آداب و رسوم دیدنی نوروز در مشگین شهر

آداب و رسوم دیدنی نوروز در مشگین شهر

مردم خونگرم و با صفای مشگین شهر در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت که آن را «نوروز بایرامی» می‌خوانند خانه تکانی را آغاز کرده و خانه خود را برای آمدن سال جدید مهیا می‌کنند.
چهارشنبه‌های اسفند ماه برای کودکان مشگین شهری چیز دیگریست به طوری که برای رسیدن آن لحظه شماری می‌کنند. در اولین چهارشنبه که به «خبرچی چرشنبه» (قاصدک بهار) در جلوی هر خانه آتش روشن می‌شود، دومین چهارشنبه را «کول چرشنبه» (چهارشنبه خاکستری) و سومین چهارشنبه «گول چرشنبه» (چهارشنبه گل) می‌گویند. در چهارشنبه آخر، شادی همه اهالی این شهر علی الخصوص کودکان بیشتر می‌شود. از بعد از ظهر این روز صدای شادی و شعف و ترقه از همه جای شهر به گوش می‌رسد و کودکان در حالی که لباس نو می‌پوشند دسته دسته به خانه آشنایان رفته و عیدی (چرشنبه لیک) می‌گیرند.
کودکان و جوانان آتش بازی کرده و در حال پریدن از روی آتش این جمله را زمزمه می‌کنند «آزاریم، بیزاریم، بوردا قالسین - دیش آغریم، بوردا قالسین» (یعنی هر بیماری، دندان دردم، سردردم در سال کهنه بماند و در آتش بسوزد.) در شب چهارشنبه آخر سال، جوانانی که نامزد هستند به دیدار خانواده عروس می‌روند خانواده عروس به آنها هدایا و عیدی می‌دهد، همچنین در این شب اهالی برای عید تخم رنگ و زینت می‌دهند و قوورقا (گندم بوداده) تهیه می‌کنند. آخرین شب سال کهنه را «بایرام آخشامی» می‌گویند. عصر آن روز اهالی این شهر بر سر قبر عزیزان و رفتگان خود رفته، فاتحه و قرآن می‌خوانند و حلوا، بیسکویت و خرما احسان می‌کنند.مشگین شهری‌ها در اولین روز عید که آن را «قارا بایرام» می‌نامند رسم دارند که نخست به خانه کسانی بروند که اولین نوروزِ درگذشت عضوی از آن خانواده است. خانواده‌های سوگوار نخستین نوروز که ممکن است بیش از یازده ماه از مرگ متوفی بگذرد، در خانه می‌نشـینند و لباس‌های سیاه از تنشان درآورده می‌شود. جلسه‌های «نوروز اول» که جنبهً نمادین دارد، در عین حال از فضای دید و بازدیدهای نوروزی برخوردار است. دیدارکنندگان در این روز به خانواده سوگوار تسلیت نمی‌گویند، بلکه برای آنان آرزوی شادمانی می‌کنند تا در آغاز سال نو فال نیک زده باشند.
اما مردم خونگرم مشگین شهر نیز مانند سایر اقوام ایران زمین در روز نخست بهار دست به دعا برداشته، از خداوند خیر و برکت را برای خود و هموطنان درخواست داشته و می‌گویند: «یا مُقَلّبَ القُلوبِ وَ الاَبصار یا مُدَبّر اللَّیلِ وَ النَّهار یا مُحَوّل الحَولِ وَالاحوال حَوِّل حالِنا اِلى اَحسَنِ الحال.»
آداب و رسوم دیدنی نوروز در مشگین شهر

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]