چرا 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است؟

چرا 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است؟

هر سال در روز 27 سپتامبر، کشورهای مختلف روز صنعت گردشگری را جشن می‌گیرند و برنامه‌های متعددی به این مناسبت ترتیب می‌دهند، اما کمتر کسی می‌داند علت گره خوردن این روز با نام صنعت گردشگری چیست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز 27 سپتامبر که مصادف است با پنجم مهرماه، در دنیا به عنوان روز جهانی گردشگری شناخته می‌شود. در این روز کشورهای اقصی نقاط دنیا جشن‌هایی برگزار می‌کنند و برای رونق صنعت گردشگری‌شان تخفیف‌ها و فرصت‌هایی را در اختیار مسافران داخلی و خارجی می‌گذارند.
به عنوان مثال امسال کشور هند بازدید از حدود 200 جاذبه گردشگری‌اش را در این روز رایگان اعلام کرد. همچنین تمام 170 رستوران و هتل شهر آگرا با تخفیف 25 درصدی به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.
اما آنچه 27 سپتامبر را از دیگر روزهای سال متمایز می‌کند، پایان فصل رونق گردشگری در کشورهای نیمکره شمالی کره زمین و شروع فصل تعطیلات در نیمکره جنوبی است.
کشورهای دنیا امسال سی‌وپنجمین روز جهانی گردشگری را جشن می‌گیرند. سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل، نهادی است که این مناسبت را یکی از مهمترین رویدادهای سالانه خود می‌داند.
آخرین آماری که از صنعت گردشگری جهانی در دسترس است، متعلق به سال 2013 میلادی است. در این سال بیش از هفت تریلیون و 580 میلیارد دلار از طریق صنعت گردشگری به دست آمد. این به معنای شاغل شدن میلیون‌ها نفر و واریز شدن حجم عظیمی از مالیات به جیب دولت‌ها و در نتیجه رشد اقتصادی کشورهاست.
بیش از نیمی از گردشگران سال 2013 اروپایی بودند و چینی‌ها 11.1 درصد این آمار را به خود اختصاص دادند. بخش هتل‌داری در آن سال رشدی 57 میلیارد دلاری را تجربه کرد.
به گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، اما صنعت گردشگری تنها به کسب سود و اشتغال‌زایی محدود نمی‌شود، وقتی سومین اجلاس سازمان جهانی گردشگری در سال 1979 در سازمان ملل برگزار شد؛ جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این مناسبت و در کل تاثیر گردشگری بر ابعاد مختلف جوامع دنیا مدنظر قرار گرفت.
سازمان جهانی گردشگری در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: هربار که ما به هر دلیلی سفر می‌کنیم، بخشی از حرکت جهانی می‌شویم، حرکتی که قدرت رشد دادن، اشتغال‌زایی دارد و کمک می‌کند جوامعی با ثبات در آینده بسازیم. حرکتی که باعث ایجاد درک متقابل می‌شود و به ما کمک می‌کند از میراث فرهنگی و طبیعی مشترک‌مان محافظت کنیم.
چرا 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است؟
چرا 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری است؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]