سیری در طبیعت زیبای جاجرود

سیری در طبیعت زیبای جاجرود

منطقه جاجرود و روستاهای اطراف آن یکی از قدیمی‌ترین و مهّم‌ترین مراکز تفریحی بکر در شرق تهران است؛ کناره‌های رود جاجرود محل خوبی برای مستقر شدن و لذت بردن از طبیعت است.
رودخانه جاجرود در 30 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته که از شمال غرب به طرف جنوب شرق جاری است و از منطقه منشأ (کوه‌های البرز) به ارتفاعات پایین‌تر جریان داشته و وارد سدلتیان می‌شود. این رود از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد، شعبه‌های فشم، میگون، دماوند و آهار به این رود می‌ریزند. این رودخانه با 40 کیلومتر طول و 710 کیلومتر مربع مساحت حوزه آبریز، دارای شیبی برابر 4٪ است و یک رودخانه گراولی، ماسه‌ای بریده بریده است.
ریشه نام جاجرود
جاجرود نام خود را از محله بسیار قدیمی و تاریخی جائیج یا جاج واقع در شهر لواسان گرفته است؛ جاج یا جائیج در شمال این رودخانه واقع است؛ جائیج به روزگار باستان شهری کوچک یا قصبه‌ای بزرگ بوده که از مابقی مناطق لواسانات آبادتر بوده و این آبادی قدمتی دوچندان دارد. از سرچشمه‌های این رود در بخش لواسانات و بخش رودبار قصران تا انتهای این رود که از ورامین نیز می‌گذرد، هیچ قصبه، روستا و یا مکانی به این نام جز در شهر لواسان وجود ندارد.
لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته لواسان کوچک بود که نزدیک‌ترین آن‌ها به دیواره سد لتیان محسوب می‌شد. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله‌های شهر لواسان ساکن شدند.
سد لَتیان سدی است بر روی رودخانه جاجرود که در 10 کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسانات قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران می‌باشد که 30 درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین می‌کند، دو پارک جنگلی به نام‌های لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند؛ این سد در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده و در شمال آن کوه آلون قرار دارد.
سیری در طبیعت زیبای جاجرود
سیری در طبیعت زیبای جاجرود
سیری در طبیعت زیبای جاجرود
سیری در طبیعت زیبای جاجرود

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]