صید غیرقانونی پرندگان

صید غیرقانونی پرندگان

صید غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار آغاز شد..
جشن ورود پرندگان مهاجر
امروزه در همه جاى کره خاکى ورود پرندگان مهاجر شروع جشن و شادى مردم آن مناطق و آغاز تورهاى سیاحتى و سرازیر شدن تورریست و گردشگر است اما با وجود دارا بودن بالاترین ظرفیت براى داشتن صنعت اکوتوریست و پرنده نگرى در کشور ما، شروع مهاجرت پرندگان فقط براى عده محدودى خبر خوش محسوب می‌شود. همانهایى که به بهانه معیشت و گذران زندگى در توریستى‌ترین و پر آب و نعمت‌ترین نقطه کشور، براى تاراج این سرمایه ملى و بین المللى کیسه دوخته و از آسمان و زمین براى غارت هرچه بیشتر آن دام برپا میکنند.
پرندگان مهاجر زودتر از سال‌های گذشته وارد مازندران شده اند
از اواخر مرداد ماه سال جاری همزمان با بارندگى ها، دسته هاى بزرگ خوتکاى ابرو سفید که پیشقراولان پرندگان مهاجر هستند وارد طبیعت کشور شدند.
اما امسال بیش از دو ماه زودتر از موعد هرسال، دسته هاى نسبتا بزرگ فیلوش و اردک سرسبز و خوتکاى معمولى و به شکل محدودتر سایر مرغابی‌ها و باکلان، همراه با جمعیت هایى از انواع حواصیل‌ها و پرندگان کنارآبزى همراه این پیشقراولان بودند.
این پدیده در حالى اتفاق افتاد که هنوز اغلب شالیزارهاى منطقه فریدونکنار زیر کشت مجدد برنج هستند. نبود عرصه آبى، فرود بسیارى از این پرندگان را دچار مشکل نموده و اغلب پرندگان به ناچار در دریا فرود آمده اند.
کشت مجدد برنج در تابستان با توجه به گرماى هوا و مقاوم شدن آفت ها، همراه با استفاده چندین برابرى از سموم قوى و انواع کود شیمیایى به نسبت کشت اول در بهار است. استفاده از آب و رستنی هاى این زمین هاى سمى بى تردید تبعات جدى را براى حیات تمامى جاندارن در پى خواهد داشت. (لینک مرتبط)
هم اکنون صیادان و شکارچیان از حضور پرندگان در اندک عرصه هاى آبى منطقه براى نصب دام هاى هوایى و یا تیراندازى در هر صبح و غروب نهایت استفاده را می‌برند.
اطلاعیه محیط زیست مازندران مبنى بر اعلام ممنوعیت استفاده از روش هاى صید غیر سنتى پرندگان مهاجر
تنها روش مجاز صید پرندگان استفاده از روش دوما می‌باشد که روش سنتى صید پرندگان محسوب می‌شود. در این روش صید بر خلاف دام هاى هوایى و دام کِرِس، به جمعیت هاى پرندگان آسیبى وارد نمیشود و برداشت به شکل منطقى و پایدار از گونه هاى فراوان و با حفظ آرامش زیستگاه انجام میشود.
اول مهرماه ١٣٩۴ اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اطلاعیه اى را در پرتال آن اداره کل منتشر کرد و علاوه بر توضیحات ممنوعیت استفاده از روش هاى صید غیر سنتى پرندگان شامل کِرِس (دام بزرگ زمینى حاشیه محل هاى تجمع پرندگان مورد استفاده براى صید در طى روز) و گِذر، شب دام و تور هوایى که روش هاى صید شبانه هستند، بخشى از جدول مصوبه جدید نرخ ضرر و زیان حاصل از شکار غیرمجاز که شامل گونه هاى پرندگان مهاجر منطقه میباشد را نیز منتشر نمود.
این اقدام در نوع خود اقدامى شایسته و مهم بوده و فعالین محیط زیست استان مازندران و سراسر کشور از هیچ حمایت و کمکى در مسیر اعمال این اطلاعیه مهم براى طبیعت کشور فروگذار نخواهند نمود.

منبع :http://www.iew.ir/1394/07/06/40548
صید غیرقانونی پرندگان
صید غیرقانونی پرندگان
صید غیرقانونی پرندگان
صید غیرقانونی پرندگان
صید غیرقانونی پرندگان

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی ﺳﻪشنبه 7 مهر 94 - 17:36

چقدر ناراحت کننده

نگار خسروی

نگار خسروی ﺳﻪشنبه 7 مهر 94 - 18:50

:((((((((((

فاطیما راد

فاطیما راد چهارشنبه 8 مهر 94 - 00:01

باعث تاسفه :(

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]