از تهران دربست به وان ترکیه

از تهران دربست به وان ترکیه

در ذهن افرادی که تا بحال به سفر خارج از کشور نرفته اند شاید سفر به وان بسیار دست نیافتنی جلوه کند، اما چنین نیست . دوستانی که یکبار به وان رفته و برگشته اند تصدیق خواهند کرد که سفر به این شهر زیبا شاید از خیلی از سفرهای داخل کم هزینه‌تر و ساده‌تر باشد.

برای سفر به وان چه چیز هایی لازم دارید:
1 – قصد و نیت جدی برای سفر : آرزوهای ما بدون اقدام و عمل، در حد یک رویا باقی خواهد ماند. اگر بچه مدرسه ای ندارید و مشکلی هم بابت مرخصی از محل کارتان نیست، مناسب‌ترین روز برای اقدام به سفر، همین امروز است و اگر مشکلات بالا را دارید تقویم را بردارید و دنبال اولین تعطیلات بگردید.
نگران نباشید، سفر به وان زیاد وقت نمی‌خواهد. در عرض دو سه روز هم میتوانید یک مسافرت بیاد ماندنی و ارزان داشته باشید.

2 – پول: معمولا هزینه‌های سفر بسیار نا امید کننده است. اما در خصوص سفر به وان دو مسئله را مد نظر داشته باشید:
اولا که هزینه سفر به وان آنچنان زیاد نیست. دوما سفر به وان میتواند برای شما یک فرصت استفاده‌ی تجاری باشد. پوشاک ترک که معمولا هدف خرید اکثر مسافرین است، نسبت به کشور ما آنقدر ارزان هست که شما خرید یکساله خود و خانواده را با قیمت عالی و کیفیت عالی تر! از وان انجام دهید و به نوعی سفرتان را مجانی تمام کنید.

3 : پاسپورت : با هزینه زیر صد هزار تومان و کمتر از یک هفته می‌توانید پاسپورت تهیه کنید. برای اینکار اول به عکاسی بروید و عکس بگیرید و سپس به یکی از دفاتر خدمات پلیس +10 مراجعه کنید

4 – هزینه سفر: برای سفر به وان در حالت عادی برای هر نفر در هر روز صد هزار تومان در نظر بگیرید (این مبلغ شامل هزینه‌های رفت و آمد و اقامت و غذا است). برای خرید هم که هرچقدر وسعتان اجازه بدهد!

5 – نوع سفر : میتوانید با استفاده از وسیله نقلیه شخصی، اتوبوس و یا قطار، شخصا به وان سفر کنید. البته میتوانید از تور‌های مسافرتی که این روزها بسیار هم ارزان هستند استفاده کنید و دغدغه‌ی وسیله سفر و هتل را به تور بسپارید و خودتان صرفا از سفر لذت ببرید
میتوانید با ماشین خودتان بروید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. سفر با خودرو شخصی لذت بخش‌تر و راحت‌تر و البته کمی هزینه بر‌تر است (برای سفر با خودرو خودتان باید حدود 700 هزار تومان بیشتر خرج کنید)

چگونه از تهران به شهر وان ترکیه سفر کنیم؟

✅ کوتاهترین و بهترین مرز برای رفتن به شهر وان، مرز رازی می‌باشد. برای رفتن به مرز رازی از تهران بایستی ابتدا تقریباً 620 کیلومتر مسیر اتوبانی را پیمود تا به تبریز رسید. از آنجا شهرهای صوفیان، مرند و در آخر خوی را پشت سر می‌گذارید. از تبریز تا خوی حدود 2 ساعت طول می‌کشد. سپس از خوی بایستی به سمت مرز رازی بروید. پس از رسیدن به مرز رازی، اگر به هر دلیلی از قبیل گرانی قیمت سوخت و هزینه‌های کاپوتاژ(حدود 700 لیر + 70 هزار تومان هزینه بیمه ماشین) و دردسرهای احتمالی بردن اتومبیل، می‌خواهید ادامه مسیر را بدون اتومبیل شخصی دنبال نمایید، می‌توانید اتومبیل خود را در پارکینگ شبانه روزی مرز رازی پارک کرده و پس از انجام تشریفات از مرز بگذرید.
هزینه بنزین در داخل ترکیه برای هر لیتر بنزین 5 لیر می‌باشد. البته شاید کار برای کسانی مناسب باشد که می‌خواهند یک یا دو بار در طول سال به وان سفر کنند و باید گفت صرفه اقتصادی ندارد. با توجه به این که هزینه‌ها در داخل شهر وان بسیار پایین می‌باشد و مراکز خرید و هتل‌ها در یک مکان خاص و نزدیک به هم قرار دارند و دسترسی به آنها نیازی به داشتن ماشین ندارد، بردنش خیلی به کار کسی نمی‌آید.

اما کسانی که تصمیم دارند تنها تا مرز با ماشین شخصی شان بروند می‌توانند قبل از مرز وسیله نقلیه شخصی خود را در پارکینگ‌های رو باز با هزینه کمی پارک کننند و بعد از گذشتن از مرز با دلموش (ون) با هزینه ای حدود 20-25 لیر تا میدان اصلی و مهم وان بروند.
(گذشتن از مرز به صورت پیاده بیشتر از 5 دقیقه طول نمی‌کشد). مرز سمت ایران، رازی و سمت ترکیه، کاپی کوی نام دارد. از مرز رازی یا همان کاپی کوی تا شهر وان حدود 90 کیلومتر راه است.

