انگور و ... بعد نفرات اول هر دو صف به‌وسط مى‌آیند و یکى از آن دو چشم دیگرى را مى‌بندد . پس از خواندن عبارتى شعرگونه و ذکر نام میوه‌اى مثل انار توسط باز...

اطلاعات
چرم سازی

چرم سازی

امروزه برای به عمل آوردن خام (چرم) دو راه وجود دارد. آماده کردن پوست گوسفند و بز با زاج سفید و نمک به نـام چـرم زاغـی و دباغی خام گاو ، الاغ و اسب، عمـل دباغی به طریق زیر انجـام می‌شود : ۱- خام را آب زدن . خام خشک را از دهات و نواحی اطراف به دباغی آورده و بسته به کلفتی و مقدار چربی پو...

اطلاعات
نازک کاری

نازک کاری

نازک‌کاری در ایران و جهان با وجود آن‌که در برخی دیگر از نقاط ایران چون ارومیه و رشت هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به واسطه آن‌که قوام و شناخت جهانیان از این هنر را مدیون کردستان و سنندج است، را یک هنر قوم کرد می‌دانند. اطلاعات و تحقیقات مدون و مکتوبی از این هنر و پیشینه و حتی چگون...

اطلاعات

حمام خان سنندج

حمام خان سنندج در ضلع شمال‌غربی بازار سرپوشیده سنندج جنب مسجد داروغه واقع شده است.
حمام خان سنندج از شمال به محله چهارباغ، از جنوب به بازار سنندجی و خیابان انقلاب، از غرب به خیابان آیت‌الله طالقانی و میدان انقلاب و از شرق به میدان نخ فروشان بازار سنندج محدود می‌شود.شهر جدید سنندج در روزگار صفویه و در زمان شاه صفی در سال 1046 ه.ق توسط سلیمان‌خان اردلان پایه‌گذاری شده است و پی قلعه حکومتی را در پای تپه‌ای بنا نهاد و عمارت مسجد و حمام و بازار را در اطراف قلعه می‌سازد.
چنانچه مشهود است در اواخر زندیه تصمیم به توسعه و ساخت بنای حمام می‌شود، یعنی در دوره‌ی خسروخان، اما کردستان که در عمران و آبادانی شهر نقش بسزایی داشته هم‌چنین بعدها در سال‌های 1214 ه.ق به بعد توسط امان‌الله خان اردلان فرزندشان که حاکمیت کردستان را داشته با پشتوانه پولی- ارزی میرزا ابوطالب اصفهانی مشغول ساختن این حمام می‌شوند و تا تاریخ 1220 ه.ق مطابق کتیبه سردرب ورودی به اتمام می‌رسد.
به‌طور کلی کاشی‌کاری حمام خان در نوع خود قابل توجه و حتی کم‌نظیر است چون نقش کاشی‌کاری مسجد، مدرسه دارالاحسان، نقوش و طرح‌های متفاوتی دارد و در اینجا استادکاران با توجه به وضع فکری هم‌چنین نیازهای فضای حمام درشیان خان (والی) از طرح‌های دیگری استفاده کرده‌اند.

... ادامه مطلب
حمام خان سنندج

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب