گور دخمه اسحاق وند کرمانشاه

گور دخمه اسحاق وند کرمانشاه

این گوردخمه‌ها در بیست و پنج کیلومتری جنوب غربی هرسین ، در شمال شرقی روستای « ده نو » قرار دارند . نام این گوردخمه‌ها از روستایی به نام « اسحاق وند » گرفته شده است . در میان اهالی محل این گوردخمه‌ها به « فرهاد تاش » معروف است .
این مجموعه شامل سه گوردخمه است . گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گور دخمه دیگر قرار دارد . گور دخمه سمت چپ به شکل طاقچه ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض 10/2 متر است . گور دخمه میانی به عمق 75/1 و عرض 63/1 متر و گور دخمه سمت راست به عرض 10/2 متر است . اطراف هر یک از این گور دخمه‌ها قاب بندی شده است . در قسمت بالای گوردخمه میانی ، تصویر مردی به حالت تمام قد ، به ارتفاع 87/1 متر و با چهره ای نیم رخ حجاری شده است . این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن دارد و دست‌های خود را حالت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است . در مقابل او مشعلی به ارتفاع هشتاد و سه سانتیمتر و سپس آتش دانی به ارتفاع نود و چهار سانتیمتر دیده می‌شود . در پشت این آتش دان ، فردی به ارتفاع هشتاد سانتی متر حجاری شده که دست هایش را بلند کرده و از پش یک شی ء را گرفته است .
در گذشته این گوردخمه‌ها را به دوره ماد نسبت می‌دادند ؛ ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف نظر هایی وجود دارد . هرتسفلد آنها را به دوره هخامنشی نسبت می‌دهد و معتقد است که گوردخمه میانی قبر گئومات مغ است .
اگر چه عده ای دیگر نیز این گوردخمه را متعلق به دوره هخامنشی می‌دانند ، ولی انتساب آن را به گئومات مغ بی پایه و اساس می‌دانند . در پژوهش‌های اخیر، این گوردخمه‌ها را به دوره سلوکی نسبت داده اند . در زمان اشکانیان نقش آتش دان و پیکره شخصیتی که هر دو دست هایش را بلند کرده و از پشت شیء را گرفته ، حجاری شده است .
گور دخمه اسحاق وند کرمانشاه
گور دخمه اسحاق وند کرمانشاه

کورش خان محمدی

کورش خان محمدی یکشنبه 29 شهریور 94 - 22:19

سپاس کدبان / دیار کرمانشاهان برایم بسیار جذاب است، سنگـــ تراشان زیادی در دوره‌های مختلف در این دیار باشکوه از خودشان آثار زیبایی به جای گذاشته اند.. از ماد تا حال | خالو حسین |

vahid R

vahid R دوشنبه 30 شهریور 94 - 19:32

سپاس ازتوجه شما دوست عزیزم آقای خان محمدی.

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]