کوچه مازاری‌های یزد

کوچه مازاری‌های یزد

مازاری از پیشه‌های قدیمی استان یزد به شمار می‌رود که قدمتی بیش از 700 سال دارد اما هنوز رنگ فراموشی به خود نگرفته و کوچه مازاری‌های یزد هنوز رنگ و بوی حنا و ادویه دارد و این پیشه قدیمی پس از 700 سال، هنوز هم راسته ای از خیابانی در یزد را به خود اختصاص داده است. کوچه مازاری‌های یزد برای همه مردم این دیار نامی آشناست و گرچه ممکن است بسیاری از مردم خارج از استان، حتی معنای کلمه مازاری و نوع کار این پیشه را ندانند اما آنها که سفری به یزد داشته اند، در پرس و جوهای خود برای خرید سوغات یزد، حتما نام کوچه مازاری را شنیده اند.
مازاری‌ها در گذشته‌های نه چندان دور و در دو سه دهه اخیر ارج و قرب بسیاری به ویژه در خانه‌های سنتی و نزد مادربزرگها داشتند. مادربزرگها، مشتریان پر و پا قرص مازاری‌های یزد مادربزرگهای آن زمان و حتی برخی مادربزرگ‌های این دوره، کوچه‌ها و خیابانهای بسیاری را طی می‌کردند تا به گذر مازاری‌ها در خیابان کاشانی برسند و حنا و ادویه و مخصوصا حنای مورد نیاز خود را از کوچه مازاری‌ها تهیه کنند.
کوچه مازاری یزد هنوز هم حال و هوای قدیم را دارد و گرچه بسیاری از واحدهای مازاری آن تعطیل شده اما همین تعداد موجود، توانسته اند نام مازاری را به خوبی حفظ کنند.
کوچه مازاری‌های یزد
کوچه مازاری‌های یزد
کوچه مازاری‌های یزد
کوچه مازاری‌های یزد
کوچه مازاری‌های یزد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]