روستای زیبای پالنگان

روستای زیبای پالنگان

برای سرو یک وعده غذای دریایی خوشمزه در قلب کوهستان‌های زاگرس و کباب کردن قزل آلاهای پرورش یافته از آب‌های رودخانه تنگیور در روزهای سرد زمستان ، به روستای پلنگان واقع در شهر کامیاران استان کردستان سفر کنید.
با پنج ساعت رانندگی از تهران ، به بهشت غرب کشور سفر کنید
منطقه ای که نه تنها در فصل بهار و تابستان زیبایی‌های طبیعی منحصر به فرد و جذابی دارد ، بلکه در فصل زمستان و پاییز هم دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است.
روستای پلنگان در کردستان ، نگین گردشگری روستایی در غرب کشور به شمار می‌رود که معماری خاص و جاذبه‌های طبیعی آن ، منجر به آن شده است که این روستا ، روستای هدف گردشگری نام بگیرد.
عمده محصولات تولیدی اهالی روستا گندم ، جو و مواد لبنی است. در فصول سرد سال که فعالیت‌های کاری کاهش پیدا می‌کند ، مردم ساکن آن بازی‌های جالب و در نوع خود منحصر به فردی را انجام میدهند که هر گردشگری میتوانند با یادگیری آن‌ها بخش عمده ای از اوقات فراغتش را به خوبی سپری کند. اسب سواری، گرزبازی، قل قلان و چاک چاک از بازیهای محلی پالنگان است.
جمعیت مردم روستای پلنگان هزار نفر است و اکثرا سنی مذهب هستند.از جمله مراسم‌های خاص این روستا که باعث جذب گردشگران می‌شود ، رسومات خاص در عروسی‌ها ، شب یلدا و خوش آمد گویی به نوروز در دوم اسفند ماه هر سال است.
آب رودخانه تنگیور از بیست چشمه جوشان تامین می‌شود که این امر باعث شده تا آب این رود بسیار خوشگوار شود. همچنین آبشارهای ایجاد شده به وسیله چشمه‌های مختلف بخشی از جلوه‌های زیبای خلقت خداوند را به معرض نمایش گذاشته است.
این ناحیه از مراکز مهم استان کردستان در دوره سلجوقی به بعد بوده است و قلعه پالنگان که مجاور روستا و در بالای کوه قرار دارد بیانگر این مطلب است. با توجه به بقایای مساجد، منازل قدیمی و باغ‌های زیبای این روستا به نظر می‌رسد که شالوده اصلی آن به دوره سامانی بازمی‌گردد.
روستا دارای گورستان قدیمی است که چند سنگ قبر با خط کوفی مربوط به قرن ششم و هفتم در آن وجود دارد، اما از همه مهم‌تر بافت معماری پلکانی روستا است که دارای ارزش فراوان است.
روستای زیبای پالنگان
روستای زیبای پالنگان
روستای زیبای پالنگان
روستای زیبای پالنگان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]