پیام مخفی روی سفال 3000 ساله رمزگشایی شد

پیام مخفی روی سفال 3000 ساله رمزگشایی شد

پیام مخفی روی سفال 3000 ساله در حالی به تازگی و توسط دانشمندان رمزگشایی شده است که این سفال مربوط به عهد عتیق بوده و پیام نوشته شده روی آن با تکنیک منحصر بفردی بصورت نامرئی در آمده است.
پیام مخفی روی سفال مربوط به عهد عتیق بیش از 50 سال است که در موزه ای جلوی چشم همگان می‌باشد. اما متن آن تا حدی ریز حکاکی شده که باید گفت تقریبا با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن را دید. دانشمندان گمان می‌کنند متن حکاکی شده در پشت ادامه کتیبه قسمت جلویی باشد. کتیبه حکاکی شده در قسمت جلویی این سفال همیشه قابل دیدن بوده و پوشیده از اطلاعاتی درباره منابع مالی نظامی است.این قطعه در یک قلعه باستانی پیدا شده است.
پژوهشگران پس از شناسایی چندین نشانه در پشت سفال، تصمیم به بررسی دقیق‌تری گرفتند و این گونه بود که سه خط جدید از متن کشف شد. تکنیک تصویربرداری چندرسانه‌ای می‌تواند نور را در طول موج‌های نامرئی به چشم انسان، مانند پرتوهای مادون قرمز کنترل تلویزیون نشان دهد.
در تصاویر گرفته شده از این سفال، دوربین دیجیتال و یک سری فیلتر برای پوشش‌دهی بخش‌های مختلف طیف نوری استفاده شد، سپس توسط یک برنامه ویرایشی پردازش شد تا متن کامل به دست بیاید.
در کل، 50 حرف و هفت کلمه جدید در این فرآیند پیدا شد. پیام با درخواست برای نوشیدنی آغاز می‌شود و در نهایت تقاضای ارائه یک کالای خاص برای فردی نامعلوم را دارد. همچنین یادداشتی درباره فردی به نام «Ge’alyahu» نیز در این متن به چشم می‌خورد.
در سال 600 قبل از میلاد مسیح، دوره‌ای که سفال به آن تعلق دارد، تقریبا 20 الی 30 سرباز سر پست دیده‌بانی مستقر می‌شدند و به نظر می‌رسد تامین مواد غذایی و نوشیدنی برای سربازان اولویت بالایی داشته است. حالا که پیام مخفی پشت این سفال پیدا شده است، دانشمندان مشتاق به تصویربرداری چندرسانه‌ای از قطعات سفال‌های باستانی دیگر هستند.
این تیم تحقیقاتی در نظر دارد تکنیک جدید را روی دست‌سازه‌های دیگر هم امتحان کنند تا پیام‌های سری دیگری که از چشم دانشمندان مخفی مانده است را کشف کند. چنین پیام‌هایی حاوی اطلاعات مفیدی در مورد نحوه زندگی شهروندان باستانی است. به گفته باستان‌شناسان، هر خط، کلمه و حتی یک نشانه درباره دوران معبد اول برای ما باارزش است.

منبع:میهن پست
پیام مخفی روی سفال 3000 ساله رمزگشایی شد
پیام مخفی روی سفال 3000 ساله رمزگشایی شد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]