امامزاده کوسه هجیج

امامزاده کوسه هجیج

این امامزاده در روستای هجیج در بیست کیلومتری غرب شهرپاوه در روستای هجیج، منطقه­ای صعب العبور و در کنار رودخانۀ «سیروان» قرار دارد.
پیشنمازان روستای هجیج دربارۀ نام و نسب امامزاده به نقل از کتاب «بحرالانساب» چنین می­گویند: «نامش عبیدالله است. فرزند امام موسی‏کاظمA برادر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضاA می‏باشد که پس از شهادت پدربزرگوارش در زمان هارون الرشید (193-170ق.) با یکی از برادرنش به نام امامزاده اسماعیل از پنج سالگی به این منطقه پناه آورده که بعدها برادرش به «اسپریس» رفت که اینک یکی از روستاهای اطراف پاوه است. عبیدالله در همین روستای «هجیج» ماندگار شد و اندک اندک یارانی گرد او جمع شدند، و در آن انزوا که محلی سنگلاخی و دارای درختان جنگلی، شور و حال مریدی و مرادی به راه انداختند. وقتی مریدان وی به هفت تن رسیدند ایشان درگذشت.
امامزاده را می­گویند کوسه بود و از پریشانی اوضاعش میل تأهل نداشت و یاران تا وقتی او زنده بود ازدواج نکردند تا حرمتش را پاس دارند.
مردم منطقه به امامزاده کوسه «سلطان عبیدالله» و «سیّد عبیدالله» نیز می‏گویند و کشف و کرامات و خوارق عاداتی برای او نقل می­کنند
اهل این قریه، لباس، عمامه و کلاه مخصوص دارند که در تمام دنیا به وسیلۀ آن شناخته می­شوند
بنای امامزاده، در کنار یک مسجد و گورستان کوچکی قرار دارد. مسجد را مسجد حاجت و امامزاده را «امامزاده موسی»، «امامزاده کهنه» و «امامزاده راسته کوچه» نیز می­نامند. مرقد امامزاده در زیر گنبد نسبتاً بزرگی واقع شده که پاطاق مقرنسی دارد. روی قبر، صندوق چوبی زیبایی نهاده­اند. محراب سنگی مقرنسی نیز در امامزاده تعبیه کرده­اند که تزییناتی از گل و بوته و اسلیمی دارد و روی آن را رنگ­آمیزی کرده ­اند
امامزاده کوسه هجیج
امامزاده کوسه هجیج

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]