ستون‌های «رجاجیل»

ستون‌های «رجاجیل»

ستون‌های رجاجیل یک مکان باستانی در عربستان سعودی است که در منطقه جوف و به طور مشخص در ناحیه «قارا» جنوب سکاکا قرار گرفته است. این ستون‌ها از قدیمی‌ترین مکان‌های باستانی در جوف هستند و از ۵۰ مجموعه از ستون‌های سنگی تشکیل شده اند. به این ستون‌ها «رجاجیل» گفته می‌شود. در کنار این ستون‌های سنگی، سه تا هفت عدد ستون شنی هم وجود دارد.
برخی مورخین می‌گویند که شواهد تاریخی حکایت از آن دارد که این ستون‌ها به هزاران سال قبل از میلاد باز می‌گردند.
دکتر عبدالرحمن الانصاری، باستان شناس به روزنامه «الریاض» می‌گوید: باستان شناسان بر این باورند که این مکان به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد و باید درباره‌ی آن‌ها تحقیقات بیشتری شود، شبیه چنین ستون هایی در بریتانیا هم وجود دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد.
او می‌افزاید: به احتمال زیاد این ستون‌ها به نوعی پرستش و سنّت‌های اعتقادی تعلق داشته و شکل آنها نوعی ارتباط به علم نجوم و ستاره شناسی دارد.
در عین حال سایت amusing planet می‌نویسد که باستان شناسان چیز زیادی درباره این ستون‌های سنگی نمی‌دانند و از اهداف ساخت آن اطلاعات کامل ندارند. این سایت در ادامه می‌نویسد که به نظر نمی‌رسد ستون‌های سنگی رجاجیل برای اهداف دینی ساخته شده باشند، زیرا هیچ نشانه محیطی و یا وسیله ای بازمانده از آداب دینی در آنجا یافت نشده است. سنگ‌ها طوری قرار گرفته اند که به نظر برای امور نجوم و ستاره شناسی کاربرد داشته اند.
ممکن است این ستون‌ها به یک راه تجاری باستانی اشاره داشته باشند که شبه جزیره العرب، مصر، عراق و سوریه را به هم متصل می‌کرده است.
گفتنی است که «رجاجیل»، در زبان عامیانه به مجموعه و گروه مردان گفته می‌شود، زیرا در زمان‌های گذشته از آنرو که این ستون‌ها در حالت ایستاده هستند، مردم گمان می‌کردند که گروهی از مردان در حال نزدیک شدن هستند، اما به محض نزدیک شدن ستون‌های سنگی را می‌دیدند.
این منطقه یکی از مهمترین آثار باستانی عربستان است که پژوهشگران در تلاش برای حل معماهای آن هستند.
ستون‌های «رجاجیل»
ستون‌های «رجاجیل»
ستون‌های «رجاجیل»

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]