گشتی فراموش‌نشدنی در پارک جنگلی باراجین

گشتی فراموش‌نشدنی در پارک جنگلی باراجین

استان قزوین در شمال غربی کشورمان به رغم اینکه تنها یک درصد از مساحت ایران را شامل می‌شود، با داشتن 11 درصد از آثار تاریخی ملی ثبت شده، تاریخی‌ترین استان کشورمان است. دلیل این موضوع را می‌توان پایه‌گذاری دولت اسماعیلیه در سال 483 هجری قمری و نیز نیم قرن پایتختی این شهر در دوره صفویه دانست.
در مورد پیشینه نام قزوین باید گفت که در زمان ساسانیان «کشوین» نامیده می‌شده که به معنای سرزمینی است که نباید از آن غافل شد. برخی نیز نام آن را «قسوین» سرزمین مردمان پرصلابت و استوار دانسته‌اند. اما باستان‌شناسان امروزی قزوین را عربی شده «کاسپین» می‌دانند و معتقدند مهاجرت کاسپی‌ها از سواحل دریای خزر به قزوین دلیل این نامگذاری بوده است.
اما علاوه بر دیدنی‌های تاریخی، قزوین جاذبه‌های طبیعی زیبایی هم دارد که پارک جنگلی «باراجین» یکی از آنهاست. این پارک که در دو کیلومتری شمال شهر قزوین قرار دارد، با 1500 هکتار وسعت بزرگ‌ترین پارک جنگلی ایران است.
علاوه بر امکاناتی همچون زمین چمن، پیست‌های دوچرخه‌سواری و موتورسواری و سینمای تابستانی، قله مردمی به ارتفاع 2100 متر و رودخانه ارترک نیز در محدوده این پارک جنگلی واقع شده‌اند.
«دهکده حیات طبیعت» نیز از دیدنی‌های منحصر به فرد پارک جنگلی باراجین است.
این پروژه کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری دارد و در ساخت آن از ویژگی‌های پارک‌های مشابه در سطح جهان الگو گرفته شده است.
هیئت کوهنوردی استان قزوین و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین هر سال در فصل‌های بهار و تابستان اقدام به برگزاری همایش‌های کوهنوردی خانوادگی در قله مردمی این پارک می‌کنند.
برای مسافران پارک جنگلی کمپینگ نیز وجود دارد تا بتواند از امکانات این پارک بهره کافی را ببرند.
اقامت در پارک باراجین، دوچرخه‌سواری در آن و دیدن انواع حیوانات خاطره‌ای فراموش نشدنی برای مسافران خواهد بود.

منبع :http://khabarfarsi.com/ />گزارش از: زهرا علی اکبرلو
گشتی فراموش‌نشدنی در پارک جنگلی باراجین

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]