ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی

ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی در معرض خطر انقراض است و تنها چند ده قلاده از آن درایران وجود دارد . از میان دو زیرگونهٔ اصلی یوزپلنگ، یکی از زیرگونه‌ها که با نام «یوزپلنگ آسیایی» شناخته می‌شود در خطر جدی انقراض است و تعداد کمی از آن در دشت‌های مرکزی ایران به بقا ادامه می‌دهند.
برخلاف تصور اکثر مردم، یوزها حیوانات آرامی هستند و هرگز به دام‌های اهلی حمله نمی‌کنند. بدن یوزپلنگ در درازای چندین میلیون سال به گونه‌ای پیشرفت پیدا کرده‌است که این جانور بتواند به طور معمول توانایی حرکت با سرعتی برابر با ۱۱۲ کیلومتر در ساعت را داشته باشد و البته برای مدت کوتاه با سرعتی برابر با ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت هم توانای دویدن را دارد. سرعت یوزپلنگ در عرض ۲ ثانیه پس از شروع دویدن به ۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد که از شتاب بسیاری از خودروهای مسابقه‌ای نیز بیشتر است. البته میانگین سرعت حرکتی یوزپلنگ برابر با ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. اندام باریک، پاهای لاغر و بلند، قفسه سینهای کم پهنا ولی عمیق و جمجمه‌ای کوچک، ظریف و گرد، یوز را به سریع‌ترین جانور روی زمین تبدیل کرده‌است.

روز ملی یوزپلنگ
روز 9ام شهریورماه یادروز آسیب دیدنِ گروهی از یوزهای ایرانی در شهرستانِ بافق، روزِ ملیِ یوزپلنگ ایرانی نام گذاری شد
در روز ۹ اُمِ شهریورماهِ سال ۱۳۷۳ در شهرستانِ بافق و در گرمای تابستان، یک یوزپلنگِ ماده به همراهِ سه توله‌اش برای نوشیدنِ آب به سوی نخلستان‌های اطرافِ بافق آمد، اما در میانِ تعدادی از مردمِ محلیِ ناآگاه محاصره می‌شود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابرِ حملات و ضرباتِ مردم که با سنگ و چوب به او وارد می‌شود، فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند.

یکی از شاهدان، خود را به ادارهٔ محیطِ زیستِ بافق می‌رساند و مأمورانِ محیطِ زیست را آگاه می‌کند. هنگامیکه مأمورانِ اداره به محل می‌رسند با لاشهٔ بیجانِ یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما دو تولهٔ دیگر با وجودِ جراحاتِ شدید همچنان زنده بودند و به یزد منتقل می‌شوند. شدتِ ضربات وارده بر سر و روی یکی از توله‌ها باعثِ مرگِ او در میانهٔ راه می‌شود.

تولهٔ سوم
تولهٔ سوم در یزد بوسیلهٔ دامپزشک درمانِ سطحی می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود. *ماده‌یوزِ مادر
طبق گزارش‌های محیط‌بانانِ بافق'ماده‌یوزِ مادر، هر روز به نزدیکیِ شهر و نخلستان می‌آید تا توله‌های خود را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجویِ ناکام، دیگر در محیط دیده نشد* #ماریتا
ماریتا در پارک پردیسان تهران
تولهٔ بازمانده، ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. اما تا دی ماه ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همان‌جا پس از ۹ سال مُرد.. هر چند دو توله جان باختند و ماریتا نجات یافت اما ماریتا بازمانده‌ای بود که به دلیلِ تنهایی و نبودِ جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفعِ انقراضِ یوزپلنگ‌ها کند.

این روز با ابتکار انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۸۶ و باتوجه به اینکه یوزپلنگ از مهم‌ترین گونه‌های جانوریِ درمعرضِ انقراض در ایران می‌باشد و در ایران نیاز به حفاظت دارد به این نام، نام‌گذاری شد.

وضعیت فعلی یوزپلنگ در ایران کمتر از ۳۰ قلاده ان در طبیعت باقی مانده است
دشمن طبیعی یوز، سگ گله و پلنگ است. برخلاف تصور اکثر مردم، یوزها حیوانات آرامی هستند و هرگز به دام‌های اهلی حمله نمی‌کنند. حمله سگ گله به یوز و یا چوپان و شکار غزال که خوراک یوزایرانی هست از دیگر عوامل انقراض این موجود هستند.
به مردم محلی آموزش داده شده است اگر یوزی به آغل گوسفندان آنها حمله کرد، آنها اجازه بدهند یوز شکارش را انجام دهد و هیچ مقاومتی نکنند، یوزپلنگ مثل گرگ نیست که همه گوسفندان آنها را خفه کند و از بین ببرد؛ یوز تنها یک بره یا گوسفند را شکار می‌کند
برای نخستین بار در جهان، محیط‌بانان و پرسنل زیستگاه‌های یوزپلنگ و خود یوزپلنگ آسیایی زیر پوشش بیمه تکمیلی برده شد که از اسفند ۱۳۹۲ بمدت پنج سال و بصورت رایگان انجام می‌شود.اگر #یوز آسیبی به دام دامداران وارد کند بیمه زیان دامدار را خواهد پرداخت.
جریمه شکار و صید یوزپلنگ آسیایی ۱۰۰ میلیون تومان میباشد.
ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی
ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی
ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی
ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی
ماجرای نهم شهریور و یوزپلنگ ایرانی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]