شهری روی جزایر سنگی

شهری روی جزایر سنگی

جزایر یونان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور می‌باشد. یکی از جالب‌ترین و شگفت انگیز‌ترین آن‌ها جزیره پلوپونز است که در سواحل شرقی آن شهری به نام مونمواسیا ‏‎(Monemvasia) وجود دارد.
نحوه دسترسی به این شهر بی نظیر یک راه باریک به طول ۲۰۰ متر می‌باشد که ساحل لاکونیا را به آن متصل می‌کند.
ارتفاع این جزیره از دریا حدود ۱۰۰ متر است و عرض آن ۳۰۰ متر می‌باشد. طول جزیره ۱ کیلومتر است.
جالب است بدانید که شهر مونمواسیا در پشت جزیره قرار گرفته است و از شهر اصلی هیچ دیدی به آن وجود ندازد. منظره ای که از در این شهر خواهید داشت فقط دریا است.
این شهر بیشتر به یک قلعه افسانه ای شباهت دارد زیرا دور تا دور آن دیوارکشی شده است و متعلق به امپراتوری روم شرقی (قرن ۱۳) می‌باشد. محیط این شهر بسیار آرام و ساکت است.
شاید از خود بپرسید دلیل بنا شدن این شهر مخفی چه بوده است؟ شهر مونمواسیا در قرن ششم به وجود آمد. مردم لاکونیای باستان برای مخفی شدن و پناه گرفتن در برابر مهاجمان اسلاوی آن را در پشت جزیره ساختند.این مهاجمان در بین سال‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلادی یونان را تحت سلطه خود داشتند.جزیره پلوپونز در بین سال‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلادی به وسیله یک زمین لرزه بزرگ از ساحل اصلی جدا شد.قرنهای متمادی این شهر بین ونیزی‌ها و ترک‌ها دست به دست شد و در نهایت در ‏اوایل قرن نوزدهم و در زمان استقلال یونان به این کشور بازگردانده شد. ‏
اگر بخواهیم راجع به نام این شهر بیشتر بگوییم، مونمواسیا از دو کلمه یونانی ‏mone‏ و ‏emvasia‏ تشکیل شده که به معنای “یک ورودی” می‌باشد و منظور از آن تنها ‏ورودی باریکیست که این شهر و جزیره را به شهر اصلی متصل می‌کند.
در ابتدا سکونت در جزیره در بالای فلات که امروزه «شهر بالایی» نامیده می‌شود، قرار داشت. به تدریج مردم در پایین تپه به صورت پراکنده مستقر شدند و به لطف موقعیت منحصر به فرد دفاعی آن، به یک شهر قدرتمند تبدیل شد.
این پل در سال ۱۹۷۱ ساخته شد تا تردد بین شهر ‏اصلی و این جزیره آسان‌تر شود. همین مساله موجب شد تا تعداد افرادی که برای بازدید به این جزیره می‌روند نیز افزایش یابد. ‏در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های مربوط به قرون وسطی در این شهر بازسازی شده و برخی از آنها به هتل تبدیل شده اند. ‏از آنجایی که این شهر دوره‌های مختلفی را در تاریخ پشت سر گذاشته است همانند یک موزه می‌ماند که دوره‌های عثمانی ، ‏بیزانتین و ونیزی در آن مشاهده می‌شود. ‏‏به دلیل آن که مونمواسیا هیچ فرودگاهی ندارد بهترین راه برای رفتن به این شهر مخفی از آتن و توسط اتوبوس می‌باشد. اتوبوس‌ها ‏روزانه از ایستگاه ‏Kifissos KTEL ‎‏ به این شهر می‌روند که مسیر آن ۵ ساعت طول می‌کشد. ‏ ‏‏‏ ‏ ‏ ‏ ‏‏‏‏ ‏‏
شهری روی جزایر سنگی
شهری روی جزایر سنگی
شهری روی جزایر سنگی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]