گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد

گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان کشف این سیستم آب‌رسانی در خیابان حافظ جنوبی بروجرد به دنبال یک گودبرداری و پی‌کنی ساختمان صورت گرفته است. در جریان این گودبرداری آثار تأسیسات و سیستم آب‌رسانی قدیمی دیده شده که در قالب این سیستم خمره‌های سفالی برای پالایش آب و گل و لای موجود در آن استفاده شده و کار تصفیه آب را انجام می‌داده است. وجود یک سیستم تقسیم آب هوشمندانه در این تأسیسات کشف‌شده بیانگر هوشمندی استفاده بهینه از منابع کم آبی در آن برهه زمانی بوده است، این مجموعه از شهر قبلاً بخشی از ارگ حکومتی بوده است. و به نظر می‌رسد این سیستم آب‌رسانی در محوطه باغ تعبیه‌شده است.با توجه به انجام بررسی‌های اولیه در این زمینه مستندسازی کلی از آثار کشف شده و وضع موجود صورت گرفته است.هنوز تصمیم‌گیری انجام‌نشده که این سیستم به همین صورت باقی بماند و یا آثار تاریخی را بیرون آورده و به مکان حفاظت‌شده دیگری منتقل کرد.
با توجه به بررسی‌های کارشناسان در مورد پیشینه این سیستم آب‌رسانی فعلاً نمی‌توان در مورد دوره تاریخی این تأسیسات اعلام نظر قطعی کرد.در حال حاضر مجموعه کشف‌شده توسط نیروهای یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی تحت حفاظت و بررسی قرار دارد.شهر قدیم بروجرد دارای دولایه حفاظتی بوده که اولی تمام شهرراحاطه می‌کرده و دارای۵۷ برج بوده است داخل این محدوده که حدود ۲۸۰ هکتار وسعت داشته یک لایه حفاظتی ویژه برای ارگ حکومتی نیز وجود داشته است.محل کنونی ارگ شامل محوطه دژبان، سالن تختی، دبیرستان احمدیه، دبیرستان امام خمینی، اداره دارایی، مخابرات شهید قندی بوده که دروازه ارگ حدوداً نزدیک سه‌راه شهید قندی در خیابان سعدی قرار داشته و بر همین اساس قدیمی‌های شهر هنوز به خاطر دارند که این محدوده و تقریبا انتهای خیابان سعدی را دروازه ارگ می‌گفتند. بدیهی است ورودی ارگ یا حداقل یکی از ورودی اصلی آن در همین حدود قرار داشته است.
به‌هرحال ارگ حکومتی مانندیک باغ بزرگ داخل شهر قرار داشته و از یک سیستم آبیاری طراحی‌شده برخوردار بوده است.در این کار با استفاده از لوله‌های سفالی (تمپوشه یا تنپوشه) کار انتقال آب و استفاده از ظروف سفالی بزرگ محلی برای تقسیم آب و هم‌زمان گرفتن گل‌ولای از آب و کاهش احتمال گرفتگی در مسیر آب را تعبیه کرده اند.نکته قابل‌توجه در این موضوع دقت نظر در بهره‌مندی از منابع آب است.

گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد
گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد
گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد
گودبرداری رازِ «ارگ بروجرد» را فاش کرد

حمید سجادی

حمید سجادی شنبه 28 شهریور 94 - 23:24

افرین اون موقع به فکر استفاده از منابع اب بودند الان متاسفانه یه بارون شدید چه میکنه تو تهران و بیشترم تقصیر ما مردمه که به فکر شهرمون نیستیم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]