یادگار قاجاریان در ماکو

یادگار قاجاریان در ماکو

از ماکو که بسمت بازرگان می‌روید از سمت چپ جاده آسفالته بین این دو شهر جاده خاکی منشعب می‌شود که پس از طی چند کیلومتر به دهکده سبز و خرمی که در دامنه کوهی قرار گرفته می‌رسیم در سمت جنوب شرقی آبادی ساختمان نسبتاً مجلل و تاریخی دیده می‌شود که صاحب اولیه آن اقبال السلطنه ماکوئی بوده است . اسم این اثر تارخی به تبعت از نام دهکده ( باغچه جوق ) قصر باغچه جوق نامیده می‌شود
با توجه باینکه قصر باغچه جوق در مجاورت ده قرار گرفته و از دو طرف بوسیله ارتفاعات کوههای مجاور محصور گردیده ، لذا مقداری از زمینهای پیرامون آن ( خارج از حیاط محصور کننده ) تبدیل به باغات میوه شده است و هیچگونه تعییراتی در وضعیت کلی اثر بوجود نیامده است .
این بنای تاریخی در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار ( 24 – 1323 ) ه . ق توسط اقبال السلطنه ماکوئی که یکی از سرداران با نفوذ آن زمان بوده در این محل که نزدیک به مرز شوروی سابق و ترکیه می‌باشد احداث گردیده و در واقع ساختمان ، قصر حکمران بوده و در فاصله 3 یا 4 کیلومتری آن ساختمان دیگری بنام قلعه جوق که محل استقرار قوای نظامی سردار ماکو بوده است ساخته شده ، بعد از سردار ماکو قصر بدست ورثه افتاده و بعداٌ دولت آنرا خریداری و در ردیف بناهای تاریخی در دست تعمیر قرار می‌گیرد.
یادگار قاجاریان در ماکو
یادگار قاجاریان در ماکو
یادگار قاجاریان در ماکو
یادگار قاجاریان در ماکو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]