معبدی به افتخار دندان بودا

معبدی به افتخار دندان بودا

«معبد دندان» یکی از عجایب دیدنی شهر سیلان است. این معبد در مرکز شهر «کاندی» قرار دارد، کاندی در۱۲۰‬کیلومتری شهر کلمبو، پایتخت سیلان (سریلانکا) واقع شده و دومین شهر بزرگ سیلان بعد از پایتخت است که البته پیش‌تر پایتخت سیلان بوده است.
از جاذبه‌های معروف این شهر معبدی است به نام معبد «دالادا ماگی گاوا» که در مجموعه کاخ دربار واقع شده است. این معبد در فهرست سازمان یونیسکو قرار گرفته و سالانه گردشگران زیادی از این معبد و این شهر دیدن می‌کنند و به صورت یکی از مراکز مهم مذهبی بوداییان درآمده است.
معبد دندان را به خاطر دندانی برپا کرده‌اند که می‌گویند به بودا تعلق دارد. هر سال از گوشه و کنار جهان صد‌ها هزار بودایی به عشق زیارت این دندان و انجام مراسم مخصوص مذهبی به شهر کاندی می‌آیند.
بودایی‌های امروزی معتقدند زمانی که روح بودا به آسمان رفت و جسدش روی خاک باقی‌ماند، میان مریدانش اختلافات بزرگی پدیدار شد؛ هر کدام بر دفن جسد او نظری داشتند و نمایندگان هر کشور بودایی می‌کوشیدند که افتخار به خاک سپردن جسد بودا را نصیب سرزمین خود سازند. اما بودای بزرگ به یک کشور خاص تعلق نداشت و یک پیشوای مذهبی بود و این بود که سرانجام به این نتیجه رسیدند که هر قسمت از بدن بودای مقدس را به یک کشور بسپارند.
به این ترتیب، یکی از دندان‌های او نصیب کشور سیلان شد. این دندان را با تشریفات و احترامات خاصی به سیلان آوردند و برای اینکه همه مریدانش بتوانند آن را زیارت کنند معبد عظیمی بر پا کردند و نام این معبد را معبد دندان گذاشتند!
معبدی به افتخار دندان بودا
معبدی به افتخار دندان بودا
معبدی به افتخار دندان بودا
معبدی به افتخار دندان بودا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]