تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا

تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا

جنگل بیالوزا بین مرز لهستان و بلاروس قرار دارد و تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا محسوب می‌شود. این جنگل روزهای پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشته و محل زندگی گاومیش‌های اروپایی است.
قبل از ورود انسان به اروپا، شمال شرقی اروپا پر از جنگل‌های بکری بودند که هزاران کیلومتر در سراسر دشت اروپا کشیده شده بودند. امروزه تقریبا این جنگل‌ها به طور کامل از بین رفته و فقط چند درخت کهن در دورافتاده‌ترین نقاط Carpathians و دیگر مناطق کوهستانی باقی مانده است. جنگل بیالوزا (Bialowieza Forest) که یک استثنا است، بین مرز لهستان و بلاروس قرار دارد.

مساحت جنگل بیالوزا بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع است که تنها جنگل بکر کهن باقی مانده در سرزمین‌های اروپا است. در این جنگل درختان تنومند و بسیار بزرگ صنوبر، بلوط و ون سر بر آسمان افراشته‌اند. علاوه بر این گونه‌های گیاهی، بیش از ۲۰ هزار گونه‌ی جانوری از جمله سنگین‌ترین حیوان اروپا یعنی گاومیش اروپایی که به عنوان ویسنت (wisent) شناخته می‌شود، زندگی می‌کند که در اوایل قرن ۲۰، خطر انقراض آن به دلیل شکار زیاد وجود داشت.

سابقه‌ی شکار در جنگل بیالوزا به قرن ۱۴ بازمی‌گردد، زمانی که پادشاه لهستان، مجوز شکار محدود را مرسوم کرد. از قرن ۱۵ شکارچیان به جنگل نفوذ کردند و خود پادشاه لهستان (Władysław Jagiełło) هم برای شکار به این منطقه می‌آمد. پادشاه در وسط جنگل عمارت چوبی شکار برای خود ساخت. این عمارت چوبی به رنگ سفید،رنگ شد و روستایی که در آینده در میانه‌ی جنگل ساخته شد، به نام آن کلبه‌ی سفید رنگ درآمد؛ بیالوزا در زبان لهستانی به معنی «عمارت سفید» است.
تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا
تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا
تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا
تنها بازمانده جنگل‌های بکر اروپا

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]