اردکول

اردکول

اردکول بخش مرکزی زیرکوه در 15 کیلومتری شهر حاجی آباد(مرکز شهرستان) قرار دارد که به دلیل کوه‌های سر به فلک کشیده، آب فراوان و خاک حاصلخیز روستایی خوش آب و هوا و سرسبز است.
بیشتر اهالی این روستای 600 نفره کشاورز و دامدار هستند و محصول اصلی آن‌ها زعفران و زرشک است و به جز میوه‌های گرمسیری و مرکبات، بقیه میوه‌ها در اردکول کشت می‌شود.
خونگرمی و میهمان نوازی از ویژگی‌های مردم مومن و فعال این روستاست و تقدیم 12 شهید ثمره فعالیت‌های انقلابی اهالی اردکول است.
این روستا سال 76 بر اثر زلزله 100 درصد تخریب شد و از جمعیت 800 نفره آن 209 نفر در زلزله جان باختند و بعد از آن هم حدود نیمی از جمعیت اردکول در حاجی آباد سکنی گزیدند و بقیه در روستا ماندند تا دوباره آن را بسازند.
در اردکول اثر یا نوشته ای وجود ندارد که بتوان به استناد آن درباره پیشینه روستا سخن گفت با این حال در 5 کیلومتری جنوب غربی روستا، بقایای قلعه ای با نام چلونک(چهل دختر) وجود دارد که با شماره 15281 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و کارشناسان این اثر تاریخی را مانند بیشتر قلعه‌های کوهستانی با شرایط و ویژگی‌های مشابه، از بناهای دوران پیش از اسلام می‌دانند که در دوره اسماعیلیان نیز از آن استفاده می‌شد.
اردکول
اردکول
اردکول
اردکول

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]