خانه زیبای خاندان «شربت اوغلی»

خانه زیبای خاندان «شربت اوغلی»

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمیِ شهر تبریز، تماشای جاذبه‌های گردشگری تبریز و دیدنی‌های تبریز از خاطره‌های خوش و فراموش نشدنیه. در همین محله‌های قدیمی، خانه‌ی زیبایی که یادگاری از اواخرِ دوره‌ی قاجاریه، روزگاری پرهیاهو و پرجنب و جوش که محل تجمع عاشقانِ حسین در ماه محرم بوده، ولی اکنون در سکوتی آرامش بخش به سر میبره. خانه‌ی شربت اوغلی در محلهِ قدیمیِ سرخاب و معبری که به درب سرخاب معروفه، قرارگرفته و یکی از دیدنی‌های تبریز محسوب میشه. حاج مجید شربت اوغلی فرزند نایب هاشم خان از تجار فرش تبریز و از خدمتگزارانِ زائرین خانه‌ی خدا بوده و دسته‌های عزاداری در روزهای محرم و ایام تاسوعا و عاشورا از سمت بازار به حیاط بیرونی بنا وارد شده و ضمن عزاداری و زنجیر زنی در محوطه، پذیرایی میشدند. این ساختمان مسکونی در سال 1369 توسط شهرداری تبریز خریداری شده و بعد از مرمت توسط سازمان میراث فرهنگی به فرهنگسرای تبریز تغییر کاربری داده و هم اکنون به عنوانِ "مرکز ایرانشناسی" فعالیت خود رو در این خانه‌ی تاریخیِ زیبا آغاز کرده. این عمارت زیبا در تاریخ 1379/12/6 به شماره 3222 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
عمارت زیبای خاندان شربت اوغلی در زمینی به وسعت 1600 متر در محله قدیمیِ کوی سرخاب در اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی در 2 طبقه‌ی مسکونی و زیرزمین در بخش‌های اندرونی و بیرونی در ضلع غربی حیاط بیرونی احداث شده. سر در زیبای ورودی ساختمون با تزیینات گچبری و آجرکاریه اما متاسفانه، به خوبی مرمت نشده و قسمتهایی از آن آسیب دیده. قطعا از طراحی دو سکوی سنگی در اطراف درِ ورودی عمارت اوغلی که امکان استراحت برای کسانی که از راه دور رسیده اند فراهم آورده، لذت خواهید برد. هشت توی ورودی ما رو به دالانی سرپوشیده راهنمایی میکنه. این دالان طولانی مانند برزخی میان خانه و بیرونِ خانه ست و به ساکنین فرصت میده تا هر نوع مشغله فکری و مشکلات خارج از منزل رو در طی این فاصله در ذهنِ خود فراموش کنن، درب اختصاصی ساکنین در انتهای دالان قرار داره. طراحی زیبای دالان مورب و کوتاه طوریِ که حیاط بیرونی به طور کامل دیده نمیشه رعایت ویژگیِحریم به حریم به خوبی طراحی شده. وسعت حیاط بیرونی 60 متر بوده که محلی برای نگهداری اسب داشته که اکنون به صورت مسکونی بازسازی شده. حیاط با دو باغچه‌ی زیبا از گلهای رنگارنگ و آبنمای بزرگ، سرزندگی و طروات رو برای ساکنین و مهمانان به ارمغان میاره.
ساختمان مسکونی در ضلع غربی محوطه احداث شده، شامل چهار واحد می‌باشد و از طراحی‌های جالب اینه که واحدها مرتبط بهم و در عین حال مستقل برای خانواده و فرزندان ساخته شده که نشون دهنده‌ی ارتباط عمیق و نزدیک میان خاندان اوغلی در گذشته ای نه چندان دور بوده. تالار پذیرایی در طبقه‌ی دوم با دهلیز و اتاق‌های اطراف مرتبطِ بطوریکه این درب و پنجره‌ها میان دهلیز و پذیرایی در جشن‌ها و میهمانیها باز شده و فضای دلنشینی رو برای اجتماع افراد بیشتر فراهم میکنه. خیلی جالبه بدونیم که ارتباط و رفت و آمدِ ساکنین خانه با همسایگان در گذشته ازطریق طاق نمای زیبای ورودی که با آجر چینی زیبا تزیین شده، صورت میگرفته و ورودی ضلع جنوبی که به بازار تبریز راه داره برای رفت و آمدِ اشخاص و میهمانان از حیاط بیرون پیش بینی شده، زیرزمین بنا در گذشته برای نگهداریِ آذوقه، علوفه و بخشی برای آب انبار در نظر گرفته شده و جالب اینجاست که دارای دو معبر ورودی بوده که برای شرایط اضطراری مانند آتش سوزی و... احداث شده. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد معماریِ این بنا در نظر گرفتنِ جهت وزش بادها در تبریزه . فضای داخلی به نحوی طراحی شده که وزش باد شمال در فضای داخلی خونه از گردش طبیعی هوا در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب برخوردار باشه. سبک معماری منحصر به فرد، عمارت اوغلی رو به یکی از زیباترین دیدنی‌های تبریز و جاذبه‌های گردشگری تبریز تبدیل کرده است.
خانه زیبای خاندان «شربت اوغلی»
خانه زیبای خاندان «شربت اوغلی»
خانه زیبای خاندان «شربت اوغلی»

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]