آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم

آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم

روستای یورت کاظم با 45 خانوار و 185 نفر جمعیت در فاصله 11 کیلومتری جنوب شرقی شهر گالیکش قرار دارد.این روستا 60 هکتار زمین زراعی دارد. شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و بیش از 50 درصد از زمین‌های آن زیر کشت توتون قرار دارد.
در این روستا 200 راس گوسفند، 2 راس گاو، یک دستگاه نیسان و 3 دستگاه تراکتور رومانی وجود دارد.
طبق گفته مصطفی تیموری دهیار اسبق روستا یورت کاظم تنها مسجد این روستا 3 سال پیش پس از قول مسئولین برای کمک به بازسازی آن تخریب شد ولی متاسفانه تاکنون این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
تیموری در خصوص طرح هادی این روستا به خبرنگار ما گفت: با وچد این که چندین سال از اجرای این طرح ملی در روستاهای کشور می‌گذرد اما طرح هادی این روستای محروم هنوز در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
کودکان روستا در یک کانکس 2 کلاسه دوره 6 ساله ابتدایی را می‌گذرانند. دختران غالبا تنها تا پایان دوره ابتدایی در همین روستا و پسران تا پایان دوره راهنمایی ( غالبا در روستای فارسیان ) درس می‌خوانند. معلمین روستا در زمان بارش نزولات جوی به دلیل تخریب پل روستا و خرابی راه نمی‌توانند سر کلاس درس حاضر شوند.
تیموری در خصوص عدم ادامه تحصیل دانش آموزان روستا گفت: نداشتن مدرسه در روستا، مشکلات رفت و آمد دانش آموزان در فصل زمستان به دلیل نداشتن پل، خرابی راه شوسه این روستا و عدم توانایی در تامین هزینه‌های ایاب و ذهاب و تحصیل اعلام کرد.
وی بزرگترین مشکل مردم روستا را نداشتن پل و جاده مناسب عنوان کرد و خبر از غرق شدن 3 نفر از اهالی این روستا در چند سال اخیر در حین عبور از رودخانه داد و اضافه کرد: 3 سال پیش هم فرزندان 2 قلوی مادر بارداری بدلیل جاری شدن سیل در رودخانه و ناتوانی در عبور از آن فوت شدند.
نمایی از اقتصاد مقاومتی را در این روستا با دیدن محل‌های نگهداری گوسفند و مرغ برای تامین قسمتی از معاش خانواده می‌توان متصور شد.
با توجه به اینکه آب شرب این روستا از چشمه تامین می‌شود شیرهای آب خانوارها باید همیشه باز باشد تا آب چشمه از منبع آب سرریز نشود!
مردم روستا از بشکه‌های نفت به جای آب گرمکن استفاده می‌کنند و برای گرم کردن آب آن هم از چوب درختان جنگل‌های منطقه استفاده می‌کنند.
با توجه به قرار داشتن این روستا در حاشیه جنگل، از 30 سال گذشته تاکنون طرح کوچ اداره منابع طبیعی بدلیل عدم توافق با ساکنان روستا عملیاتی نشده است.
ساکنین روستا یورت کاظم معتقد هستند چشمه گرو که در یک کیلومتری این روستا قرار دارد امراض پوستی را شفا می‌دهد.
لازم به ذکر است روستاهای دوزین و کیارام هم چشمه ای به این نام دارند.
آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم
آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم
آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم
آشنایی با روستای بکر و محروم یورت کاظم

زینب خوشرو

زینب خوشرو یکشنبه 12 مهر 94 - 00:29

عاشق روستا و روستا گردیم

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]