ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی

ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی

مراسم کلنگ زنی احداث بزرگترین تلسکوپ اروپایی در کشور شیلی با حاشیه‌های جالبی همراه شده است که کارشناسان امیدوار هستند این تلسکوپ بتواند اسرار منحصربفردی از فضا را آشکار کند.
با هدف تحقیق و پژوهش درزمینه فضا، چندی قبل مراسم کلنگ زنی ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمزدنیا با سرمایه گذاری اروپایی‌ها به نام E-ELT آغاز شده است.
این تلسکوپ عظیم قرار است بر فراز کوه Cerro Armazones در کشور شیلی و در ارتفاع سه هزارو ۴۶ متری از سطح دریا ساخته شود.
هدف از انتخاب قله کوه Armazones به عنوان مکان احداث تلسکوپ وجود آسمان بدون ابر و کم ابر در این منطقه است که به منجمان اجازه می‌دهد به مطالعه دقیق اجرام سماوی بپردازند.
انتظار می‌رود ساخت این رصد خانه حدود سال به طول بینجامد و در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.
در مراسم کلنگ زنی که در رصد خانه نزدیک محل احداث E-ELT موسوم به Paranal Observatory برگزار شد جمعی از شخصیت‌های علمی و سیاسی کشور شیلی از جمله رئیس جمهور و نیز مقامات و دانشمندان ESO حضور داشتند.
از جمله ویژگی‌های این تلسکوپ آینه اصلی آن با قطر ۳۹ متر است که بزرگتر از سایر تلسکوپ‌های رقیب از جمله Giant Magellan با قطر آینه ۲۵ و نیم متر و نیز Thirty Meter با قطر آینه ۳۰ متر است.
وزن کل ساختار بنا حدود ۵ هزار تن است و آینه به همراه تجهیزات با وزن تقریبی ۳ هزار تن در یک دایره با قطر ۸۵ متر برای رصد تمام مناطق حوزه دید، قابلیت چرخش در محور خود را دارند.
قرار است از این تلسکوپ برای مطالعه در خصوص سیارات فراخورشیدی، سیاه چاله ها، ماهیت ماده سیاه و تشکیل کهکشان‌های اولیه استفاده شود.
کارشناسان اعتقاد دارند با پیشرفت فناوری‌ها تا ده سال آینده که تلسکوپ به بهره برداری برسد قادر می‌شوند تصاویری با دقت ۱۶ برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل بدست آورند.
ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی
ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی
ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی
ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ اروپایی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]