روستای برغان

روستای برغان

یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری شهر کرج، روستای برغان می‌باشد، روستایی که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و گردشگری، از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا به دلیل قرارگیری در رشته کوه‌های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می‌باشد. این روستا در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج قرار دارد.
رودخانه‌های شاهرود و سنج که از کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد، از کنار این روستا می‌گذرد. روستای برغان قدمتی طولانی‌تر از کرج دارد و به دوره قاجاری برمی‌گردد. برای رفتن به روستای برغان ۲ مسیر وجود دارد؛ یا از کرج ـ گوهردشت، جاده آتشگاه به سمت این روستا بروید یا از اتوبان کرج ـ قزوین تابلوی کردان را که دیدید به سمت راست رفته و پس از کردان به سمت برغان بروید.
وقتی وارد جاده برغان می‌شوید تا چشم کار می‌کند درخت است و سرسبزی و صدای رودی خروشان که شما را به وجد می‌آورد. عمر بسیاری از این درختان به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد. اما صبر کنید، فقط مبهوت جاده و سرسبزی این روستا و رود خروشانش نشوید؛ جاذبه‌های دیگری نیز برای دیدن وجود دارد.
روستای برغان آثاری نظیر حسینیه اعظم (با تعزیه بزرگی که در ایام محرم در آن برگزار می‌شود)، پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش‌کلا را در خود جای داده است. مسجد جامع با قدمتی ۸۰۰ ساله و حسینیه اعظم که در بالا محله برغان قرار گرفته است از آثار مذهبی بسیار قدیمی این روستا می‌باشد. حسینیه اعظم نیز اثر تاریخی ارزشمندی است که قدمت آن بر اساس نوشته کتیبه سنگی سردر آن به بیش از ۵ قرن می‌رسد. بنای این حسینیه در حال حاضر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران پوشش داده شده تا از صدمات وارده در امان بماند. همچنین پلی با یک چشمه طاق روی رودخانه شاهرود مقابل در ورودی حسینیه اعظم بنا شده است. این پل از بناهای دوره صفویه است و در دوره‌های زندیه، قاجاریه و پهلوی تعمیراتی در آن صورت گرفت.
در کنار همه این آثار تاریخی و مذهبی ارزشمند درخت چناری در ضلع شمالی حیاط مسجد وجود دارد که بسیار قطور است و طولی تقریبا ۱۲ متری دارد. وقتی نگاه می‌کنید یک درخت پیر و قدیمی است، البته زیبا، اما با کمی کنجکاوی سوراخی روی تنه درخت می‌بینید. داخل این درخت کاملا خالی شده و به شکل اتاقی است که می‌تواند بیش از ۱۰ نفر را در خود جای دهد. وسط این اتاق حوضی نصب شده و اطراف حوض سکوهای سنگی برای نشستن و استراحت وجود دارد. مردم روستای برغان به دلیل اعتقادی که به این درخت دارند به آن دخیل می‌بندند. داخل تنه یک درخت شدن انرژی عجیبی دارد، وقتی بیرون می‌آیی احساس می‌کنی از دل طبیعت آمده‌ای. این هم تجربه ای است.
تپه کش‌کلا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌باشد. محلی‌‌های روستای برغان کش‌کلا را به معنی قلعه خشک می‌دانند. در گذشته بالای این تپه قلعه‌ای باستانی وجود داشت که امروزه چیزی از آن باقی نمانده جز قطعات فراوانی از سفال‌های مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه. همه این‌ها گواهی بر تاریخی بودن این روستا می‌باشد. همچنین روبه‌روی کش‌کلا و در دامنه دره شاهرود، زیارتگاهی وجود دارد که به چهل دختر یا پیر سیبدارک معروف است. در این محل درخت سیب قدیمی وجود دارد که مردم به آن دخیل می‌بندند که این درخت سیب زیبایی منحصر به فردی به این منطقه داده است هر چند که قبرستان برغان نیز در این محل قرار دارد، اما قبرستانی زیباست.
در مورد سوغاتی‌های معروف روستا هم می‌توان به آلوی برغان، عسل، توت و لبنیات اشاره کرد.
بازدید از این در هر فصل زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل بهار، زیبایی‌های این روستا با شکوفه‌های درختان میوه و گل‌های زیبا تزیین می‌شود، در فصل تابستان برای فرار از گرما، در فصل پاییز برای دیدن پاییز هزار رنگ روستا و در فصل زمستان برای برف بازی. در صورتی که از این روستای زیبا دیدن نکرده اید حتما این کار را انجام دهید و از طبیعت و تاریخ این روستا لذت ببرید.
روستای برغان
روستای برغان
روستای برغان
روستای برغان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]