برگزاری نمایشگاه پارچه و پوشاک زرتشتیان در پاریس

برگزاری نمایشگاه پارچه و پوشاک زرتشتیان در پاریس

با پی‌گیری و تلاش مرکز فرهنگی زرتشتیان در شهر پاریس فرانسه، یکی از گنجینه‌های باارزش پارچه‌های دست‌بافت کهن زرتشتیان ایران که بیشتر آن مربوط به زرتشتیان یزد است، برای همیشه در بخش نمایشی این مرکز جای گرفت.
هم‌زمان با فرارسیدن جشن مهرگان برای نخستین بار گنجینه پارچه و پوشاک کهن زرتشتیان گشایش یافت و حضاردر جشن مهرگان از این نمایشگاه دیدنکردند.
این گنجینه متعلق به خانواده‌های همایون فیروزگر و افسر کشمیری است و فریدون آو آن را گردآوری کرده و در قاب‌های شیشه‌ای جای داده است و اکنون پس از سال‌ها به مرکز فرهنگی زرتشتیان پیش‌کش شده تا زرتشتیان و دیگر بازدیدکنندگان از این گنجینه‌ی باارزش دیدن کنند.
پارچه‌هایی که پیشینه‌ی بافت پارچه‌ها، سوزن‌دوزی و زرتشتی‌دوزی روی برخی از آن‌ها به زمانی نزدیک به ۳۰۰ سال پیش می‌رسد، در این گنجینه یافت می‌شود که شامل مَکنا، لَچَک، پیراهن، شَوال، انواع دولُگ، کلاه سبز داماد و کلاه نیایش است.
گفته می‌شود دو ویژگی برای پوشش بانوان زرتشتی دارای اهمیت بوده؛ نخست این‌که رنگ پوشاک آنها تیره و سیاه نیست بلکه از رنگ‌های شاد در طبیعت مانند زرد، سبز، سرخ، ارغوانی و سپید الهام گرفته تا شادمانی را افزون سازد و دوم این‌که دست‌های بانوان در زیر پوشاک آزاد است تا بتوانند در کارها از دست خود بهره بگیرند.
نمایشگاه پارچه و پوشاک گذشته زرتشتیان ایران هم‌اکنون در بخش زیرین مرکز فرهنگی زرتشتیان در پاریس پذیرای بازدیدکنندگان است.
برگزاری نمایشگاه پارچه و پوشاک زرتشتیان در پاریس

مریم محمدی

مریم محمدی پنجشنبه 16 مهر 94 - 11:59

طرح هایی که دارند خیلی نوستالوژیک و زیباست

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]