قلعه اردشیر

قلعه اردشیر

قلعه اردشیر در مجاورت قلعه دختر قرار دارد که هر دو از آثار پیش از اسلام هستند و در بالای تپه مرتفعی واقع شده که با سطح جلگه کرمان نزدیک 150 متر ارتفاع دارد. دیوارهای قلعه از خشت‌های بسیار ضخیم ساخته شده که از ابعاد خشت‌های معمولی و متداول بسیار حجیم‌تر است. در فاصله بین دو قلعه، ساختمان هایی مثل قصر، عبادتگاه و دیگر مکانها دیده می‌شود.

از وجود برخی قطعات کاشی در این قلعه‌ها مشخص می‌شود در ساخت این سازه‌ها از هنر‌های منحصر بفردی استفاده شده که به مرور زمان از بین رفته اند. این قلعه منسوب به اردشیر بابکان است. اردشیر بابکان بنیان گذار سلسله شاهنشاهی ساسانی، در اوایل تشکیل حکومت مقتدر مرکزی، پس از فروکش کردن شورش شهرهای "داراب گرد" و "نی ریز" در استان فارس به قصد باز پسگیری کرمان حرکت کرد. چون در آن زمان حاکمی به نام "ولخش" از سلسله اشکانی برکرمان حکومت می‌کرد و دم از استقلال می‌زد، اردشیر بابکان با او جنگید، او را اسیر و پسر خود را حاکم کرمان کرد.

از قطعات کاشی که "میجر ساکس" در محوطه قلعه دیده، برمی آید که بعضی از ساختمانهای آن علاوه بر جنبه نظامی، جنبه بزمی نیز داشته و هنرهای ظریف در تزئین آن دخالت کرده است. در رشته جنوبی قلعه اردشیر صخره ای نسبتاً بلند دیده می‌شود که از اواسط صخره پلکانی برای رسیدن به قله آن تراشیده اند که 134 پله دارد و ساکس احتمال داده است که این محل نقاره خانه قلعه بوده است.


قدمت، عظمت و جایگاه این قلعه‌ها نشان از لزوم توجه بیشتر به این مکانها دارد اما تا کنون هیچ اقدام عملی در خصوص مرمت و یا باستانشناسی محوطه‌های اطراف این مجموعه‌ها انجام نشده است و این درحالی است که به دلیل قرار گرفتن این مکانها در محدوده شهری در کناره کوههایی که این مکانها روی آنها افراشته شده اند مردم به مرور زمان اقدام به خانه سازی کرده اند. در سالهای اخیر نیز این مناطق به عنوان مراکز تفریحی در نظر گرفته شده اند و دردامنه این کوهها که شاید خود منبعی از اسرار فراوان یک تمدن خفته باشند اقدام به ساخت و ساز پارک و محوطه‌های گردشگری شده است که به دلیل کمبود فضاهای تفریحی و گردشگری در کرمان بسیار مورد توجه نیز قرار گرفته اند و عدم وجود حصار در اطراف این قلعه‌ها آنها را در معرض تخریب‌های گردشگران نیز قرار می‌دهند.

این دو قلعه بر فراز یک کوه در شهر کرمان واقع شده اند و به دلیل قدمت فراوان و عوامل طبیعی و غیر طبیعی در دوران مختلف به شدت فرسوده شده اند اما به رغم این فرسودگی آثار همچنان باقی مانده و در دامنه و در برخی نقاط اطراف کوه پراکنده هستند. طبق ضوابط و مقررات موجود و با توجه به فعالیتهای شهرداری کرمان در این منطقه، عرصه بناهای تاریخی قلعه‌های کرمان مشخص شده و حریم قلعه‌ها به دستگاههای اجرایی و شهرداری کرمان ابلاغ شده است. اگر قرار باشد به هر دلیلی در این مناطق ساخت و ساز انجام شود باید از قبل هماهنگ شود و رعایت تمام اصول ایمنی برای حفظ ابنیه تاریخی صورت گیرد.
قلعه اردشیر
قلعه اردشیر
قلعه اردشیر
قلعه اردشیر

حمید سجادی

حمید سجادی چهارشنبه 22 مهر 94 - 11:26

جناب مشرقی عکاس تصاویر خودتون هستید؟

مشرقی مشرقی

مشرقی مشرقی چهارشنبه 22 مهر 94 - 11:36

نه متاسفانه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]