بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله

بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله

این مطالب را با دقت بخوانید و به ذهن بسپارید:

نکته بسیار مهم هنگام وقوع زلزله این است که هرگز فرار نکنید. با توجه به این که زلزله در مدت چند ثانیه بشدت زمین و هر آنچه روی آن است را می‌لرزاند و ویران می‌کند، احتمال این که موقع فرار روی زمین بیفتید و زیر آوار بمانید بسیار زیاد است. در نتیجه، همان جایی که هستید، بهترین مکان برای پناه گرفتن را پیدا کنید و تا پایان لرزه‌ها آنجا بمانید. تحقیقات نشان داده است بیشترین صدمات در زلزله برای افراد در حال فرار رخ می‌دهد.

* ازجمله مکان‌های امن برای پناهگیری، زیر یک میز چوبی یا فلزی محکم و مقاوم است. هر چند باید دانست روی تخت خواب، چارچوب در، داخل آسانسور، راه پله و وسط اتاق، محیط مجاور پنجره‌ها از نا ایمن‌ترین وقاط در هنگام وقوع زلزله می‌باشند. در این هنگام اکیداً از قرار گرفتن در این نقاط خودداری کنید.
لازم به ذکر است درصد زیادی از کسانی که در زلزله سال ۲۰۱۱ گواتمالا در زیر میز یا چارچوب در قرار داشتند؛ کشته شدند و یا دچار قطع عضو شدید شده اند البته گفته می‌شود ساختار ساختمان‌های آنها به شکلی بوده که سقف یکپارچه تخریب میشده است.

* در گوشه دیوارهای میانی که از مقاومت خوبی برخوردارند، به طور ایستاده پناه بگیرید و با باز کردن دو دست محکم به دیوار بچسبید. محیط کنار ستونهای اصلی ساختمانها و دیوارهای بین آنها (دیوار حمال)؛ امن‌ترین نقاط در برابر ریزش آوار بوده و بیشترین مثلث حیات در آنها تشکیل می‌گردد. به هنگام وقوع زلزله به صور درازکش و با پوشاندن سر در کنار این دیوارها و به حالت نشسته با پوشاندن سر در کنار ستونهای اصلی قرار گیرید.

*یخچال، فریزر، لباسشویی می‌توانند وزن آوار را منحرف نمایند؛ پس حوالی آنها نیز جانپناه خوبیست.

* اگر کنار ستون یا در راهرویی کم‌عرض بودید، بنشینید و با دو دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

* اگر در راه پله بودید و فرصت خروج نداشتید؛ هرگز به سمت بالا یا پایین حرکت نکنید. بلکه سریعاً در پاگرد قرار بگیرید و در سمت مقابل نرده‌ها و کنار دیوار بنشینید و از سر و گردنتان محافظت کنید.

*برای فرار به هیچ وجه از آسانسور استفاده ننمائید. اگر در آسانسور بودید و متوقف کردن آن ناممکن بود، سریعاً در یکی از گوشه‌های آسانسور قرار بگیرید و زانوهای خود را شل کنید.

* اگر هنگام وقوع زلزله روی تختخواب بودید و تختتان کنار دیوار بود، همانجا بمانید و با استفاده از بالش و پتو از سر و صورت و گردن خود محافظت کنید، اما اگر تختخواب در وسط اتاق بود، به محض اولین لرزه خود را روی زمین انداخته و کنار تخت پناه بگیرید.

* لازم است بدانید اغلب ساختمان‌هایی که با آجر و تیرآهن ساخته شده‌اند سقف‌هایشان هنگام لرزش زمین به صورت V شکل فرو می‌ریزد. پس زوایا و کنار دیوارها بهترین مکان و وسط اتاق بدترین مکان برای پناهگیری است.

* در ساختمان‌هایی که با بتن ساخته شده‌اند، سقف‌ها به صورت کتابی روی یکدیگر فرود می‌آیند در نتیجه باید کنار اشیای مستحکم و بلند پناه بگیرید تا اجسام، ضربات وارده از ریزش مصالح سقف روی شما را بگیرند.

* در صورتی که در مکان‌های باز با زمین لرزه مواجه شدید، از دیوارهای بلند و شیشه‌های ساختمان و تیر‌های برق و تابلوهای تبلیغاتی، درختان، پنجرها، کابلهای برق و اقلام در حال سقوط فاصله بگیرید به وسط خیابانها پناه ببرید و روی زمین بنشینید و برای جلوگیری از پرتاب شدن زمین را با دست‌هایتان بگیرید.
در داخل و خارج ساختمان از قرار گرفتن در کنار دیوارهای جانبی ساختمان اکیداً خودداری کنید.

* نوزادان و اطفال را در قسمت داخل شکم خود در زمانی که در نقطه ایمن قرار دارید؛ قرار دهید و سر و روی آنها را بپوشانید.

* اگر در حال رانندگی متوجه وقوع زمین لرزه شدید، هرگز تلاشی برای ادامه رانندگی نکنید و خودرو را به سمت راست خیابان هدایت کرده و متوقف کنید و سمت چپ خیابان را برای تردد خودروهای آتش‌نشانی و امدادی باز کنید و برای اطلاع از اخبار رادیو را روشن کنید.
چنانچه در هنگام رانندگی و در گاراژ خودرو از خودرو خارج شده و در کنار شاسی آن به صورت درازکش پناه بگیرید. شاسی خودرو یکی از بهترین مثلث‌های حیات را برایتان ایجاد می‌نماید.

