یک گشت یک روزه نزدیک شهر تهران

یک گشت یک روزه نزدیک شهر تهران

برای افرادی که در شلوغی شهر تهران زندگی می‌کنند همیشه پیدا کردن منطقه ای خوش آب و هوا که فاصله‌ی کمی از تهران داشته باشد مهم بوده است.
نزدیکی تهران به فشم، لواسان و فیروزکوه باعث شده است جاذبه‌های گردشگری برای تهرانیان وجود داشته باشد تا بتوانند آخر هفته‌ها را با خانواده‌ی خود در دل طبیعت بگذرانند.

چه طور به روستای هرانده برویم
فقط کافی است وارد اتوبان بابایی شرق شوید از آنجا وارد آزاد راه تهران پردیس شوید. قبل از رسیدن به رودهن باید وارد جاده‌ی فیروزکوه شوید. قبل از رسیدن به فیروزکوه حدودا 12 کیلومتر مانده به فیروزکوه خروجی هرانده را پیدا کنید و به سمت این روستا حرکت کنید.

جاذبه‌های روستای هرانده
هرانده روستایی است که از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه به حساب می‌آید. هرانده در 15 کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه و 120 کیلومتری شمال شرق تهران قرار گرفته است.
دهکده ای است که کمتر برای ساکنین شهرهای اطراف شناخته شده است. هرانده بین دره ای به همین اسم و دشت بورنیک قرار گرفته است.
با وارد شدن به روستا باغ‌های سیب توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. این باغ‌ها برای روستایینا است و احتمالا اجازه‌ی نشستن داخل آن‌ها را نخواهید داشت. اما بعضی از باغ‌ها توسط روستاییان با پرداخت مبلغی اجازه چادر زدن و پهن کردن زیر انداز داخل باغشان را به گردشگران می‌دهند.
روستاییان هرانده با سنگ و گل و کاهگل و چوب خانه‌های خود را ساخته اند. تماشای طبیعت بکر در کنار خانه‌های روستاییان برای هر طبیعت دوستی پر از هیجان و لذت خواهد بود.
دو رودخانه‌ی بسیار زیبا به نام‌های قزقان چای و نمرود از داخل این روستای کوچک عبور کرده اند.
مردم این روستا معمولا مشغول دامداری و باغداری هستند . برخی هم به کارهای هنری و ساخت صنایع دستی اشتغال دارند.
در این روستا ماهی قزل آلا و باغ‌های گل هم به وفور دیده می‌شود.
بعد از یک پیاده روی نیم ساعته و گذشتن از باغ‌های سیب به دشتی وسیع به نام بورنیک خواهید رسید.

غار بورنیک غاری به قدمت انسان‌های اولیه
از میان دشت کوهی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. اگر پاکوب کوه را دنبال کنید یک مسیر در حدود 5 کیلومتر شما را به ابتدای غار بورنیک می‌رساند. البته این مسیر حدودا 2 ساعت از شما زمان می‌برد و اگر کودک به همراه شماست رفتن به این غار به شما توصیه نمی‌شود. چرا که مسیر چندان مناسبی برای عبور افراد عادی و کودکان که تجربه کوهنوردی ندارند وجود ندارد.
غار نوردی آن هم این غار که مسیری نسبتا سخت دارد برای فصل زمستان اصلا توصیه نمی‌شود.
موقعیت دقیق غار بونیک را می‌توان بین روستای هرانده و روستای خمده در نظر گرفت.
گفته می‌شود که غار بورنیک بسیار قدیمی است و محل زندگی انسان‌های اولیه بوده است. بعد‌تر ها از این غار به عنوان محلی برای دیده بانی استفاده می‌شده.
دهانه‌ی این غار عرضی در حدود 20 متر و ارتفاعی 8 متری دارد که به نوبه‌ی خودش ورودی بسیار بزرگی به حساب می‌آید.
زمانی که وارد این غار می‌شوید استالاکتیت‌های گل کلمی و نخودی رنگ که گاها به رنگ سفید یا صورتی در می‌آیند توجه تان را به خودشان جلب خواهد کرد.
اگر بار اول است که به این غار می‌روید حتما به صورت گروهی حرکت کنید و تجهیزات کامل برای یک کوه نوردی حرفه ای را به همراه داشته باشید.

در چه فصلی به روستای هرانده و غار بورنیک سفر کنیم؟
روستای هرانده در ارتفاع 1785 متری از سطح دریا قرار گرفته است . به همین خاطر زمستان‌ها در این روستا هوا بسیار سرد خواهد بود. پیشنهاد ما به شما سفر در بهار و پاییز است . روستای هرانده در این فصل‌ها بسیار زیبا است.

چه وسایلی را با خود به همراه ببریم؟
از آنجاییکه رستورانی در این روستا وجود ندارد حتما وعده غذایی تان را با خود به همراه داشته باشید.
پوشیدن کفش مناسب هم یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.
اگر قصد دارید یک تجربه‌ی هیجان انگیز داشته باشید و تا غار بورنیک پیش روی کنید حتما لازم است کفش مناسبی برای کوهنوردی به پا کنید.
https://www.mihmansho.com/
یک گشت یک روزه نزدیک شهر تهران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]