روستای گوران کجاست؟

روستای گوران کجاست؟

روستای گوران کجاست؟

روستای گوران یکی از جاهای دیدنی جزیره قشم است که هنوز برای بسیاری از مسافران ناشناخته مانده است. گوران، بندری تاریخی با نخلستان‌های زیباست که در ساحل شمالی قشم قرار دارد و بخشی از دهستان صلخ است. روستای گوران از قشم حدود ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. اسنپ‌ تریپ، سرویس رزرو هتل در این مطلب روستای گوران را به شما معرفی کرده است.

چرا اسم این روستا گوران است؟

. قدمت روستای گوران به دوران هخامنشیان باز می‌گردد و احتمالا در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. در گذشته مردم قشم نیز مثل بسیاری از نقاط ایران، به غیر مسلمانان گور می‌گفتند. ساکنان این روستا نیز زرتشتیانی بودند که شغلشان ساخت و تعمیر لنج بود. به همین دلیل اهالی جزیره مردم روستا را گورون می‌خوانند که جمع واژه گور بود. نام روستای گوران نیز تغییر شکل‌یافته واژه گورون است.

سد تاریخی گوران

سد تاریخی گوران یکی از آثار تاریخی قشم است که در روستای گوران واقع شده است. اگرچه این سد مربوط به دوره پهلوی است اما کارشناسان اعتقاد دارند پی نخستین سد گوران به دوره هخامنشیان تعلق دارد و تاج آن نیز مربوط به دوره ساسانیان است. سد گوران بزرگترین سازه ساروجی در جزیره قشم است که به ثبت ملی نیز رسیده اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از قدمت سد، بخش تاریخی آن از بین رفته و یک پوشش سیمانی جایگزین‌ آن شده است. البته سد گوران تنها سد تاریخی قشم نیست و با توجه به اهمیت آب شیرین در این جزیره سدهای تاریخی دیگری نیز هستند. سدهای پی پشت، سد خاصلی دیرستان، سد بالا تل، سد درهاش گیاهدان، سد گربدان و سد رمکان دیگر سدهای قشم هستند که هر یک جاذبه‌ای دیدنی محسوب می‌شوند.

روستای گوران کجاست؟

اگر قصد سفر به قشم را دارید پیش از سفر به صفحه هتل ‌های قشم با تخفیف مراجعه کنید.

لنج‌سازی در گوران

روستای گوران کجاست؟

گوران از گذشته به دلیل رونق صنعت‌ لنج‌سازی اهمیت بسیاری داشته است. به کشتی‌های چوبی سنتی در خلیج فارس و اقیانوس هند لَنج می‌گویند که در گویش محلی جنوبی‌ها لِنج تلفظ می‌شود. به هر نوع قایق و کشتی که موتور (یا به قول محلی‌ها مکینه)، داشته باشد، لنج می‌گویند. لنج یکی از بزرگترین صنایع دستی جهان است. قشمی‌ها به لنج، جهاز نیز می‌گویند.

گوران مرکز اولیه ساخت لنج در جزیره قشم است. این روستا در حال حاضر نیز از بزرگ‌ترین مراکز تولید و ساخت لنج‌های سنتی در ایران است. لنج‌هایی که در گوران ساخته می‌شوند در سفر میان جزایر و بندرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس به کار گرفته می‌شوند. هنر لنج‌سازی از گذشته تاکنون در میان اهالی گوران حفظ شده است. جالب است بدانید برای ساخت یک لنج حدود دو میلیارد تومان هزینه می‌شود. هم‌چنین ساخت هر لنج چوبی به حداقل دو سال زمان نیاز دارد. با اینکه لنج‌ها ظاهری سنتی و ساده دارند اما داخل آن‌ها به اندازه ظاهرشان ساده نیست. درون هر لنج از تجهیزات مختلفی مثل جی‌پی‌اس و کامپیوتر استفاده شده است. با این حال لنج‌ها توسط مهندس‌ها ساخته نمی‌شوند و ساخت این لنج‌های غول پیکر بر عهده استادکار باتجربه و کارگران زحمت‌کش است.

اگر به گوران سفر کنید می‌توانید از کارگاه لنج سازی بازدید کنید و با فرآیند لنج‌سازی توسط مردم محلی روستا ار نزدیک آشنا شوید. تماشای لنج‌های عظیم‌الجثه احتمالا برای هر کسی جذاب است.

این مطلب توسط اسنپ‌تریپ نوشته شده است. اسنپ تریپ، به‌روزترین مرجع گردشگری در ایران است که از طریق آن می‌توانید به طور آنلاین اقدام به رزرو هتل و بلیط هواپیما کنید.  رزرو هتل های ایران از طریق اسنپ‌تریپ برای شما بسیار ارزان تمام می‌شود.

روستای گوران کجاست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]