* اگر زیر آوار محبوس شدیم:
· دهان خود را با لباس بپوشانید، به آرامی نفس بکشید و خود را از گرد و غبار حفظ کنید و تنها فریاد خود را
برای زمانی نگهدارید که مطمئن هستید که ناجی بالای آوار به دنبال شماست.
· ترجیحاً با زدن آرام و مداوم یک شی فلزی به لوله یا دیوار نزدیک خود، امدادگران را راهنمایی کنید.
· از فریاد زدن بپرهیزید و انرژی خود را هدر ندهید.
· تکان اضافی نخورید و باعث حرکت آوار نشوید.
· کبریت یا فندک روشن نکنید.

بهترین و محتاطانه‌ترین راه این است که در حال حاضر که همه چیز آرام است و آرامش دارید جاهایی در منزل برای خود و خانواده تان در نظر بگیرید تا در نگام وقوع زلزله چنانچه در منزل بودید در آنجا پناه بگیرید

**کیف نجات
برای مسافرت، تا حدامکان تجهیزات مورد نیاز و حتی اضافی و یدکی با خود می‌بریم. چگونه است که برای حفظ جانمان در برابر سوانحی مانند زلزله که احتمال وقوع بالایی در شهرمان دارد، هیچ تمهیدی نمی‌اندیشیم؟

«کیف نجات» محتوی چیست؟
کیف نجات از لوازمی تشکیل شده که در صورت وقوع حادثه در کاهش اتلاف وقت شما مؤثر خواهد بود. شما می‌توانید با صرف مبلغ اندکی این کیف را برای خود تهیه کنید.
· لازم است همه اعضای خانواده، محل نگهداری کیف نجات را بدانند.
· کیف نجات در اندازه‌های گوناگون می‌تواند برای استفاده شخصی، خانگی و اتومبیل، تهیه و استفاده شود.
این کیف باید حداقل دارای لوازم زیر باشد:
1-کیت کمک‌های اولیه:
باند، چسب ضد حساسیت، قیچی، گاز یا تنظیف استریل، پد استریل، پنس، چسب زخم، بتادین، پنبه استریل، باند سه‌گوش، پماد جنتامایسین و تتراسیکلین، محلول شستشوی چشمی، قطره عفونت چشمی، قرص‌های مسکن و سرماخوردگی، کپسول‌های آنتی‌بیوتیک، اسپری‌های بی‌حس کننده، کرم دردهای عضلانی، سرم خوراکی، پماد سوختگی، دستکش یک‌بار مصرف، سوت، نخ و سوزن بخیه.
· لازم است داروها به‌روز نگهداری شوند و داروهایی با تاریخ مصرف جدید جایگزین کنیم.
2-ابزار و لوازم موردنیاز:
· چراغ قوه و باتری اضافی
· یک رادیوی ترانزیستری به همراه باطری
· لباس گرم و لباس زیر برای افراد خانواده
· بیلچه، ناخن‌گیر و چاقو
· صابون(ترجیحاً کاغذی)
· پتوی سفری
3-آب و موادغذایی:
· چند بطری آب معدنی(برای 3 روز و به ازای هر نفر، یک بطری 1.5 لیتری)
· غذاهای کنسرو شده مانند: ماهی، مرغ و یا غذای خشک مانند: خرما، کشمش، بیسکویت(برای 3 روز)
· شکر و نمک

نکته(1): تعداد بطری‌های آب درنظر گرفته شده برای هر خانواده، با توجه به تعدادشان، متفاوت است و با افزایش نفرات، احتمالاً به تعداد بیشتری کیف نجات نیاز خواهد بود.
نکته(2): آب و موادغذایی تهیه شده باید قبل از انقضای تاریخ مصرف استفاده شوند و همیشه با اقلام جدید جایگزین شوند.
4-دیگر لوازم موردنیاز:
· داروهای خاص(مثل داروهای فشارخون، دیابت و ...)
· کپی اسناد و مدارک
· شماره تلفن‌های ضروری، تلفن اقوام(ترجیحاً راه‌دور)
· لوازم بهداشتی مخصوص کودکان و بانوان
· دفترچه راهنمای مشخصات فردی اعضای خانواده(دفترچه اطلاعات خانواده)
· نقشه شهر محل سکونت
· کمی پول نقد و شماره حساب‌های بانکی
· ژل ضدعفونی کننده

نکته: اقلام تشکیل‌دهنده کیف نجات، با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگ و وضعیت آب و هوایی هر منطقه می‌تواند متفاوت باشد.

نکته ای که در آخر میتوان به آن اشاره کرد بیمه زلزله منازل و وسایل آنهاست که بیمه آتش سوزی را نیز در بر میگیرد. شاید به زم برخی افراد شرکت‌های بیمه در هنگام وقوع زلزله از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند اما این تنها راه موجود و محتاطانه ای است که میتوان انجام داد و با رعایت تمامی موارد امیدوار باشیم ، زلزله از ما دور بماند.

بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله
بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله
بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله
بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله
بهترین مکان‌ها برای پناه گیری در هنگام زلزله

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]