✅ به محض وارد شدن به خاک ترکیه، سواری‌های ون یا همان دولموش (به زبان ترکی) منتظر مسافرین برای شهر وان هستند. کرایه این دولموش‌ها از مرز رازی (کاپی کوی)، حدود 20 لیر می‌باشد.

🚌 چگونه با اتوبوس از تهران به وان ترکیه برویم؟

✅ در حال حاضر اتوبوسی مستقیما از هیچکدام از شهر‌های ایران به وان نمی‌رود اما میتوانید قسمتی از مسیر را با اتوبوس طی کنید:

1⃣ راه اول این است که با اتوبوس به تبریز بروید. از تهران تا تبریز با اتوبوس‌های VIP مسیری حدودا هشت ساعته را طی خواهید کرد. و سپس از تبریز می‌توانید با استفاده از ون‌های ترک و با کرایه 70 هزار تومان مستقیما به وان بروید . البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از این ونها اولا باید ساعت 7 صبح در تبریز باشید و ثانیا از قبل برای رزرو جا هماهنگی نمایید.


2⃣ راه دوم این است که با اتوبوس به شهر خوی در آذربایجان غربی بروید . این شهر با مرز رازی 65 کیلومتر فاصله دارد . از این شهر میتوانید با استفاده از ون‌های ترک مستقر در ترمینال (شرکت دیدار سیر گیتی) مستقیما به وان بروید با کرایه 50 هزار تومان. البته میتوانید با کرایه ای حدود 25 هزار تومان خودتان را به مرز رازی برسانید و از ون‌های ترک مستقر در سمت ترکیه استفاده کنید و کرایه ای معادل 20 لیره بپردازید.

جمع بندی زمانی :
تهران تا تبریز : 7 ساعت * تهران تا ارومیه : 9:30-10 ساعت * تبریز تا ارومیه : 2:30- 3 ساعت
تبریز تا مرز رازی : 3-3:30 ساعت * ارومیه تا مرز سرو : 30 دقیقه * تبریز تا مرز بازرگان : 4 ساعت
مرز رازی تا شهر وان : 1- 1:30 ساعت * مرز سرو تا شهر وان : 4 ساعت * مرز بازرگان تا شهر وان : 3:30 ساعت

هزینه‌های رفت و آمد :
شهر وان تا مرز رازی : 20 لیر * شهر وان تا مرز سرو: 35 لیر * شهر وان تا شهر خوی: 30 لیر

❓ساعات کاری مرز رازی

✅ ساعات کاری مرز رازی محدود بوده و از 9:30 تا 16:30 می‌باشد. اگر قصد عبور از مرز را دارید باید خودتان را حداکثر تا ساعت 16 به مرز رازی برسانید.

هزینه اقامت:
اقامت در هاستل (خوابگاه):
وضعیت هاستل‌های شهر وان نسبت به قیمتشان زیاد مناسب نیستند. اگر بخواهید در این شهر در هاستل بمانید، باید به ازای هر نفر در هر شب ۳۰ لیر (حدود ۳۷ هزار تومان) بپردازید. این را هم در نظر بگیرید که در این هاستل‌ها صبحانه ارائه نمی‌شود. به‌طور کلی قیمت و کیفیت هتل‌های وان، به‌مراتب بهتر از هاستل‌های این شهر است و اقامت در این مکان‌ها توصیه نمی‌شود.

اقامت در هتل:
همان‌طور که گفته شد، هزینه و کیفیت هتل‌های شهر وان بسیار مطلوب است و به‌جز هتل‌های ۵ ستاره‌ی این شهر، هتل‌های دیگر فقط صبحانه ارائه می‌دهند. هتل‌های پنج ستاره نیز فقط پول اتاق و صبحانه را می‌گیرند و برای رزرو ناهار یا شام باید هزینه‌ی جدا بپردازید. هزینه‌ی هتل‌های وان به شرح زیر است:

۱ ستاره ۳۵ لیر (حدود ۴۲ هزار تومان)
۲ ستاره ۴۰ لیر (حدود ۴۸ هزار تومان)
۳ ستاره ۵۰ لیر (حدود ۶۰ هزار تومان)
۴ ستاره ۶۰ لیر (حدود ۷۲ هزار تومان)
۵ ستاره ۱۰۰ لیر (حدود ۱۲۱ هزار تومان)
لازم به ذکر است که این قیمت‌ها متعلق به ایام عادی سال است و در ایام خاص (مانند ژانویه یا عید فطر) قیمت‌ها از ۵ لیر تا ۱۵ لیر افزایش می‌یابد.

هزینه‌های حمل و نقل عمومی:
وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله‌های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت‌های آن به شرح زیر است:

مینی بوس ۱/۵ لیر
اتوبوس ۱/۵ لیر
تاکسی (مسیرهای مستقیم و کوتاه) ۱۰ لیر
تاکسی (مسیرهای طولانی به ازای هر کیلومتر) ۳ لیر
از تهران دربست به وان ترکیه
از تهران دربست به وان ترکیه
از تهران دربست به وان ترکیه
از تهران دربست به وان ترکیه
از تهران دربست به وان ترکیه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]