مهرگان یا جشن مهر

مهرگان یا جشن مهر

یکی از بزرگترین جشن‌های ایران است که درمهر روز از برج مهر برگزار می‌شود. «مهرگان» پس از نوروزبزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده‌است.این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز به گستردگی برگزار می‌شود.
این جشن در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شود. زرتشتیانایران و خارج از ایران آنرا در دهم مهر یا نزدیک‌ترین زمان به دهم مهر و یا پیش از آن برگزار
در زمان ساسانیان بر این باور بودند که اهوره‌مزدا یاقوت را در روزنوروز و زبرجد را در روز مهرگان آفریده‌است و از دیر باز ایرانیان بر این باور بودند که در این روز کاوه آهنگر علیه ضحاک به پاخواست و فریدون بر اژی دهاک(ضحاک) غلبه کرد.مردم ایراناز هزاره دوم پیش از میلاد آن را جشن می‌گیرند. مهرگان نیز همانند نوروز با آیین یگانه و آداب و رسوم ویژه برگزار می‌شود.
فلسفه جشن مهرگان سپاسگزاری از خداوند به خاطر نعمت‌هایی است که به انسان ارزانی داشته و استوار کردن دوستی‌ها و مهرورزی میان انسانهاست.مردمان در این روز تا حد امکان با جامه‌های ارغوانی (یا دستکم با آرایه‌های ارغوانی) بر گرد هم می‌آمده‌اند؛ در حالی که هر یک، چند «نبشته شادباش» یا به قول امروزی، کارت تبریک برای هدیه به همراه داشته‌اند. این شادباش‌ها را معمولاً با بویی خوش همراه می‌ساخته و در لفافه‌ای زیبا می‌پیچیده‌اند.

امیرطاها یوسف زاده

امیرطاها یوسف زاده دوشنبه 6 مهر 94 - 17:32

کاش این جشن‌ها دوباره احیا بشه

پیام بهرامیان

پیام بهرامیان دوشنبه 6 مهر 94 - 17:37

جایی این جشن کجا برگزار میشه ؟ کسی اطلاع داره؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]