پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو

پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو

پرونده ویژه ثبت جهانی بازی چوگان رسما به سازمان بین المللی علمی وتحقیقاتی ملل متحد(یونسکو)تحویل داده شد
دو سال گذشته پرونده چوگان روی اسب قره‌باغ از سوی کشور آذربایجان در فهرست ناملموس قرار گرفت. درحالی‌که پرونده پیشنهادی به ایران با عنوان «چوگان بازی سوار بر اسب همراه با روایت‌گری و موسیقی»، ملی و فرهنگی مشترک در حوزه فرهنگ ایرانی است.» معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: «در اجلاس آذرماه میراث ناملموس، ۱۱ گزارش دوره‌ای ازجمله گزارشی از میراث ناملموس ایران و ۱۲ گزارش از میراث ناملموس در خطر با گزارشی از لنج‌سازی در ایران و نقالی مطرح خواهد شد.»

اما براساس اعلام سایت یونسکو، آذربایجان امسال پرونده «تهیه دلمه» را به صورت تک ملیتی به یونسکو ارائه کرده و برای بررسی نهایی تایید شده است. طالبیان درباره امکان درخواست ایران برای تعامل با آذربایجان و پیوستن به این پرونده به «ایسنا» گفت: «اگر ایران بخواهد دلمه را در قالب یک پرونده مشترک وارد کند، هیچ ایرادی وجود ندارد. کشور آذربایجان زودتر از ایران پرونده را ارائه داده است. بنابراین ما اکنون نمی‌توانیم درخواست پرونده مشترک بدهیم.» به گفته وی، در پرونده‌های ناملموس رقابتی وجود ندارد،

بنابراین هر بار که پرونده بخواهد تغییر کند، از ابتدا نوشته می‌شود و شماره جدید می‌گیرد. معاون میراث فرهنگی در پایان یادآور شد: «ایران برای سال آینده سهمیه ناملموس ملی ندارد. در شرایطی ایران سال آینده می‌تواند به اجلاس برود که سهمیه مشترک ناملموس با دیگر کشورها داشته باشد. حتی امکان ارائه چند پرونده مشترک را نیز دارد؛ اما در شرایطی که مدیر یک پرونده و عضو دیگر پرونده‌ها باشد.»

نوبت رسیدگی به این پرونده در یک ماه آینده درنشست شورای جهانی ثبت آثارتاریخی درکشورکره جنوبی خواهد بود
پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو
پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو
پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو
پرونده ثبت چوگان و کمانچه در یونسکو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]