فلات دایناسورها!

فلات دایناسورها!

منطقه حفاظت شده «کوپت داغ» در شرق ترکمنستان، در استان «لباب» ترکمنستان در دامنه کوهپایه‌های در جنوب شرقی این کشور و در نزدیکی مرز افغانستان واقع است که با توجه به وجود رد پاهای حک شده‌‏ دایناسورها به «فلات دایناسورها» شهرت یافته است.
در این منطقه با توجه به اینکه حدود 2500 ردپای کوچک و بزرگ دایناسورها کشف و شناسایی شده‏، بزرگترین مجموعه ردپای دایناسورها در جهان نیز نامیده شده و هم‌‏اکنون به یکی از مهم‌ترین محل‌های بازدید توریست‌های خارجی و محلی تبدیل شده‏ است.
ردپاهای دایناسورهای روستای «خواجه فیل» بیشتر مربوط به دایناسورهای 3 پنجه‏‌ای بوده که قدمت آنها بیش از 140-145 میلیون سال پیش برآورد شده و متعلق به اواخر دوران ژوراسیک هستند.
منطقه حفاظت شده کوپت داغ در شرق ترکمنستان در سال 1986 میلادی تأسیس شده و مساحت کلی آن بالغ بر 27 هزار هکتار است که هم اکنون نیز به عنوان منطقه ویژه طبیعت زنده از سوی دولت ترکمنستان حفاظت می‏‌شود.
دولت ترکمنستان با توجه به منحصر به فرد بودن فلات دایناسورها در این کشور قصد دارد آن را به عنوان آثار طبیعی در فهرست میراث سازمان یونسکو نیز به ثبت برساند و آن را به یکی از جاذبه طبیعی و زمین شناسی برای توریست‌ها و محققان جهانی تبدیل کند.
این درحالی است که تاکنون در ترکمنستان استخوان‌های دایناسور کشف نشده اما کارشناسان و محققان این کشور به همراه همتایان خود به دنبال اسکلت و استخوان‌های بازمانده دایناسورها در این منطقه آسیای مرکزی هستند.
دایناسورها، گروهی از خزندگان مهره‌دار بودند که برای بیش از 160 میلیون سال حاکم اکوسیستم‌های زمین بودند.
یکی از اولین دایناسورها «هادروسوروس فولکی» بود که در سال 1858 در نیوجرسی کشف شد.
این اکتشاف بسیار مهم بود، چرا که این اولین اسکلتی بود که تقریبا به طور کامل پیدا شد و در ضمن نشان می‌داد این جانور بدون شک 2 پا بوده است. تا این زمان دانشمندان فکر می‌کردند که دایناسورها همچون مارمولک‌ها بر روی چهار پای خود راه می‌روند.
این اکتشاف ابتدای دوره شکار سنگواره دایناسورها در آمریکا بود به طوری که رقابت شدیدی میان «ادوارد درینکر کوپ» و «چارلز مارش» در این زمینه صورت گرفت که به جنگ استخوان معروف شد.
به این ترتیب مارش که تحت حمایت مالی سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا بود در این جنگ پیروز شد.از آن پس، تجسس برای کشف دایناسورها در سراسر جهان وسعت یافت.
فلات دایناسورها!
فلات دایناسورها!
فلات دایناسورها!

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]