گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران

گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران

قبرستان منحصر به فرد هفتاد مولا در شهرستان میرجاوه قرار دارد که قبرهای آن هرگز نور و گرمای خورشید را احساس نکرده اند. این بنا در دل صخره ای بزرگ واقع شده است و سبک معماری آن به اوایل دورهی اسلامی بر میگردد که تقلیدی از زیگوراتهای مقبره کوروش در بین النهرین است و ابزار سازندهی آن خشت خام میباشد، که نحوهی بنای آن بدین صورت است که ابتدا یک محل صندوقچه مانندی ساخته و سپس جسد را درون آن نهاده و روی آن را با چوب پوشانده اند ،سپس گنبد مثلثی شکل به ارتفاع بیش از یک متر روی آن ایجاد نموده اند.

2. گورستان تاریخی فال، در روستای فال از توابع بخش گله دار شهرستان مهر قرار دارد. این قبرستان بیش از 50 قطعه سنگ تاریخی صندوقی شکل و در اندازههای مختلف دارد که مربوط به قرون هشتم و یازدهم هجری میباشد,سنگهایی با انواع نقوش مهندسی، گیاهی و آیات قرآنی و نام و نشان بزرگان و اندیشمندان جنوب در این گورستان دیده میشود. بررسی باستان شناسان نشان داد که فال همان فال باستانی است که پنج قرن به عنوان نماد یکی از مهمترین شهرهای تاریخی دوره اسلامی در فارس اشتهار داشته است.

3. گورستانی خاموش و مرموز در دل روستای باستانی تیس با قدمتی حداقل 2300 ساله که در آن اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با راز آمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار باستانی بر جای مانده پیوند خورده است و گورستان جن که بلوچها به آن " جن سنط " میگویند یکی از این رازهاست. قبرها در کنار هم بر روی سطحی صخره ای حفر شده اند. حفر این گورها بر سطح سنگی حیرت و پرسش بازدیدکنندگان را بر میانگیزد . شاید به دلیل حفظ مردگان و در گذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی اجساد، رنج کندن سنگ را بر خود هموار میکردند و گورها را اینچنین میساختند. شاید برای احترام به مردگان بوده و شاید هم باور مردم محلی درست باشد که " این گورها متعلق به جن هاست. بشر امروزی با وسایل ابتدایی به دشواری توانایی حفر این گورها را بر روی سطح سخت سنگی دارد. شاید به همین دلیل است که مردم محلی حفر این گورها را به نیرویی مافوق بشر نسبت میدهند.

4. . گورستان سفید چاه، شاید یکی از عجیبترین گورستانهای ایران باشد. این قبرستان متعلق به دوره تیموریان است که در روستای سفید چاه شهرستان بهشهر قرار دارد. سفید چاه قبرستانی که با سنگهای عمودی خاکستری و حکاکیهای عجیب و غریب این سنگ ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک میکشد. در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریبا کسی نیست که چیزی از داستانهای شگفتانگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد. آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمیگذارد اجساد مردگانشان بپوسد و قدمت آن به بیش از ۱۲۰۰ سال پیش بازمیگردد که نمای گورستان با تخته سنگهای محرابی در صفوف منظم در بدو ورود همانند لشکری عظیم است که به پا ایستاده اند و نظاره گر هستند.این قبرستان به دلیل شکل خاصی که دارد و نظمی که در بین سنگ قبرها حاکم است حالت عجیبی در انسان حاکم می‌کند. در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی میکردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده سنگتراشان و حکاکان مصیبمحله، عمر حکاکی روی سنگها هم به پایان رسیده است.

5.. جایی در دوردستهای شمال گلستان بر روی تپه ماهورهای سبز صحرا گورستانی باستانی با منظره خیره کننده و عجیب قرار دارد که آدمی را به اسرار همچنان ناشناخته تاریخ بازمیگرداند، گورستانی با سنگ قبرهای منحصربه فرد و بینظیر که تا 5 متر قد دارند و هنوز قدمت دقیق آنها معلوم نیست. سنگ مزارهای گورستان «خالد نبی» که طول آنها حداقل بین نیم تا حداکثر 5 متر است، با قطری بیش از 50 سانتیمتر و وزنی بالغ بر 2 تن به صورت ایستاده و در شکلهایی تجریدی از سنگ یکپارچه حجاری و تراشیده شده است. کاربرد این سنگ قبرها هنوز مشخص نیست اما به گفته مردم محلی منطقه این مکان همان جایی است که خالد نبی(ع) در آن دعا کرد که قومش به سنگ تبدیل شود و دست کفار به آنها نرسد. این گورستان که از سنگهای یک پارچه تراشیده شده به سه دسته کلی تقسیم میشوند: سنگ مزارهای استوانهای بلند، مستقیم و عمود که به شکل آلت مردان ساخته اند که احتمالاً مخصوص گور مردان بودهاست. سنگ مزارهایی صلیبی شکل و یا بصورت نیم کره و شبیه دو پستان بزرگ ساخته شدهاند، که احتمالاً مخصوص گور زنان بودهاست. و همچنین سنگ مزارهایی که به شکل شاخ قوچ ساخته شدهاند. در فرهنگ قدیمی ترکمنها قوچ مظهر قدرت و فرمانروایی است. در فصل بهار زیارتگاه خالد نبی را از دست ندهید، مزارع کلزا و گندم که مسیر حرکت هستند، دشت شقایق اطراف مزار، سنگ قبرهای تاریخی، مقبره خالد نبی و در آخر هم دشت وسیع و آب و هوای خوب شما را شیفته این مکان میکند.
گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران
گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران
گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران
گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران
گورستان‌های عجیب و اسرار آمیز ایران

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی دوشنبه 30 شهریور 94 - 14:02

چقدر جالب، ممنون

فاطیما راد

فاطیما راد دوشنبه 30 شهریور 94 - 14:25

واقعا عجیبن!

مهسا حسن نژاد

مهسا حسن نژاد دوشنبه 30 شهریور 94 - 20:45

چقدر عجیب غریبه تاریخ. واقعا جالب بود ممنون

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]