موزه «مفاخر» اراک؛ در محضر بزرگان استان مرکزی

موزه «مفاخر» اراک؛ در محضر بزرگان استان مرکزی

موزه مفاخر اراک به عنوان یکی از مجموعه‌های با ارزش استان مرکزی به شمار می‌آید که سردیس‌ها و آثاری از مفاخر، سیاسیون و علمای تاثیر گذار ایران در آن نگهداری می‌شود.
بنای موزه مفاخر استان مرکزی در سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی به شماره 3338 ثبت آثار ملی شد.
این بنا در سال 84 با همکاری استانداری استان مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ورثه مرحوم خاکباز خریداری و با هدف ایجاد موزه مرمت و در بهمن 88 به عنوان موزه مفاخر استان مرکزی افتتاح شد.
هم اکنون هشت تالار شامل تالار امام خمینی(ره)، تالار مفاخر دینی و مذهبی، تالار سرداران شهید و مفاخر سیاسی، تالار امیرکبیر، تالار قائم مقام فراهانی، تالار مفاخر علمی، فرهنگی و هنری، تالار مفاخر در قید حیات( هنرمندان) و تالار استاد سحاب در ساختمان سه طبقه موزه مفاخر استان مرکزی وجود دارد که در آنها سردیس ها، آثار مکتوب و لوازم شخصی برخی از مفاخر و سیاسیون نگهداری می‌شود.
در طبقه‌های نخستین این بنای آجری، سه تالار مفاخر و مشاهیر در قید حیات، تالار مفاخر علمی، فرهنگی و هنری و تالار استاد سحاب تفرشی قرار دارد.
عکس‌های استاد رستم پور، استاد بصیرت نژاد پیشکسوت معماری، استاد محمد حسین کریمی معروف به آهنگر شاعر و هنرمند، استاد رضوانی فرد رییس انجمن خوش نویسان استان مرکزی و در تالار مفاخر و مشاهیر در قید حیات در طبقه نخست این موزه نصب و نگهداری می‌شود.
کمی جلوتر در سمت چپ سرسرا ، تالار مفاخر علمی، فرهنگی و هنری واقع شده است که در این تالار سردیس استاد محمد قریب، استاد واشقانی، عیسی بهادری، دکتر سعید کاظمی آشتیانی، دکتر عباس اقبال آشتیانی، دکتر عبدالکریم قریب و پروفسور حسابی وجود دارد
محمد قریب (1288 - 1353) از اولین پزشکان متخصص طب اطفال و بنیانگذار طب نوین اطفال در ایران و از بنیانگذاران بیمارستان مرکز طبی کودکان بود.
فتحعلی واشقانی فراهانی ( 1309 1391) خوشنویس صاحب نام معاصر در خط نستعلیق و اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران است.
عیسی بهادری (متولد 1284 روستای آقچه کهریزمیلاجرد از توابع اراک، درگذشته 1365 پاریس) نقاش، طراح فرش و از برجسته‌ترین طراحان هنری و احیاگران هنرهای سنتی ایران است که نزدیک به سی سال سرپرست هنرستان هنرهای زیبا اصفهان بوده و در این مدت شاگردان بسیاری را پرورش داده و آثار ماندگاری از وی در موزه‌های مختلف داخلی و خارجی نگهدای می‌شود.
دکتر سعید کاظمی آشتیانی با همکاری دو تن از همکارانش به سال 1361، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد، این گروه در واقع هسته اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران بود که در سال 1365 شکل گرفت.
عباس اقبال آشتیانی فرزند محمدعلی آشتیانی در سال 1275 خورشیدی در آشتیان زاده شد و پس از آموختن دروس ابتدایی در سال 1328 قمری به تهران آمد و ابتدا در مدرسه شرکت گلستان و سپس در مدرسه دارالفنون تحصیل کرد. پس از فراغت از تحصیل در دارالفنون به معلمی در همان مدرسه انتخاب شد و معاونت کتابخانه عمومی معارف را نیز به عهده گرفت.
سید محمود حسابی (زاده سوم اسفند 1281 – درگذشت 12 شهریور 1371) با نام اصلی محمود خان میرزا حسابی، معروف به پروفسور حسابی فیزیکدان، سناتور، وزیر آموزش و پرورش و بنیانگذار فیزیک دانشگاهی در ایران بود.
تالار استاد سحاب تفرشی نیز که در طبقه نخست و روبروی درب ورودی قرار گرفته اولین نقشه هایی که استاد ترسیم کرده و اسناد مرتبط با خاندان پاکباز تفرشی در آن نگهداری می‌شود.
مهندس عباس سحاب، (زاده سوم دی 1300 در روستای فم در شهرستان تفرش - درگذشت 14 فروردین 1379 خورشیدی در تهران)، جغرافیدان و نقشه نگار برجسته ایرانی است.
همچنین سمت راست این طبقه راه پله‌های این موزه قرار گرفته که عکس هایی از اراک قدیم و سفر ناصرالدین شاه به استان مرکزی نصب شده و بازدید کننده‌ها را به طبقه بالا و زیر زمین این ساختمان هدایت می‌کند.
در طبقه دوم موزه مفاخر استان مرکزی تالار سرداران و مفاخر سیاسی قرار گرفته است که آن سردیس ها، آثار و وسایل شخصی قائم مقام فراهانی، شهید چمران، میرزا عیسی بزرگ( پدر قائم مقام)، سلمان ساوجی، فخر الدین عراقی، آقا علی اکبر خان فراهانی، شهید رحیم آنجفی و شهید احمد رضا عباسی شهید شاخص کشوری دانش آموزی کشور وجود دارد.
میرزا ابوالقاسم قائم مقام (زاده 1158 خورشیدی در هزاوه اراک - درگذشته 1214 خورشیدی در تهران) صدر اعظم ایران، سیاست مدار، ادیب، شخصیت برجسته و تأثیرگذار ایران زمین در عرصه حکومت، سیاست، ادب و هنر نیمهٔ اول قرن سیزدهم هجری بود.
مصطفی چمران (1310- 1360) فعال سیاسی- نظامی ایرانی و بنیانگذار ستاد جنگ‌های نامنظم د
موزه «مفاخر» اراک؛ در محضر بزرگان استان مرکزی
موزه «مفاخر» اراک؛ در محضر بزرگان استان مرکزی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]