قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا

قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا

قصر پوتالا (در انگلیسی: Potala Palace، در تبتی: པོ་ཏ་ལ།) نام صومعه مقدس بودائیان و اقامت‌گاه سابق دالایی لاما است که در شهر لهاسا در تبت قرار دارد. قبر هشت دالایی لاما در عمارت قصر سرخ قرار دارد. قصر پوتالا دارای بیش از یک‌هزار اتاق است. در قصر پوتالا بیش از بیست هزار مجسمه و آثار ارزشمند و بی‌نظیر هنری قرار دارد. با وجود اینکه قصر پوتالا دارای یک‌هزار اتاق است، اما اتاق خواب شخصی دالایی لاما، تنها دارای مساحتی به اندازه ۰٬۴۶۵ متر مربع بوده است.
قصر پوتالا شامل قصر سفید و قصر سرخ و ساختمان‌های الحاقی آن‌ها است. قصر پوتالا همچنین در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
قصر پوتالا محل و اقامتگاه دائمی دالایی لاما بود، تا اینکه تنزین گیاتسو، ۱۴اُمین دالایی لاما و دالایی لامای کنونی، در پی اشغال نظامی تبت توسط جمهوری خلق چین و قیام ناموفق ۱۹۵۹ میلادی به هندوستان گریخت. همکنون قصر پوتالا به «موزه دولتی چین» تبدیل شده است. قصر پوتالا نامش را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آئین بودایی است، گرفته است.
افسانه‌ها حکایت از این دارند که پادشاه تبت به نام «سانگتسن گمپو» در قرن 7 میلادی برای ادای احترام به عروس خود که شاهزاده «ون چنگ» از خاندان «تانگ» چین (618 – 907 قبل از مسیح) بود، این قصر را ساخته است. این قصر 9 طبقه و صدها اتاق دارد و روی تپه سرخ تبت بنا نهاده شده است. سال‌ها پس از سقوط سلسه گمپو و در طول جنگ، این قصر نیز تخریب شد. قصری که در حال حاضر وجود دارد در خلال سال‌های 1644 تا 1911 قبل از میلاد مسیح، توسط سلسله «کوئینگ» بازسازی شده است.
این قصر مظهر بودائیسم تبتی و نقش مهم آن در اداره سنتی کشور تبت بوده است. این مجموعه بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره لهاسا و در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده است.قصر پوتالا از شاه‌کارهای مهم معماری تبتی است.
• مسیر رسیدن به این قصر بسیار ناهموار است. بازدیدکننده‌ها باید از ورودی اصلی شرقی وارد شوند.
• فقط یک ساعت می‌توان از قصر بازدید کرد. محدودیت زمانی دارد.
• در طول مسیر رسیدن به قصر هیچ دستشویی وجود ندارد. داخل قصر در سمت شرقی قصر سفید یک دستشویی هست که می‌توانید استفاده کنید.
• هوای این منطقه بسیار سرد است و با خود یک لباس گرم همراه داشته باشید.
• هیچ نوع نوشیدنی حتی آب هم نمی‌توانید با خود به این قصر وارد کنید.
• کیسه‌های اکسیژن در این مکان ممنوع هستند.
• در این قصر نباید تابوهای بودایی‌های تبت را بشکنید. کلاه یا عینک استفاده نکنید. در تالارها داخلی سیگار نکشید.
قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا
قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا
قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا
قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا
قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا

ملیکا حسنیدخت

ملیکا حسنیدخت پنجشنبه 2 مهر 94 - 22:37

باشکوه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]