کاروانسرای خانات

کاروانسرای خانات

خانات یکی از نخستین کاروانسراهای درون شهری تهران با قدمتی بیش از یک قرن است. بدون تخریب و ویرانی باقی مانده و مالکان آن , بنا را مرمت کرده اند. شیوه معماری آن برگرفته از باغ‌های ایرانی است و وسعت آن ۱۰هزار مترمربع می‌باشد در گذشته به حجره، خان گفته می‌شده و به دلیل تعداد زیاد حجره در این کاروانسرا آن را خانات می‌نامند.
کاروانسرا در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار در جوار جاده برون شهری تهران یعنی جاده حضرت عبدالعظیم، در ضلع شرقی میدان امین السلطان احداث گردید. بنایی آجری است. در سال ۱۳۵۷ آتش سوزی باعث بسته شدن ورودی شرقی و غربی کاروانسرای خانات شد. و از این تاریخ به بعد به عنوان بنگاه و بعد از آن انبار استفاده شد.
با وسائل نقلیه عمومی می‌توان از این بنا بازدید کرد. به وسیله مترو به ایستگاه مولوی رفته،و ازچهارراه مولوی به سمت پایین (خیابان صاحب جمع ) بروید انتهای خیابان هم بقعه ای مشهور به سرقبر آقا قراردارد. سمت راست خیابان محل فروش انواع خشکبار و آجیل و سمت چپ بیشتر محل فروش پرندگان زینتی و خانگی است. تابلوی کاروانسرا مشخص است. مسیر را ادامه میدهید تا سر در آبی فیروزه ای کاروانسرا را میبینید و وارد آن می‌شوید.کاروانسرا در بافت قدیمی تهران واقع شده، اگر علاقه به بافت قدیم دارید، می‌تونید قبل از بازدید از کاروانسرا داخل کوچه‌ها و بازار اطراف آن قدم بزنید و خاطرات تهران قدیم را ورق بزنید.
کاروانسرای خانات
کاروانسرای خانات

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]